lördag, februari 04, 2023

Melodikrysset vecka 5 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är februari, himlen skimrar i morgonrodnaden och ikväll kör äntligen Melodifestivalen 2023 igång.  Vill du ses vi ikväll för lite mellotyckande. Mellan melodikryssande och mellotyckande ska det lyssnas på skidor och rättas matteprov. Hur ser dina planer för dagen ut?

Ja men grattis till Calle Micke B då. Och till Petra.

Åh, det var en liten sekund av hopp där när ACG sa Norrköping. Men jag vann inte den här gången heller.

Engelsk version av mellovinnaren 1996, Den vilda med One more time. Från eran när bidragen skulle influeras av endera ABBA eller Enya. One more time slog på sätt och vis båda flugorna på smällen.

Björk, från Island, med It's oh so quiet, lite tråkigt dock att när Björk väl är med i Melodikrysset spelas en cover.

Att det är Kai Gullmar som efterfrågas till vågrätt 1 tog jag bara på det som fanns i kryssadressen. Låten heter Med käckhet, fräckhet och täckhet, sjöng gjorde Karin Juel .

Molly Hammar tolkade Norlie & KKVs Ingen annan rör mig som du.

P3 har verkligen levererat väldigt mycket bra humor genom åren. Rally, som här bjöd på Det va la gött, är bara ett av många exempel som finns att plocka fram.

Eftersom jag följer Cecilia Khavar på Instagram har jag lärt mig att Visa från Utanmyra spelas i lurarna när korrespondenterna väntar på att EKOt ska börja. Pianospelandet stod Jan Johansson för.

Nu, nu flödar nostalgin när Self control med Laura Branigan strömmar ur högtalarna.

I hope i get it från A chorus line, en hel musikal om en stor audition.

Det är verkligen bra musik som Anna-Charlotta Gunnarson frågar ut oss med idag. Jag menar, Sånt är livet med Anita Linblom är en riktig banger fortfarande.

Ha ha, vi gissade på Bron och Iron (maiden) och så var det istället Tron som skulle in via musiken från Game of Thrones.

Det gissades rätt att det var day som skulle in på vågrätt nio men där vi trodde på Doris Day blev det istället A day in a life med The Beatles. Jag har ju  Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, kanske skulle man ta och spela lite Beatles idag?

Se där, då blev det Doja Cat med Woman som fick avsluta dagens kryss som nu är löst och inklickat.

Med det tackar jag för nu, tack alla som kikade in och löste krysset med oss idag. Ta hand om er så sörs vi endera ikväll eller nästa lördag.

snabbgenomgången
V 8 Den 
V 6 Vilda
L 2 Island
V 1 Kai Gullmar
V14 Molly
V 7 Norlie
L 1 KKV
L12 Rally
L 3 Utanmyra
V10 Jan
L 4 Laura
L 5 Audition
V13 Anita
V11 Tron
V 9 Day
L 8 Doja

114 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på/i Limhamn skiner solen från en klarblå himmel. Termometern visar -2 C. Efter krysset skall jag tillaga Lasagne och Gulaschsoppa som min dotter och jag älskar. Därefter tar jag dagen som den kommer.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från Norge. Ganske kyligt här i norr i -27 just (i natt var det -30) ute. Så det blir innedag i dag.
Min dag ser ut som så: Mycket sport på tv i dag. Just nu kollar lite på SM damernas 15 km, sänare blir det världscup längdskidåkning/backhoppning.

I kväll blir det melodifestivalen förstås.

Og i kväll är det även FINAL i den norska melllon, den kollar jag på, på play efter den svenska är färdig.

Vonkis sa...

Christer
Lasange, där sa du något. Det står ett paket köttfärs i kylskåpet så då blir det till att inhandla lite plattor då.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jägarns så kallt!
Oj, är det redan final i Norge? Hur har bidragen varit i år?

Petra sa...

Godmorgon,solen lyser här också och termometern visar -8 grader.
Igår kom det massor av snö.

Idag blir det mest att ta det lugnt, blir troligen en liten promenad i det fina vädret.

Jag fyllde år i torsdags, min dotter skickade ett sms till mig i onsdag för att fråga vad jag önskade mig i present. Jag svarade henne sol och vackert väder, min önskan blev uppfylld, fick sol och vacker väder i torsdags.

lasse sa...

Morning !
Här har solen inte hunnit titta fram riktigt än, men 10 grader kallt.
Solen ska komma, hoppas tills krysset är klart.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Det startade 3 lördag med 7 låtar som tävlade om 3 platser i varje delfinal till kvällens final, det vil säga at 9 låtar tävlar i finalen i Trondheim Spektrum i kväll. Två av låtarna är favorittippade i kväll: Ulrike Brandstorp och Alessandra Mele. Rätt så bra dom två låtarna, annars har varit lite både och vill jag säga.

Anonym sa...

Godmorgon från -4 Huddinge

Vonkis sa...

Petra
Grattis i efterskott och tack för att du delar din soliga födelsedagspresent med oss :-)

lasse
Huvudsaken att den kikar fram, solen alltså.

Kjell Sigbjørn
Ulrike Brandstorps låt var fin men väldigt generisk, då fångade Alessandra Meles bidrag mig mer.

Vonkis sa...

Anonym 9:52
God morgon.

Lena sa...

Morrn från ett svinkallt Luleå.-18 visar termometern och solen visar sig från sin allra bästa sida men värmer föga.Självklart blir det mello ikväll. Rasar varje år över dåliga låtar och hur illa folk röstar men kan ändå inte låta bli att se eländet. :-)

Anders sa...

God Morgon , här i Märsta är det -6 grader kallt och solen börjar sakta titta fram.

Vonkis sa...

Lena
De dåliga låtarna och folks märkliga röstande är halva nöjet med Melodifestivalen 😉

Anders
Det finns med andra ord hopp om livet 🌞

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt och kallt Borås!
Idag blir det en promenad i det fina vädret, annars är inget planerat!

Vonkis sa...

Jo
Nej men, sol till och med i Borås! 🌞

Christer sa...

DEN VILDA

Kjell Sigbjørn sa...

DEN VILDA

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett soligt Björkhagen Den vilda

Anders sa...

V-8= Den
V-6= Vilda

Jos Pouwels sa...

Nederländerna, soligt 5° ha en trevlig kryss!

Christer sa...

ISLAND

Anders sa...

L-2= ISLAND

Jo sa...

Island. Och ja, sol i Borås! :)

Kjell Sigbjørn sa...

ISLAND

Anna Wärn sa...

Island

Jos Pouwels sa...

Island Björk

Vonkis sa...

Någon som vägar sig på en gissning till vågrätt 1 redan nu?

Bettan sa...

God morgon
nu är jag med efter data strul

Anonym sa...

KAI GULLMAR

Vonkis sa...

Anna Wärn
God morgon!

Jos Pouwels
Tänkte på dig igår när jag köpte fina tulpaner 🙂

Christer sa...

KAI GULLMAR

Stina sa...

Kai Gullmar

Jo sa...

Tack Anonym för Kai!

Stina sa...

Karin Juel sjunger

Anna Wärn sa...

Kai Gullmar

Jos Pouwels sa...

😊

Anders sa...

V-1= KAI GULLMAR

Christer sa...

MOLLY; NORLIE; KVV

Vonkis sa...

Stina
Tack för sångerskan.

Anders sa...

V-14= MOLLY
V-7= NORLIE
L-1= KKV

Christer sa...

KKV skall det vara

Anna Wärn sa...

V14 Molly

Stina sa...

Molly, Norlie&KKV

Stina sa...

Varsågod

Vonkis sa...

Förhandsgissning till lodrätt tre?

Christer sa...

RALLY

Anonym sa...

Sally

Anders sa...

L-12= RALLY

Stina sa...

Här i Stenstorp var det som kallast -12,6 grader i natt. Vid uppstigning var det -10 grader. 3 cm snö sen igår.

Anonym sa...

Rally

Jo sa...

Rally var programmet, men missade frågan

Anna Wärn sa...

L 12 ?

Anonym sa...

Bortbjuden ikväll så har tur. Slipper Melodifestivalen

Christer sa...

UTANMYRA; JAN

Bettan sa...

Halvtid:
L1/ Kkv
L2/ Island
L3/ Utanmyra
L4/
L5/
L8/
L12/ Rally

V1/ Kai Gullmar
V6/ Vilda
V7/ Norlie
V8/ Den
V9/
V10/ Jan
V11/
V13/
V14/ Molly

Anders sa...

L-3= UTANMYRA
V-10= JAN

Anna Wärn sa...

Tack

Stina sa...

Utanmyra, Jan

Anna Wärn sa...

V10 Jan Johansson

Anonym sa...

Nu kom solen till Gotland också, runt nollan. Men moln hotar tyvärr!

Anonym sa...

Tillbaka från Lenhovda...kallt vackert o vitt ute. Canasta ikväll!!!

Vonkis sa...

Stina
För kallt för min del.

Anonym 10:25
Smaken är som röven

klöven.

Anna Wärn sa...

L3 Utanmyra

Anders sa...

Våg 9 kanske kan bli Doris DAY

Vonkis sa...

Bettan
Du vet vad vi säger, bättre sent än ännu senare.

Anonym 10:30 (1)
Vi få blåsa bort molnen.

Anonym 10:30 (2)
Det är ett spel jag aldrig spelat. Hoppas ni får en riktigt rolig kväll.

Vonkis sa...

Anders
Verkar troligt.

Christer sa...

LAURA Branigan

Anonym sa...

Laura

Kjell Sigbjørn sa...

LAURA Branigan

Jo sa...

Laura Branigan. Varför kommer man ihåg sådant? :)

Anonym sa...

L

Anna Wärn sa...

Laura

Anders sa...

L-4= LAURA Branigan

Vonkis sa...

Jo
Bra musik etsar sig fast 😂

Christer sa...

AUDITION

Anonym sa...

Audition

Anders sa...

L-5= AUDITION

Christer sa...

Musikalen A Chorus Line

Jo sa...

Vonkis: Jo, men det hade ju varit bättre att komma ihåg mötet jag skulle ha gått på? 😅

Vonkis sa...

Musiken från Bron till vågrätt 11?

Vonkis sa...

Jo
Neeej.

Anders sa...

V-11= IRON man (Black Sabbath)

Christer sa...

ANITA Lindblom

Anders sa...

V-13= ANITA

Kjell Sigbjørn sa...

ANITA Lindblom

lasse sa...

Kan L 8 bli DOJA ?

Anna Wärn sa...

Anita Lindblom

Vonkis sa...

Anders
Ja jägarns, Iron går ju också in.

lasse
Mycket möjligt.

Anders sa...

Grattis Vonkis

Jo sa...

Tron

Christer sa...

TRON

Anna Wärn sa...

Tron

Jos Pouwels sa...

Game of thrones!

Vonkis sa...

Anders
Jag hann bli rätt stolt när ACG sa musiken från en TV-serie, det fick jag tillbaka rätt snabbt 😂

Christer sa...

a DAY in the life

Anna Wärn sa...

Day

Christer sa...

Äntligen lite Beatles

Anders sa...

haha vonkis: så snabbt glädjen svek...

Jos Pouwels sa...

A DAY in the life- Beatles

Anonym sa...

Kan bli DEJA Vu också?!

Anonym sa...

Handlar om Tara Browne

Vonkis sa...

Christer
Sannerligen!

Anders
Sannerligen...

Christer sa...

DOJA Cat

Anders sa...

L-8= DOJA

grattis Lasse

Bettan sa...

Veckans kryss:
L1/ Kkv
L2/ Island
L3/ Utanmyra
L4/ Laura
L5/ Audition
L8/ Doja
L12/ Rally

V1/ Kai Gullmar
V6/ Vilda
V7/ Norlie
V8/ Den
V9/ Day
V10/ Jan
V11/ Tron
V13/ Anita
V14/ Molly

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs om 2 veckor

Kjell Sigbjørn sa...

Ja då var kryssanda färdigt för i dag! TREVLIG HELG på er alla

Vonkis:
Vi hörs igen i kväll när Mellon börjar!!!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

Anders sa...

Tack för idag , sköt om er nu och trevlig afton med melo i kväll.

lasse sa...

Tack för denna förmiddag ! Kylan och vovven väntar !

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det gör vi!

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg. Tror jag skippar promenaden i dag och hänger vid Tv.n i dag. Skidor, hockey och mello :-)

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop och trevlig helg.
Ta hand om er så sörs vi endera ikväll eller om en vecka.