lördag, juni 24, 2023

Melodikrysset vecka 25 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag hoppas ni mår bra efter midsommarafton, att dagen och/eller kvällen var bra vad ni än gjorde. 

Min dag började med att mjuka upp den värkande vänsterhanden i en hink med varmt vatten. Sedan blev det häng i tvättstugan och en tur till lotten för att klipp gräsmattan och vattna några lådor och så åt solvarma jordgubbar. Jag har egentligen aldrig firat midsommar så det blev en dag som alla andra för min del. Vad hade ni för er?

När Mendelssohns bröllopsmarsch spelas är det oftast, men inte alltid, en brud med.

Bo Kaspers Orkester med Semester var sannerligen passande denna dag.

Det går att skriva med accent i krysset nu för tiden så vi skulle kunna skriva in Hugo Alfvén i krysset men det är kanske svårt att få till två ord med accent i samma kryss.

Agnetha Fältskog med Fram för svenska sommaren.

Say you, say me med Lionel Richie, från filmen Vita nätter. Mitt första möte med Mikhail Baryshnikov, Carries äldre ryska älskare i Sex and the city.

Bolaget, som ligger bakom låten Ikväll igen, kommer från Falun. När jag var liten trodde jag staden hette Falund.

Carola sjöng Säg mig var du står. Originalet heter Why tell me, why och sjöngs av Anita Meyer.

Fina Ute blåser sommarvind, diktad av Samuel Johan Hedborn, tonsatt av Alice Tegnér.

En mer avskalad version av Empire State of Mind än den Alicia Keys gjorde med Jay-Z.

Anne Sofie von Otter med Brahms vaggvisa.

Sedan var det Lisa Miskovsky som sjöng Celine.

Gruppen The Mascots var en ny bekantskap för mig. Med hjälp av youtube hittade jag låten som heter Words enough to tell you.

Se där. Midsommarkrysset är nu löst och inklickat. Tack alla som var med idag trots både helg och fint väder. Ta hand om er och varandra så hoppas vi att helgen blir fortsatt bra. Vi sörs igen om en vecka.

snabbgenomgången
L 1 Brud
V 1 Bo
V 5 Hugo Alfven
L 2 Fältskog
L 6 Nätter
V 2 Falun
V12 Står
L 3 Ute
L 7 Blåser
L 4 Sommarvind
V13 Mind
V11 Von
V 9 Otter
V10 Lisa
V 8 Mascots

89 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag!Här på/i Limhamn skiner solen från en klarblå himmel och termometern visar
+18 C. Midsommarkvällen tillbringade jag tillsammans med en del grannar i husets innergård där vi åt egen medhavd mat. Mycket trevligt.

Lena sa...

Morrn från bilen. Vi har varit till Stockholm och hämtat en hundvalp. Griffon petit brabancon 😅👌Nu på väg hem till Luleå

Vonkis sa...

Christer
Det låter sannerligen trevligt. Både dagens temperatur och gårdagens aktivitet :-)

Lena
Gjorde en googling och jägarns så söt hundras.

Bettan sa...

God morgon. Midsommarafton firades hemma hos syrran det va syrran hennes man, pappa jag och min dotter. Vi hade en jättetrevlig dag/kväll med god mat och kortspel.

Kjell Sigbjørn sa...

TREVLIG MIDSOMMAR fra rätt kyligt Norge +9 grader, molnigt. Rätt skönt ändå.
Här om veckan det nästan 30 grader varmt.

Petra sa...

Godmorgon, från mulet Stråvalla. Midsommarafton firade vi med kompisarna på campingen. Själv blev jag även lekledare vid den gemensamma dansen runt midsommarstången.
Kvällen blev det den sedvanliga Bingo (vi har vår egna loket här på campingen) och därefter musik/film quize.

Bettan sa...

Förra veckans rätta svar:

L10 Djungelboken
L 1 Baloo
V 8 Olympiska
L 4 Michael
L 6 Stina
V 1 Bananarama
L 9 Lion
V11 Ariana
L12 Nio
V13 Jan
L 3 Rex
V 7 Hö
V 5 Lil Nas X
L 2 Anne Marie

Vonkis sa...

Bettan
Vad fint att ni kunde vara tillsammans.
Kort var det länge sedan jag spelade, har dock börjat lägga lite patiens igen.

Kjell Sigbjørn
Tackar tackar.
Vi har haft runt 30 grader några dagar. Det är olidligt. Just nu är det "bara" 22 grader varmt.

Petra
En heldag med aktiviteter låter det som :-)

Anonym sa...

Hej från Huddinge

Jos Pouwels sa...

God morgon, här i Nederländerna är det fint och varmt.
Igår kom alla barn och barnbarn.
Jag hade lagt en lapp på bordet attvdet skulle bli en gör-det-själv fest.
Jag hade skrivit upp all mat som fanns och låg i kulen.
Det blev det mest avslapnade dest jag har varit med om. Alla lagade den mat dom ville ha och Katti och jag satt, tittade på och njöt!

Anonym sa...

God morgonfrån ett soligt Höljes. Tillbringade vårkvällen hos goda vänner med god mat, kubbspel och mycket prat och skratt/Yvonne

Anders sa...

L-1= BRUD

Christer sa...

BRUD

Stina sa...

Brud

Anonym sa...

Brud

Vonkis sa...

Huddinge
Hej hej :-)

Jos Pouwels
Åh, så smidigt och skönt det upplägget låter. SKa testa någon gång.

Yvonne
En härlig kväll :-)

Kjell Sigbjørn sa...

BRUD

Mendelsohns brudmarch

Anders sa...

V-1= BO

Anonym sa...

Bo

Christer sa...

BO

Kjell Sigbjørn sa...

BO Kaspers orkester

Christer sa...

HUGO ALFVEN

Kjell Sigbjørn sa...

HUGO ALFVEN

Anonym sa...

Vet inte alls

Anders sa...

V-5= HUGO ALFVEN

Christer sa...

Fältskog

Anonym sa...

Fältskog

Anders sa...

L-2= FÄLTSKOG

Kjell Sigbjørn sa...

Agnetha FÂLTSKOG

Christer sa...

Datorn släckte ner. Prövar att följa med mobilen.

Anonym sa...

Fältskog

Anders sa...

L-6= NÄTTER (Vita)

Anonym sa...

Anders: tack vi hade total blackout här

Anders sa...

V-2= FALUN

Anonym sa...

Falun

Anonym sa...

Falun

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

FALUN

Bettan sa...

Halvtid:

L1/ Brud
L2/ Fältskog
L3/
L4/
L6/ Nätter
L7/

V1/ Bo
V2/ Falun
V5/ Hugo Alfven
V8/
V9/
V10/
V11/
V12/
V13/

Jos Pouwels sa...

Katti's födelsestad!

Vonkis sa...

Jos Pouwels
En fin stad.
Vi åkte förbi Falun för nästa exakt tio år sedan. Faderskapet var på ett uselt humör, men Den ömma modern och jag passade på att besöka Sundborn när vi var så nära. Det blev startskottet på våra semestrar ihop, Den ömma moderns om och min alltså. Det blev Dalhalla och Salarna många år och sista året vi besökte Dalarna blev det just Falun. I år åker vi söderut till Skåne.

Anders sa...

V-12= STÅR

Anonym sa...

Tror

Anonym sa...

Ute blåser sommarvind

Anonym sa...

Ute blåser

Anonym sa...

Ute blåser sommarvind

Anders sa...

L-3= UTE
L-7= BLÅSER
L-4= SOMMARVIND

Christer sa...

UTE BLÅSER SOMMARVIND

Kjell Sigbjørn sa...

L3: UTE
L7: BLÅSER
L4: SOMMARVIND

Anonym sa...

Mind

Anders sa...

V-13= MIND

Anonym sa...

Tror att det är något fel skickar ej hela texten?

Anonym sa...

Von Otter

Christer sa...

Anne Sofie VON OTTER

Anders sa...

V-11= VON
V-9= OTTER

Stina sa...

Ann-Sofie VON OTTER

Christer sa...

LISA Miskovsky

Anonym sa...

Lisa

Anonym sa...

Lisa

Anders sa...

V-10= LISA

Jos Pouwels sa...

Holländska Anita Meyer var min favorit, men min dotter tyckte me om Carola!

Stina sa...

Lisa miskovsky

lasse sa...

Hej !
Blev inget kryssande idag för mig. Igår kväll när jag gjorde mig i ordning för sänggåendet, ramlade jag och slog huvudet
i väggen med blodvite som resultat. Dåligt med sömn och huvudvärk gjorde att jag sov över.
Ha en bra fortsättning på helgen vänner !

Jos Pouwels sa...

Krya på dig Lasse!

Anders sa...

V-8= MASCOTS

Bettan sa...

krya på dig Lasse

lasse sa...

Tack Jos !

Kjell Sigbjørn sa...

Krya på dig Lasse!

Christer sa...

MASCOTS

lasse sa...

Tack Bettan !

Anonym sa...

Mascots

Anonym sa...

Maskots

Bettan sa...

Dagens kryss:

L1/ Brud
L2/ Fältskog
L3/ Ute
L4/ Sommarvind
L6/ Nätter
L7/ Blåser

V1/ Bo
V2/ Falun
V5/ Hugo Alfven
V8/ Mascots
V9/ Otter
V10/ Lisa
V11/ Von
V12/ Står
V13/ Mind

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin midsommar helg🌷😎

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag
Fortsatt trevlig MIDSOMMARDAG!

lasse sa...

Tack Kjell Sigbjörn !

Anders sa...

Trevlig Midsommar ...och krya på dig till Lasse

Christer sa...

Krya på dig Lasse!

Linda sa...

Åh vad smart. Det ska jag tipsa min mor om. Hon får göra allt, trots att min bror är där som är utbildad kock och servitör.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin weekend!

lasse sa...

Tack Anders !

Vonkis sa...

Lasse
Men huvva, det låter ju inte alls bra. Krya på dig och ta det riktigt lugnt idag.

Linda sa...

Usch då. Krya på dig. Var försiktig om du blir yr eller sämre.

lasse sa...

Tack allihop !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Jag önskar er en fin helg och att vi sörs igen nästa lördag.

Ta hand om er!

Linda sa...

God fm från ett soligt Lane-Ryr (mellan Uddevalla och Trollhättan). Vi har 19 grader nu på fm, och värmen stiger.

Igår firade jag midsommar hos mina föräldrar (som bor 200 m bort).
Min bror med familj kom också. Vi var 11 personer.
Sill-lunch med 15 sorters sill, jordgubbstårta och jordgubbar med vispgrädde.

Jag gjorde midsommar kransar till oss. Det bästa jag vet.
Tyvärr var flera firanden runt oss inställda, så i år blev det ingen dans runt stången.

Idag firar jag och min make 17-årig bröllopsdag.

Önskar er alla en fortsatt härlig midsommarhelg.
/Linda

Linda sa...

Tack Vonkis för idag.
Önskar dig detsamma.

Jag och min mamma löser alltid Melodikrysset tillsammans, antingen ihop eller på var sitt håll. Men då sms-ar vi varandra och frågar om den andre kan låtarna. Vi är ju olika generationer. Jag är född -74 och hon är född -47. Vi kompletterar varandra ganska bra.

Ta hand om dig. Tack för att du har startat den här mysiga bloggen.
/Linda

Vonkis sa...

Linda
Tack så mycket, det värmer alltid att höra att bloggen och kryssgänget är uppskattad.

Det låter som du och din mamma är ett riktigt melodikrysset-dreamteam :-) Hur länge har ni löst ihop?

Jag visste inte att det fanns 15 sorters sill! Hade ni gjort egna inläggningar?

Grattis på bröllopsdagen ❤️🌹 🎉