lördag, februari 11, 2023

Melodifestivalen 2023 deltävling 2

Välkommen till MelloBloggen 

Melodifestivalen har kommit till Linköping. Tyvärr har jag åkt på en lite jobbig förkylning och är rätt matt i både kropp och knopp. Därför kommer jag bara titta på bidragen och kanske första mellanakten. Sedan måste jag sova. En annan som haft lite hälsoproblem de senaste dagarna är Uje Brandelius. Han har tappat rösten och kunde inte sjunga vid gårdagens genrep så vi får hålla tummarna att han klarar av att sjunga ikväll. 

Febertermometern visar 38,8 grader med febernedsättande. Vi ser hur länge jag ids titta och skriva.

1. WiktoriaAll my life (Where have you been)
Nej men, här hände det inte så mycket va. Tråkigt och lite skrikigt.

2. EdenComfortable
Helt ok men jag är verkligen inte på balladhumör i år. 

3. Uje BrandeliusGrytan
Är så lättad över att rösten håller.
Med tanke på att Mirakel med Sara Li och Björn R tog sig vidare 2012 så. Nej, Uje går nog inte vidare men kommer nog ligga några veckor på Svensktoppen.

4. PanetozOn my way
Äntligen lite partystämning,

5. Tennessee TearsNow I know
Jo, det här var väl också helt ok men igen tycker jag att det är lite skrikigt. Kanske beror det på hur jag mår?

Däremot gillar jag den här lite töntiga humorn.

6. Maria SurNever give up
Stark röst, ballad och kriget i Ukraina. Maria lär gå minst till semifinalen. Men visst hade Maria Sur förtjänat en bättre låt.

7. TheozMer av dig
Jag är positivt överraskad. Rätt snyggt nummer. 
Oh, en höjning. Men vem är det som stödsjunger i kulisserna?

En gissning innan jag loggar ut. Topp fyra blir nog Wiktoria, Panetoz, Maria Sur och Theoz. Fanbasen skickar nog Theoz till finalen först av alla.

Till final


Till semifinal


11 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!

Krya på dig och bli frisk till nästa vecka!
Jag hade en sån förkylning före jul och var sängliggande ett par dagar även jag, det är inte roligt när man får en sån förkylning.

Då tittar jag på i lugn og ro och lägger ut mina tips när dom 7 bidragen har presenterats!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Gör så :-)

Anonym sa...

Hittills tycker vi lika.
Men lite skämskudde med Uje

lillasyster sa...

Tycker också att det är skrikigt och jag är frisk.

Anonym sa...

Tror att 6 och 7 går direkt till final med 6:an på en gång.
Och 4 o 5 till semifinal.
/ Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Jag tror dom här går direkt til final:

• Melodi 6: Maria Sur: «Never give up»
• Melodi 7: Theoz: «Mer av dig»

Dom här två möts i «Andra Chansen»

• Melodi 4: Panetoz: «On my way»
• Melodi 1: Wiktoria: «All my life# (Where have you been)

…och dom här får nog åka hem:

• Melodi 2: Eden: «Comfortable»
• Melodi 3: Uje Brandelius: «Grytan»
• Melodi 5: Tennessee Tears: «Now I know»

Anonym sa...

2:an kan ha en chanch till semi också. Den hade jag glömt.

Vonkis sa...

En gissning innan jag loggar ut. Topp fyra blir nog Wiktoria, Panetoz, Maria Sur och Theoz. Fanbasen skickar nog Theoz till finalen först av alla. Någon mer exakt gissning än så orkar jag inte med ikväll.

Andelieb sa...

Alltså jag gör mig kanske ovän med halva Sverige men Maria Surs låt gav mig inget och jag tycker faktiskt hon låter ganska skrikig och till och med spricker lite några gånger och det låter falskt i mina öron. Hade det varit mitt val hade hon inte ens gått vidare. Panetoz var däremot värdiga finalplats enligt mig. Fick mig att vilja dansa.

Bloggblad sa...

Jag tittade mest för att barnbarnet var där (som vanligt). Han tyckte att det var toppenbra och en festlig show öht. Han ska till finalen också - den tionde på plats. Men i ca 15 år har de varit med på åtminstone någon av tävlingarna.

Det var bättre låtar än förra veckan. Men någon töntigare och fånigare programledare än Jesper (tror jag han heter) kan jag knappast tänka mig. Förra veckan var det snopp-kiss-och-bajshumor, den här veckan var det Jesus med regnbågsfamilj och en massa fjant. Jag gillade inte trots att jag såg dem spela in både inne i och utanför kyrkan.

Bloggblad sa...

Krya på dig!