lördag, februari 25, 2023

Melodikrysset vecka 8 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är en vecka efter Py-Bäckman-krysset och glädjen finns fortfarande kvar hos den här krysslösaren. Veckan som gått har jag haft ett härligt sportlov, utan både eget sportande och semmelätande. Hur många semlor har du ätit under veckan?

Nej men, vinst till Norrköping nu igen!

Tycker det låter som att det är Shirley Temple som sjunger Polly wolly doodle men jag missade var namnet skulle in.

Susanne Alfvengren sjunger duetten Som stormen river öppet hav med Mikael Rickfors.

Om jag hade pengar från Spelman på taket, jag kan inte höra den utan att tänka på Från Cats to Jesus från HippHipp.

Hov1 med Ensammast i världen, som slutar i moll.

Eslövsfödda Ulla Billquist med Säg det med ett leende.

Supergissaren lasse fick rätt igen, det blev Heart of gold med Neil Young till lodrätt fem.

Gubben Noak fast Björnen sover på lulesamiska, det var roligt att höra. Visste du att det var sverigefinnarnas dag igår?

Vi som trodde lodrätt två skulle vara Evita, nu fick vi skriva in Elisa på den kryssadressen istället. Hon sjöng sitt bidrag från Melodifestivalen 2014, Casanova.

Tea for two, en av mina favoritlåtar från tiden i studentkören.

Mer Leila K till folket!

Snälla rara söta Anna med raggarna Ronny och Ragge. Gissar att det var min tids Epadunk. Vi skriver alltså in raggare på vågrätt 12.

Shima Niavarani som sjöng Helt galen i dig har sina rötter i Iran.

Tom Paxton med I give you the morning som på svenska heter Jag ger dig min morgon. Den kan jag inte höra utan att tänka på Torsk på Tallinn. 

Låten Vi måste höja våra röster var med på albumet Sånger om kvinnor.

Ja men då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Vill ni så sörs vi till Melodifestivalen ikväll, annars sörs vi nästa lördag. Ta hand om dig oavsett.

snabbgenomgången
V 4 Shirley
L 1 Susanne
V 8 Duett
V 1 Spelman på taket
L 3 Moll
V11 Eslöv
L 5 Young
V 7 Noak
L 2 Elisa
L 9 Tea
V 6 LK
V12 Raggare
L10 IranL
13 Ger
V14 Kvinnor

127 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn! I tisdags åt jag två goda fastlagsbullar. I onsdags gick vi meteorologiskt från höst till vår. Tyvärr märks inte det idag då himlen är täckt av ljusgråa moln och det blåser friskt samt att termometern visar + 2 C. Efter krysset tar jag dagen som den kommer.

lasse sa...

God förmiddag från Gävle ! Här lyser solen, 5 grader på termometern och det verkar lugnt på blåsfronten, än så länge.
Dagen kommer att innehålla mycket idrott, först och främst skid- VM och sedan hockeyn.

Vonkis sa...

Christer
När hade ni meteorologisk vinter senast?

lasse
Ser fram mot skidorna, det kan ju gå lite hur som men har vi tur blir det minst en medalj till Sverige.

Lena sa...

Morrn från ett Luleå som badar i solsken och vackert vinterväder. Morgontemperaturen -8 grader. I veckan har vi Luleå on ice och stan är full av holländare som åker skridskor och en mängd kringarrangemang. Riktigt kul. Semlorna avstår jag, för mycket bulla och gillar inte mandelmassa. En vecka kvar till sportlov.

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

God morgon från ett kallt och soligt Höljes. Termometern visar-10 nu. Jag är bjuden på middag vid 5 så det blir en trevlig kväll. /Yvonne

Christer sa...

Vonkis: Efter kontroll såg jag att det var tio år sedan.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! En semla har det blivit, en vanlig, det räcker med en traditionell semla per år. Wienersemla, däremot, kan jag äta många fler av. :)

Anonym sa...

Jag har ätit en semla och den var jättegod/Yvonne

Anders sa...

God Morgon , lite sen in härmen åker Tjejvasan idag så det är därför.

Anonym sa...

Godmorgon från -1 Huddinge nu kör vi😁

Anna Wärn sa...

Är hemma efter en härlig skidvecka i fjätervålen ⛷. Mycke snö sol och fina backar.

Petra sa...

Godmorgon, har tagit en promenad i det fina vädret. Nu dags för frukost och melodikryss.
Jag har ätit en semla den här veckan och den intog igår tillsammans med familjen.

Vonkis sa...

Lena
Luleå on ice, det låter riktigt roligt.
För min del är det kombinationen bröd och vispad grädde som inte faller i smaken. Giller inte prinsesstårta heller.

Yvonne
Det låter trevligt och gott :-)

Christer
Oj.

Jo
Ha ha ha

Yvonne
:-)

Vonkis sa...

Anders
Har det gått bra att åka? :-)

Anna Wärn
Välkommen hem :-)

Petra
Med eller utan varm mjölk?

Anonym sa...

Shirley

Christer sa...

SHIRLEY Temple

Anonym sa...

Gomorron från Boxholm, än skiner inte solen. Men vi har fått skapligt med snö./Brittis

Stina sa...

Shirley

Anna Wärn sa...

@Anders backarna var jättebra. Mycket ca 80 cm.

Anders sa...

V-4= SHIRLEY

Stina sa...

Susanne

Christer sa...

SUSANNE; DUETT

Anonym sa...

Susanne Duett

Anonym sa...

Duett

Anders sa...

L-1= SUSANNE
V-8= DUETT

Anna Wärn sa...

Susanne
Duett

Stina sa...

Duett

Anonym sa...

Godmorgon från Gotland, snö och kulingvindar idag

lasse sa...

L 5: YOUNG, Neil kanske ?

Jo sa...

Spelman på taket

Christer sa...

SPELMAN PÅ TAKET

Anonym sa...

?

Anna Wärn sa...

Spelman på taket

Stina sa...

Spelman på taket

Anders sa...

V-1= SPELMAN PÅ TAKET

Anonym sa...

Jo: tack jag fick inte fram svaret/Yvonne

Anonym sa...

Lasse: jag tror som du på L5/Yvonne

Petra sa...

Vonkis/ Utan varm mjölk.

Vonkis sa...

Brittis
Härligt med snö i alla fall :-)

Anonym 10:13
Hm, snö och vind är inte så roligt kombination. Hoppas det lugnar ner sig under dagen.

Anonym sa...

Moll

Anna Wärn sa...

Tack , det stod sill i huvudet

Christer sa...

ESLÖV

Anders sa...

V-11= ESLÖF

Anonym sa...

Eslöv?

Anonym sa...

Eslöv?

Anna Wärn sa...

Eslöv

Christer sa...

Ulla Billquist är född i Eslöv

Anonym sa...

Young

Christer sa...

Neil YOUNG Bra gissat Lasse

Anders sa...

Bra Gissat lasse

Stina sa...

Young

In my own words sa...

Young

Anna Wärn sa...

neil YOUNG

Anonym sa...

Hej hopp Lotta här. Japp jag har ätit semlor!!!! Älskar det!!! Sambon äter hetvägg...usch...

Bipolära baronessan sa...

Kan lod 2 bli Evita?

Anonym sa...

Noak

Stina sa...

Noak

Stina sa...

Tror att det kan bli Evita på lod 2

Anders sa...

V-7= NOAK

Anna Wärn sa...

gubben NOAK

Har ni sett vad som är fel med min profilbild? Titta noga.

Vonkis sa...

Lotta
Jag som inte ens har mjölk till gröt, det blir bara en gegga av allt, förstår inte alls det där med hetvägg. Men men, som bekant är ju smaken som röven.

Klöven.

Bipolära baronessan
Jag tar och skriver in det svaret :-)

Vonkis sa...

Anna Wärn
Tyvärr kan jag inte se vad som är fel.

Anonym sa...

Elisa

Christer sa...

ELISA

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stina sa...

Blev visst Elisa i stället

Bipolära baronessan sa...

Äsch då...

Anna Wärn sa...

Elisa

Kristina sa...

Elsa,?

Stina sa...

Elisa Lindström

Christer sa...

TEA for two

Anonym sa...

Tea

Bipolära baronessan sa...

Tea

Anders sa...

L-9= TEA for two

Anna Wärn sa...

En tidig morgon på väg till jobbet Riddarfjärden var spegelblank. Så för skojs skull vände jag uppochner på bilden.

Stina sa...

Ätit många semlor i veckan, vi älskar semlor. Jobbet bjöd på med.

Vonkis sa...

Anna Wärn
Ahaa.

Stina sa...

Tea

Anonym sa...

Lk

lasse sa...

Långväga gissning: V12: ENGLAND ?

Anonym sa...

Har inte heller mjölk på gröten!!!

Anders sa...

LEILA K

Christer sa...

Leila K. LK

Anna Wärn sa...

L K

Vonkis sa...

Anonym 10:39
En grötsjälsfrände!

Bipolära baronessan sa...

L K Leila K (Laila El Khalifi)

Jo sa...

Raggare

Christer sa...

RAGGARE

Anders sa...

V-12= RAGGARE

Anonym sa...

Raggare

Kristina sa...

Raggare

Anonym sa...

Raggare

Anonym sa...

Anna Wärn, visst är bilden "upp och ner"?
Vattnet oppe och himmelen ner?
//Marianne

Christer sa...

IRAN

Anders sa...

L-10= IRAN

Bipolära baronessan sa...

Iran

Anonym sa...

Kvinnor

Anna Wärn sa...

Marianne det stämmer

Anders sa...

L-13= GER

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jo sa...

Kan vi få höra Carola på V1 och få Äventyr?

Anonym sa...

Ger

Christer sa...

GER skall det vara

Bipolära baronessan sa...

Ger

Jo sa...

V14 menade jag såklart

Anna Wärn sa...

Ger

Petra sa...

GER

Anna Wärn sa...

Ger

Stina sa...

Hoppas på det

Stina sa...

Ger

Anonym sa...

Kvinnor

Anders sa...

V-14= KVINNOR

Bipolära baronessan sa...

Sånger om KVINNOR

Anna Wärn sa...

Kvinnor
Hej och tack för mig

Christer sa...

KVINNOR

Anonym sa...

Tack för idag. Vi sörs nästa lördag om jag inte jobbar. Trevlig helg/Yvonne

Anonym sa...

Tack för idag!

Petra sa...

Tack för idag.

Bipolära baronessan sa...

Tack alla för idag;)

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Nu skall jag inta en fastlagsbulle tillsammans med en kopp kaffe.

Anders sa...

Tack för idag , sköt om er nu så hörs vi nästa helg.

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg. Nu blir det att ge sig ut på isvägen som går runt centrumhalvön och ta del av evenemangen. Sen blir det skidor och hockey :-)

lasse sa...

Tack för denna lördag ! Vi Sörs nästa vecka !

Vonkis sa...

Tack föridag allihop. Vill du så sörs vi till Melodifestivalen ikväll, annars sörs vi om en vecka igen. Ta hand om dig oavsett.

Vonkis sa...

Christer
Hoppas den är riktigt saftig och god :-)

Lena
Ta det försiktigt på isarna!