fredag, oktober 01, 2021

Ett foto i timmen fredag 1 oktober 2021

Välkommen till FotoBloggen

Nej men dra på trissor, det är dags att ta ett foto i timmen och lägga upp i den häringa bloggen. 

Kl. 06. Jag väntar på bussen när jag kommer på att det just denna dag är en fotodag, så det blev till att ta fram mobilen.

Kl. 07. Framme på jobbet sprang jag på L som laddat både för skolans hattparad och för att åka på shoppingresa efter jobbet.

Kl. 08. Arbetsdagen börjar med en av veckans få planeringstillfällen så jag tar och rättar multiplikationstest.

Kl. 09. Vi har no och arbetar om vattnets kretslopp. Visst är det en imponerande stor whiteboard jag har i klassrummet. Smartboarden är trasig så det enda som fungerar är att visa bilder, som bara syns på två tredjedelar av tavlan. Den är för trasig för att laga. Å andra sidan kostar det för mycket att byta ut tavlan, ja till och med att skruva ner den så jag får hållas med min lilla skrivyta minst ett år till. Men kommunen kan i alla fall checka av att det finns ett digitalt hjälpmedel i klassrummet och det är väl det som räknas.

Kl. 10. Eleverna har rast, jag hinner ner en snabbis till arbetsrummet för att trycka i mig lite keso och banan. D visar upp sitt bidrag till hattparaden.

KI. 11. Plockar ihop lite på mitt bord. Det var många elever som fick alla rätt, och en fjäril, på tabelltestet.

Kl. 12. Lunchen är intagen, lämnade dock kvar några bitar av tomaten som börjat gro.

Kl. 13. Tillbaka vid min favorittavla. Den här gången har vi matte. Jag har skrivit vilka sidor vi jobbat med och som ska vara färdiga på måndag.

Kl. 14. Snart går jag hem.

Kl. 15. Sitter på bussen hem, instagrammar lite.

Kl. 16. Har hämtat ut lite medicin.

Kl. 17. Jag provar något nytt. Det är ju ändå fredag.

Kl. 18. Läser debattartikeln Jag fostrar morgondagens rockstjärnor – på 50 minuter på Skolvärlden.se.

Kl. 19. Gud ske pris, jag kom på att ladda batterierna till gräsklipparen inför imorgon.

Kl. 20. Pratar en stund i telefonen.

Kl. 21. ligger i sängen och tittar på klipp från nattens amerikanske talk shows.

Kl. 22. Avslutar dagen med att lyssna på Europapodden. Det är ju inte USApodden men den är intressant och lärorik ändå. Andra som fotar in dag hittar du här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant!
Tror att vi som lämnade skolvärlden för ett antal år sedan, har svårt att ta till oss alla anpassningar för varje enskild elev. Inte så lätt attfatta för en oinvigd. Ändå kan och vet många i min gerationoch yngre, precis vad läraren ska göra.
Inte lätt. . .
Hoppas din dag på lotten ger dig välbehövlig energitillskott. ❤️❤️❤️
/Marianne

Anni sa...

Skolans anpassning till olika elevers behov känns som restaurangens anpassning till olika dieter och allergier.
Vilken sorts arbetsplats kommer dessa elever kunna jobba på i framtiden? Kommer arbetsplatserna se annorlunda ut efter pandemin?

Och vad hände med EFIT-gänget idag? Inte ens en tummetott?

Eva sa...

Tittar in på dina bilder. Härlig vardag & härlig fredag!

Vonkis sa...

Marianne
Tyvärr har politiska beslut baserad helt på ideologi fått styra skolan alldeles för länge och det har i sig lett till att synen på läraryrket som en profession urholkats så alla utanför skolan känner sig berättigad att säga hur det ska vara och allt läraren måste göra. För läraryrket har blivit ett serviceyrke.

Anni
Den frågan har vi i kollegiet ställt oss många många gånger. Om inget får vara jobbigt eller tråkigt, hur ska man då klara sig i vuxen ålder?

Det var väldigt få som efit:ade förra gången med :-(

Eva
Tack detsamma.

Micke sa...

Inne och kikar på gårdagen. Kom av mig helt igår och tittade inte in alls på nära av ni få den dagen.

Annika sa...

Men gud vad jul med EFIT!!! Så länge sen jag gjorde en sådan. OCH nu fick jag känna dig lite mer också, vet nu att du är lärare!
KUL!!
Ja, jag gillar också USA-podden, jättemycket. Att jag bor i DC gör ju saken ännu roligare :-)
Letar kanske upp dig på insta också. Själv är jag @skandigirl där!

Vonkis sa...

Micke
Det är sånt som händer ibland, även om det är fotodag :-)

Annika
Jag är inte alls särskilt aktiv på insta, läser mest hos andra men lägger väldigt sällan upp något eget.