lördag, februari 25, 2023

Melodifestivalen 2023 deltävling 4

Välkommen till MelloBloggen 

Så har vi då kommit till Malmö där den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2023 ska avgöras och ikväll är kvällen som Loreen kliver in i tävlingen. Det är hennes fjärde start och det är ingen överdrift att säga att hon är storfavorit både att vinna ikväll och att vinna hela tävlingen.

Årets skåningar, ja det kan nog stämma. Jag gillar referensen till den rosa enhörningen men vem var mannen i början?

1. KianaWhere did you go
Kiana fyller tydligen 16 år idag, så grattis på födelsedagen. Imponerande det här! Låten svänger härligt numret är snyggt. Synd att Kiana tävlar mot Loreen men en plats i semifinalen borde det i alla fall kunna bli. 

2. Signe & Hjördis – Edelweiss
De är inte bara barnbarn till Gullan Bornemark, de här även med sig hennes fiol på scenen.

Folkmusikinspirerade bidrag brukar fungera ganska bra i mello (tänk Timotej, Sarek och Hasse Andersson) men det här känns lite för tamt.

3. Smash Into Pieces – Six feet under
Årets rockbidrag.
Snyggt med skärmarna på scenen.  Lite Linkin Park över det här dock. Och så får både S och jag, på var sitt håll, frikyrkovibbar av bandmedlemmarna.

Snygg tillbakakaka till Soff-i-propp om korten.

4. Mariette – One day
Mariette har sin tydliga stil så här var det inga överraskningar även om det här var bättre än de senaste bidragen hon ställt upp med. En bra låt och ett snyggt och stabilt framträdande.

5. Emil Henrohn – Mera mera mera
Jaha, är det han som är skyldig till Jag är mamma!

I våras tävlade WRS (Andrei Ionuț Ursu) för Rumänien i ESC och han var så lycklig så lycklig på scenen. Emil verkar nästan liga glad på scenen ikväll. Det här var ett glatt och tiktokigt nummer som gör mig på bra humör. 

Har jag bara vant mig vid nivån så här lagom till den sista deltävlingen eller är inte bidragen över lag bättre ikväll än tidigare?

6. Axel Schylström – Gorgeous
När jag jobbade på Eber fick vi lyssna på Axels berättelse och det är så roligt att se hur långt han har kommit idag.

Stort plus för att han inte har svarta kläder på sig trots att han tävlar med en ballad. Jag gillar det här även om den numera obligatoriska gospelkören som ställer sig i ring runt sångaren börjar bli rätt uttjatad.

Nu blir det lång prata för att de ska hinna rigga för Loreens nummer.

7. Loreen – Tattoo
Fy fasen så snyggt!

Tills det sket sig alltså.

Riggen Loreen ligger under väger nästan två ton, ska vi gissa att det var något med den som inte fungerade som planerat?

Nähä, det var några som stormade scenen under framträdandet med plakat om att rädda våtmarken! Och Loreen fortsatte att sjunga. Jäklar vilket proffs. Hoppas bara hon kan ladda om.

Och vilka superproffs Farah och Jesper är som fixar att spontanprata inför miljonpublik.

Loreen är självklar till finalen, hon är helt i en klass för sig i hela tävlingen i år. Sedan är det svårare. John Lundvik, Tusse och Faith Kakembo har gått vidare med samma typ av ballader som Axel tävlar med ikväll så han kan eventuellt gå vidare till finalen efter Loreen. Men han får nog en bra match av Emil och Kiana. Men om jag ska gissa tror jag på Kiana till final och så tar sig Emil och Axel till semifinalen i Örnsköldsvik. Mariette blir femma.

Och där kom Oscar Zia och gör en lite comeback som programledare i Melodifestivalen.

Ha ha, tjejen från Vad barn önskar sig mest av allt i hela världen! Snygg påa till Carolas framträdande.

Jag förstår att hon kör de Evighet, Fångad av en stormvind och Främling, som hon vunnit med. Men jag hade önskat att hon tagit revansch med One love och kört en riktig pangversion av den ikväll.

Ja just ja, Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker har ju varit med och skrivit Loreens låt.

12 p 
60-74 – Mariette
75+ – Mariette. Oj, har jag tänkt så fel?
60-29 – Smash into pieces. Oj igen.
3-9 – Kiana, bra.
10-15 – Kiana
30-44 – Smash into pieces, ge er.
45-59 – Smash into pieces
Telefon – Smash into pieces. Jag är chockad.

Till final
Loreen, JÄSS!!!
Smash into pieces

Till semifinal
Kiana
Mariette

Det blev inte många rätt för mig ikväll men Loreen var etta och Kiana är i alla fall inte utslagen så jag ska inte klaga. Tack för ikväll allihop. Nu får vi ladda för semin i Örnsköldsvik och sedan är det bara finalen kvar!

47 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!

Då var det dags igjen, och nu den sista delfinalen i Malmö!

Loreen är visst storfavorit i kvällens startfält!

Så får vi se vad dom andra har att bjuda på!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det vore en superskräll om inte Loreen är först till finalen ikväll.

Lena sa...

Hoppas det blir bättre bidrag i sista delfinalen

Vonkis sa...

Lena
Det verkar så på införlyssningen i alla fall.

Kjell Sigbjørn sa...

Vilken födelsedagspresent för Kiana

Lena sa...

Kinna var riktigt bra.

Lena sa...

Kiana

Anonym sa...

Gillade verkligen Kiana.
Signe o Hjördis ärinte allt för dumt heller. Men melodin påminner om nåt. Skrek eller Hasse Andersson.
//Marianne

Lena sa...

Tja, folkmusik de Luxe, lite trallvänligt

Anonym sa...

Skrek skulle vara Sarek.
//Marianne

Bloggblad sa...

Kiana är släkt med min släkting … så det är klart att mitt hjärta klappar för henne. Duktig och säker, men jag ve5 inte om låten håller.

De söta systrarna vill jag ju ska vinna, jag gillar det gulliga och folkviseaktiga.

Av ovanstående åsikter förstår du nog vad jag gillar maskerad hårdrock.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Verkligen :-)

Lena
Jag håller med.

Marianne
De lär spelas en del på P4.

Lena sa...

Positivt överraskad hittills, ser fram emot mellanakten med Carola

Vonkis sa...

Lena
Jag satt och trallade med :-)

Marianne
Förstod det :-)

Bloggblad
Av ovanstående åsikter gissar jag att du hjärtröstade så mycket du kunde på hårdrockarna :-)

Vonkis sa...

Bloggblad
Vi får hålla tummarna för Kiana men systerduon är nog chanslösa.

Lena
Ja den ska verkligen bli rolig att se.

Lena sa...

Mariette levererar, riktigt snyggt

Kjell Sigbjørn sa...

Usj usj….Nu blev det lite för mycket ”röv” för mig. Inget i melodifestivalen att göra!

lillasyster sa...

Första bidraget har ju en otrolig röst

Lena sa...

Nja

Lena sa...

Till Emil

Bloggblad sa...

Aj då, mitt svar om hjärtröstning skrev jag visst på mobilen, där försvinner alla bloggkommentarer. Emils låt gillade jag. Axel tycker jag är en rar kille, men låten är för spretig. Inte ett dugg trallvänlig.

Maskerad hårdrock.😵

Anonym sa...

Tycker kvalitén är betydligt högre ikväll.
Bra uppförande kommer att ramla ut här, medan sämre bidrag kommit med i tidigare deltävlingar.
//Marianne

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Smaken är som röven.

Klöven

😉

lillasyster
Verkligen.

Bloggblad
Melloanpassad hårdrock. Varken Hackat eller malet.

Emil kan bli farlig, han får nog många röster från de yngre grupperna.

Vonkis sa...

Marianne
Ja, det är synd när de fördelat bidragen så ojämt.

Kjell Sigbjørn sa...

Vad hände med Loreen…?

Bloggblad sa...

Barnbarnet förklarade vad som hände. Jag trodde att hon fastnat i ett våffeljärn.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det var någon som sprang upp på scenen. Det var därför de först klippte till en kamera långt bort.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Jag såg det också var skrivit på Aftonbladets hemsida.

Lena sa...

Bästa delfinalen, blir riktigt svårt

Kjell Sigbjørn sa...

Jag tror dom här går direkt til final:

• Melodi 7: Loreen: «Tattoo»
• Melodi 3: Smash Into Pieces : «Six feet under»

Dom här två möts i «Andra Chansen»

• Melodi 1: Kiana: «Where did you og»
• Melodi 4: Mariette: «One day»

…och dom här får nog åka hem:

• Melodi 2: Signe & Hjördis: «Edelweiss»
• Melodi 5: Emil Henrohn: «Mera mera mera»
• Melodi 6: Axel Schylström: «Gorgeous»

Anonym sa...

Jag frågade precis gubben varför det var någon som bar nåt svart. Sedanblev det långt ifrån.
Hållerme, hon är proffs.
Tur att det inte hände när det var någon av de yngre so. Sjöng.
// Marianne

Vonkis sa...

Marianne
De valde nog Loreens nummer för maximal exponering då hon är storfavorit.

Vonkis sa...

Det är svårgissat ikväll så jag går på vad jag vill och då blir det Loreen och Kiana till finalen samt Emil och Axel till semin.

Lena sa...

Hoppas på Smash into pieces

Vonkis sa...

Lena
Nja.

Bloggblad sa...

Familjens expert tror att det är någon Loreenhatare som slog till.

Det var flera bra låtar ikväll. Mariette gillade jag också. Loreen må vara duktig, men jag har svårt för hennes utstrålning, det är som att hon inte tittar på en.

Lena sa...

Drottning Carola levererar

Vonkis sa...

Bloggblad
Det verkar vara några med budskapet att rädda våtmarkerna som var framme.

Hade Mariette tävlat i någon annan deltävling hade hon nog gått direkt till final som tvåa men ikväll får hon det nog för svårt.

Vonkis sa...

Lena
Det gjorde hon verkligen. Hon vet hur man intar en scen.

Lena sa...

Hoppas det blir slutresultatet

Kjell Sigbjørn sa...

Gissade alla rätt här!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag är väldigt imponerad, snyggt gissat! Jag var helt fel ute ikväll, förutom gällande Loreen då.

Lena sa...

Bra röstat Sverige. Laddar för Ö-vik

Vonkis sa...

Nu håller jag tummarna för Kiana i Ö-vik.

Kjell Sigbjørn sa...

Vi hörs nästa vecka

Bloggblad sa...

Det var inte jag, även om jag tycker att vi ska värna om naturen, både skog och våtmarker. (Obs! Jag är gammal nog att värna OM saker, fast hör det rätta så sällan att det nästan känns konstigt …)

Mitt barnbarn skickade texten till Loreens låt. Själv hörde jag bara ordet ”difficult” trots att jag har läst engelska på universitetet och undervisat i det i oräkneliga år. Tydligt räcker det inte till för schlagerengelska.

Andelieb sa...

Kan vi inte bara bestämma redan nu att vi skickar Loreen till esc? Klart bästa framträdandet i tävlingen (och nästan ännu bättre när hon gjorde om det efter avbrottet. Hur stabilt är inte det?) .