lördag, mars 12, 2022

Melodifestivalen 2022, Finalen

Välkommen till MelloBloggen

Dagen är kommen, det är dags för finalen i 2022 års Melodifestival. Veckan som varit har jag hört Cornelias Jakobs och Cazzi Opeia en del på P3, förhoppningsvis bådar det gott inför kvällens avgörande. Topp fem tror jag blir Cornelia, Cazzi, Klara, Medina och Anders. 

Passar även den här kvällen på att puffa för klassens insamling till Ukraina.

Det ser ut att vara fullt i Frienda arena, jägarns vad länge sedan man såg så där mycket folk på en och samma plats. Stämningen är verkligen på topp!

1. Klara HammarströmRun to the hills
Det här är snyggt och ösigt. Visst kom den onda tvillingen in tidigare nu än i delfinalen? Det låter även som Klara sänkt de högsta tonerna men hellre det och att det låter rent. 
Heja Klara!

2. TheozSom du vill
Theoz har lagt till vita detaljer på sina kläder, annars verkar allt som senast. Det här är ju inte dåligt men det är ingen höjdare heller.

Bög in box, ha ha.

3. Anna BergendahlHigher power
Nu är håret utsläppt. Annars är det armkoreografi för hela slanten som tidigare.

4. John LundvikÄnglavakt
Nej. Jag förstår fortfarande inte grejen med det här bidraget. Såry. Det är typ tredje gången han tävlar med samma låt. Med stänk av Bryan Adams Heaven.

5. Tone SekeliusMy way
Den ömma moderna har lagt undan stickningen för att inte missa när kappan tycks bort den här gången också.

Klänningen har piffats med stenar, supersnyggt. Och Tone känns på topp. Det här kan bli farligt. På ett bra sätt.

6. Anders BaggeBigger than the universe
Det som kan förstöra Bagges chanser ikväll är de internationella jurygrupperna. De har inte relationen via Idol med honom och känner (troligtvis) inte till hans enorma scenskräck så det väger inte upp för scenshowen hos dem. Dock känns det som att han rör mer på sig ikväll än han gjorde i delfinalen. Och han ler ju faktiskt mellan varven.

7. Robin BengtssonInnocent love
Den ömma modern gick och hämtade lite mangopaj. 

8. Faith KakemboFreedom
Oj, vad osäker sången låter ikväll.
Låten i sig är ju helt ok men vi kan inte skicka Voices för andra året i rad.

9. LiamooBluffin
Missade, var på toan. Men gissar att det var likt delfinalen?

10. Cornelia JakobsHold me closer
Ni hör väl hur bra det här är? Och publiken är med på noterna och klappar takten.

11. Cazzi OpeiaI can't get enough
Jag blir glad bara jag ser Cazzi Opeias kläder.
Regnbåge, glitter, moln. What's not to like?

Tre av mina favoriter avslutar finalen. Vilket ös det blir!

12. MedinaIn i dimman
Det går inte att inte dansa till det här.

Jag håller fast vid min topp 5 men Anders Bagge stärkte sina kort med sitt framträdande och Tone Sekelieus kan nog också komma att lägga sig i.

Min mage har bestämt sig för att bråka, så vi får se hur mycket jag ser av det som är kvar av finalen.

Äntligen blev det lite klass på mellanakten! Oscar Anthem! 

De har fel i inslaget från Turin. Italien har vunnit tre gånger eftersom Gigliola Cinquetti vann 1964 med Non ho l'età.

12-poängare från internationella juryn
Nederländerna till Medina!
Tjeckien till Theoz, oj.
Israel till Cornelia!
Finland till John, Anna B har inte gått några poäng än.
Irland till Liamoo.
Spanien till Cornelia, och Anna fick sina första 10p.
Australien till Cornelia! Hennes tredje tolva.
Italien till Cornelia, glädjande även att Cazzi Opeia fick lite högre poäng.

Besvikelsen över att Nina och Kim INTE var med och sjöng Lyssna till ditt hjärta i kväll.

Men hur tänkte SVT nu? De kör alltså spoken word som sista nummer innan hela omröstningen ska avgöras? Först Farahs tal till finalisterna och sedan det här? Ska vi somna innan vi vet vem som vann?

Jägarns vad pengar som kommit in ikväll. Bra jobbat alla!

Tittarnas poäng
Anna Bergendahl 18p
Cazzi Opeia 29p
Klara Hammarström 56p
Robin Bengtson 5p
Tone Sekelius 53p
Anders Bagge 90p
Faith Kakembo 18p
Theoz 26p
John Lundvik 17p
Medina 56p
Liamoo 26p
Cornelia 70p

Grattis till vinsten Cornelia!

Men var är Tusse ikväll? Den regerande mellovinnaren brukar ju lämna över sångfågeln.

29 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

God kväll i stugan!

Då är äntligen den stora kvällen kommit och Sverige skal utse vem som får åka til Italien i maj månad.

Jag har stor tro på dom här fem i kväll

Cornelia Jakobs
Anders Bagge
Klara Hammarström
Liamoo
Medina

Jag tror att av dom kommer att stå igen som vinnare!

Skal lyssna och se vilken placering jag kommer att ge dom under kvällen

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vi har nästan samma topp fem men jag vill byta ut Liamoo mot Cazzi Opeia.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Den sista ja valde mellan, var Liamoo och Cazzi Opeia och jag landade på Liamoo. Vi får se hur det går ut över kvällen.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det blir dubbelt spännande ikväll alltså :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Det ser ut att vara jätte stor stämning bland publiken, undrar hur många som har tillträde där…?

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Inga begränsningar så det är nog fullsatt.

Lena sa...

Så härligt att se folkhavet på Friends

Lena sa...


Lär stå mellan Bagge, Jacobs ich Cassio Oeja

Vonkis sa...

Lena
Bagge var väldigt bra ikväll.

Lena sa...

Jag tror att Bagges låt kan slå i Europa, men det återstår att se internationella juryns röster

Lena sa...

Medinas låt ör härlig, blir en dagisfavorit 🤣👌

Kjell Sigbjørn sa...

Här är mina top 3:

1. Cornelia Jakobs - Hold Me Closer
2. Anders Bagge
3. Klara Hammarström

Lena sa...

Inte alls otroligt, alla tre var riktigt bra

Lena sa...

Men hur röstar den internationella juryn ?!

Vonkis sa...

Lena
Det undrar jag med.

Lena sa...

Iofs är Cornelia Jacobs låt riktigt bra

Vonkis sa...

Varför spoken word nu?

Lena sa...

Yes

Lena sa...

Bra röstat Sverige

Kjell Sigbjørn sa...

Grattis till vinsten Cornelia Jacobs!
«Hold me closer»
Det här tror jag bli bra 👍

Kjell Sigbjørn sa...

torsdagen 12. mai klokken 21.00 tävlar Sverige i semifinal 2

Lena sa...

Hoppas innerligt att hon hår till final. Låten växer

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis

Därför kunde inte Tusse va med i kväll:
https://nojeslivet.newsner.com/musik/melodifestivalen2022/darfor-stoppas-tusse-fran-mello-finalen-efter-svts-historiska-beslut/

Lena sa...

Varför?

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Aha. Kom ihåg att han var med i den första delfinalen men de kunde väl i alla fall ha nämnt honom ikväll.

Lena sa...

Är det inte kutym att förra vinnaren ger sångfågeln till den nya ?!

Anni sa...

Nu hoppas jag att Robin B förstår piken och inte deltar fler gånger.
Rätt låt vann, men jag önskar att scenframträdandet skruvades upp lite till Italien.

Bloggblad sa...

Barnbarnet har enligt rykten röstat hårt på Cornelia. Hens mellopappa på Bagge. Mormodern röstade på tre, Bagge, Anna B och någon jag glömt. Men det spelar ingen roll. Pengarna gick till Ukraina.

Håller med om att Bagge har många + hos ”svenska folket” tack vara Idol. (Hörs det att jag avskyr uttrycket ”svenska folket”?)

Vonkis sa...

Lena
Han var tydligen på Island och sjöng. Han lämnade över Sångfågeln under den första delfinalen men det hade jag hunnit glömma :-)

Anni
De är några som borde förstå piken vid det här laget :-)

Bloggblad
Du döljer din avsky väldigt bra :-)