lördag, februari 18, 2023

Melodifestivalen 2023 deltävling 3

Välkommen till MelloBloggen 

Från Linköping till Lidköping, nu är det dags för den tredje deltävlngen i 2023 års Melodifestival. Tack och lov är jag inte lika sjuk den här lördagen, febern och huvudvärken är borta även om jag är fortsatt hostig. Förra veckan stängde jag efter att Theoz sjungit klart och missade vad jag förstått blev en hyfsat spännande omröstning. Att Panetoz gick direkt till final blev en glad överraskning på söndagen.

Lite roligt att Farah får vara med Dolly Style men det här med ett svensk löpande-band-grupp aproprierar både japansk och arabisk kultur med Habibi som de tävlade med 2019, det är ändå något speciellt med det.

1. Paul ReyRoyals
Tror det här är det snyggaste numret Paul ställt upp med. Låten är väl helt ok, en ordinär halvradiodänga.

2. CasanovasSå kommer känslorna tillbaka
Det kan inte bara vara jag som tänker Så kommer alla känslorna på en och samma gång. Och så lite inslag av Linda Bengtzings Varje gång jag ser dig exploderar det nånting inom mig i början av refrängen.

Det här var väl inte det bästa sansbandssverige har gett oss men dansband är dansband så det här kanske räcker till semi i alla fall?

Han är så töntig men jag gillar Jesper Rönndahls humor.

3. Melanie WehbeFor the Show
Kan det vara den hittills bästa balladen för det här året? Fortfarande är det lite släng av skriksjukan men det här var en positiv överraskning för mig.

4. NordmanSläpp alla sorger
Nej, det här är vare sig någon ny Vandraren eller I Lågornas sken. Och väldigt märkligt med alla korparna på skärmarna.

5. LaurellSober
Hon fick stryka namnet på någon vodka men sjunga om att vara hög, stående i en mini-tripp, är ok. Nej, jag har ingen moralpanik. 

Känns som c-versionen av Cazzi Opeia från ifjol.

6. Ida-LovaLåt hela stan se på
Såg precis att Ida-Lova är dotter till Christine Meltzer.

Jo men det här gillar jag. Kanske kan den ta sig till semifinalen men Ida-Lova borde i alla fall få några veckor på Svensktoppen.

7. Marcus & MartinusAir
De är inte några dansare men gör det bästa med vad de har. Det här är årets hittills snyggaste nummer.

Marcus och Martinus bord vara först till final, sedan tror jag att det står mellan Pau Rey, Melanie Wehbe, Nordman och Ida-Lova. Kanske Paul som nummer två till finalen med Melanie och Ida-Lova till semin?

Marcus och Martinus direkt till final, helt enligt planerna.

De där glittriga byxorna på Casanovas sångare är så fel.

Kommer ni ihåg hur utskälld Petra Mede var i de första programmen 2009?

12 p
Telefonrösterna Nordman, snark.
60-74 Nordman, men ge er.
3-9 Paul Rey
75+ Paul Rey
16-29 Paul Rey
30-44 Paul Rey
45-59 Paul Rey
10-15 Paul Rey

Tråkigt med Ida-Lova.

Till final
Marcus och Martinus.
Paul Rey, helt ok.

Till semifinal
Nordman och Melanie Wehbe

20 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!

Bra du har hemtat dig efter förra veckans förkylning!

Nu är det dags igjen från Lidköping ikväll. I kväll tävlar Markus & Martinus som kommer från min grannkomun här i norr, Trofors i här i Norge. Jag har faktisk mött dom här killarna en gang. Har varit med i "Allsång på Skansen" och "Lotta på Liseberg". Dom har höga odds för att komma vidare til finalen!

Så nu kör vi!!!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Eller låga odds kanske :-)
Ja, ska man gå på förhandssnacket borde Marcus och Martinus gå direkt till final, sedan verkar det vara lite jämnare.

Anonym sa...

Jesper påstår sig spela upp det ha sa i slowmotion, men personalen bakom rör sig normalt haha ha
Marianne

Lena sa...

Herregud, vem har släppt in dem 😂

Kjell Sigbjørn sa...

Hade Casanova ställt upp för så där 30-40 år sedan, hade den kanske en chans i Eurovision

Vonkis sa...

Marianne
Ja, det var en snygg detalj som jag garvade gott åt.

Lena
Ha ha

Kjell Sigbjørn
Sant.

Anonym sa...

For The show är bäst hittills. Förutom sången - vilken glädje!
Men stör mig lite på att Farah favoriserar någon artist varje gång och säger till bara en "vad bra det var".
Förra gången var det tjejen från Ukraina.

Anonym sa...

Anonym = Marianne. Glömde skriva det.

Vonkis sa...

Jag tror Farah hade sagt så oavsett vilka artister hon pratat med när de går av scene.

Anonym sa...

Vonkis
Men hon vänder sig bara till EN artist per program.

Kjell Sigbjørn sa...

Jag tror dom här går direkt til final:

• Melodi 7: Marcus & Martinus: «Air»
• Melodi 4: Nordman: «Släpp alla sorger»

Dom här två möts i «Andra Chansen»

• Melodi 6: Ida-Lova: «Låt hela stan se på»
• Melodi 1: Paul Rey: «Royals»

…och dom här får nog åka hem:

• Melodi 2: Casanovas: «Så kommer känslorna tillbaka»
• Melodi 3: Melanie Wehbe: «For the Show»
• Melodi 5: Laurell: «Sober»

Lena sa...

Ska Norge ta över vårt mello också🤔 räcker det inte med skidåkningen 😅

Anonym sa...

3 och 7 är mina favoriter. 7 kommer att gå direkt. Hoppas 3an tar sig till final. Idamarie och 1an till Semi

lillasyster sa...

Jag fattar inte varför det alltid finns en kille som ska ta sig mellan benen?
Nu gjorde han i silverbyxor det två ggr. Theoz gjorde det förra veckan.
Varför liksom?

Vonkis sa...

Marianne
Det brukar vara när de behöver en längre paus för att fixa på scenen mellan numren.

Kjell Sigbjørn
Jag befarar att du får rätt med Nordman men jag är försiktigt positiv.

Lena
Det kan nog bli så när vi inte skickar bättre material själv :-)

Anonym
Menar du Ida-Lova?

lillasyster
Skrevgrepp ska vara med, det är sedan gammalt.

Anonym sa...

Japp menar Ida-Lova / Marianne

Lena sa...

Det var väl tämligen väntat. Ha det gott resten av helgen 👌

Anonym sa...

Fanken också!
Norman skulle ju knte med.
Ida-Lova skulle ju till semi. Attans att hon låg så långt efter. Resten är OK.
Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

aul Ray och Nordman byts plast på min lista.

Ida Lova ramlade ur listan tyvärr. Melanie Wehbe kom med i stället

Då hörs vi nästa vecka från Malmö då

Vonkis sa...

Som sagt, tråkigt med Ida-Lova men inte oväntat att vurmen för Nordman lever vidare.