tisdag, september 28, 2021

Utbildningsdag

Välkommen till UtbildningsBloggen

Idag fick jag äntligen åka på facklig utbildning. Dag två, och jag var inte förkyld. Det har varit så bra att bli påmind om vilka rättigheter vi lärare har, att schemat inte kan se ut hur som helst, att vi ska ha en reell möjlighet att genomföra vårt uppdrag och att arbetsförhållandena ska anpassas efter individens förutsättningar. Man kan alltså inte säga att alla ska ha exakt lika mycket undervisningstid eller vara ute på exakt lika mycket rastvaktande. Precis det jag har hävdat hela tiden.

Annat som är bra sådana här dagar är fikat och maten. I kollaget ser ni, från vänster till höger, uppifrån och ner: Förmiddagsfickat, efter lunchen fikat, eftermiddagsfikat och så en till dessert som fanns efter lunchen.

Det fanns en hel del alternativ att välja bland på lunchen med. Man kan lugnt säga att jag fortfarande är väldigt mätt och belåten.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du äntligen fick komma iväg på utbildningen. Dessutom sån fantastisk mat. Hoppas du njöt i fulla drag.
/Marianne

mossfolk sa...

Arbetsförhållandena på många skolor är bedrövliga, men jag tror att det till stor del är lärarna som bidrar till det. Dels för att alldeles för många tycker att det är helt okej att köpa material för egna pengar och att arbeta alldeles för mycket utan att få betalt för det och dels för att ytterst få lärare har orken att driva frågor om en bättre arbetsmiljö.

Toppen att du engagerar dig!

Bloggblad sa...

Var någonstans får man så fin mat? Ser ju väldigt läckert ut.

När jag var klasslärare lades gymnastiken och slöjden ut först - och en ganska envis dam la beslag på de tider som passade henne, och så fick vi andra anpassa oss därefter. Jag var nöjd om jag fick en dubbeltimme slöjd som sovmorgon för min del. För det här var när man bara var tvungen att vara i skolan under lektionstid. Jag gjorde veckoplanering i huvudet på lördagens långpromenad och rättade böcker under gympatimmarna.

Jag har väl sagt att jag inte saknar skolan ett enda dugg. Möjligen kafferasterna och loven ...

Vonkis sa...

Marianne
Jag njöt för fullt.

mossfolk
Många har tyvärr gått på snacket att läraryrket är ett kall och att vi måste göra än det ena än det andra "för barnens skull". Vi skulle kunna förbättra vår situation otroligt mycket om fler förstod hur dumt det är.

Bloggblad
Det är Frimurarhotellet i Linköping som står för maten.

Med all undervisningstid, vaktande av barn och möten, möten, möten blir det inte så mycket tid över till planering. Nu har ju jag några års erfarenhet så jag har inte något problem med att gå in i ett klassrum utan att ha planerat vad jag ska göra, det blir en rätt ok lektion ändå. Men det vore roligt att få hålla i en ordentligt planerad lektion någon gång mellan varven.

Elisabeth sa...

Vad roligt och viktigt att få komma iväg på utbildning! Förutom det du och andra redan har skrivit blir jag provocerad av följande:

- Att man förväntas vikariera GRATIS om ens kollegor är sjuka. I vilket annat yrke förekommer det liksom? Det är ju inte så att läkare opererar gratis om en kollega inte kan ta den operationen, eller att busschaufförer tar gratis extrapass.
- Att man förväntas ge eleverna uppgifter att jobba med om man är sjuk. (Samtidigt som en kollega då förväntas ta hand om eleverna, eventuellt hjälpa dem etc.)
- Att man (åtminstone inte på min skola) inte har någon tjänstemobil, utan måste sköta kommunikation med elever och vårdnadshavare via sin privata.

Jag gillar verkligen mitt jobb, men ibland lämnar villkoren en del övrigt att önska.

Anni sa...

Bra där!
Jag blir alltid lycklig när det finns melon. Mogen, god melon ...

Vonkis sa...

Anni
Det är sannerligen gott med melon.