lördag, mars 05, 2022

Melodifestivalen 2022, semifinalen

Välkommen till MelloBloggen

Ja men då är det dags för inte Andra chansen utan för semifinalen. Fråga mig inte varför de bytt namn, kanske är det för att den nye chefen vill pissa in lite revir? Nåja, min förhoppning är i vilket fall att Alvaro Estrella och Cazzi Opeia tar sig till finalen, i övrigt känns spelar det inte direkt någon roll.

Semifinalen skulle ha sänts från Örnsköldsvik så någon eller några Ö-viksprofiler borde dyka upp under kvällen.

Sedan vill jag även slå ett slag för min klass insamling till Ukraina genom Radiohjälpen, 4c Storängsskolan för Ukraina.

Börjar de semifinalen med att Arvingarna sjunger Eloise? Det är ju ett år kvar till 30-årsjubileet för den vinsten och de är redan invalda i Hall of fame, så vad är tanken med det här? Men snällt av SVT att låta dem marknadsföra sin krogshow så här på primetime.

Förlåt för att jag är gnällig nu, men vi är 13 minuter in i sändningen, första bidrag har ännu inte framförts och Oscar Zia småpratar med dansarna och visar hur Tones nummer förbereds? Nej, Edward af Sillén kan inte ansvara för manuset varje år men bättre än det här borde SVT kunna skaka fram.

Semifinal 1 

1. Tone SekeliusMy way
Tone känns osäker i inledningen men sedan tar det sig. såg ni att hon fick blått och gult ljus på sig? Gissar att SVT backat från sitt löjliga "båda sidor måste få komma till tals" gällande Ukraina och Ryssland  sedan förra veckan, bra det.

Åh, Tone har fått en ny känning. från svart till rött, snyggt!

2. Alvaro EstrellaSuave
Röd bakgrund, (snygga) dansar och eld på scenen. Ni ser ju att det här ska till finalen.

Ett helt ok jubel från publiken så det här kan gå vägen.

Jag vill inte se hur de ställer i ordning scenen inför nya nummer.

3. Danne StrålhedHallabaloo
Jodå, den svänger lite och kommer ha sin självklara plats på diverse gårdsfester framöver, det kommer den.

4. Anna BergendahlHigher power
Den bara högeraxeln är ju kvar från Kingdom come, så varför fick inte dansarna i kilt hänga på den här gången?

Jag hoppas fortfarande på Suave i den här semin, i övrigt får det gå som det går. Tror nog på Tone och Alvaro.

Förra året var Leif och Billy som var "humorinslag" förvirrade lantisar i kulisserna. I år är det tydligen Örjan, Bosse å Mange som ska fylla de skorna.

Vem här som sjunger Alla har glömt? Ska man veta vem han är? Och varför detta eviga att göra släpiga tråkiga versioner av gamla låtar?
------
Jaha, han heter tydligen Lionman men vad har han för koppling till Melodifestivalen och/eller Peter Himmelstrand?
------

Till final
Anna Bergendahl, helt ok.
Tone Sekelius, helt ok det med men jag kommer sakna du vet vem i finalen.

Nej, jag är verkligen ett riktigt surhål ikväll men jag förstår inte hur SVT har tänkt kring kvällens sändning. Varför är det Mariette som sjunger Symfonin? Nog kan hon sjunga men de höga tonerna... Vi har så många duktiga operasångare och -sångerskor i det här landet, varför fick ingen av dem chansen?

Semifinal 2

1. TheozSom du vill
Har inget att säga om det här förutom att låten är tråkig.

Skrika i en megafon på scenarbetare, det är absolut något man vill se i Sveriges största underhållningsprogram. Vilket nytänk.

2. Lisa MiskovskyBest to come
Ännu en helt ok låt men jag är på riktigt på dåligt humör över den usla nivån på programmet i övrigt. Kaoset under den första delfinalen var bättre än det här.

3. LillaysterTill our days are over
Kom igen nu kids och rösta Lillasyster till finalen, det behövs lite regnbågstatuerade och Ukrainastöttande rockers nästa lördag också.

4. Cazzi OpeiaI can't get enough
Visst har Cazzi pimpat sina kläder sedan sin delfinal?
Jag blir på bra humör av det här, det blir helt klart en telefonröst från mig. Glädjen, svänget, färgerna!

Så Eva Dahlgren får inget framträdande? Det finns så många frågetecken kring den här kvällen.

Dock, Arja Saijonmaa!!!

Fyra artister eller låtskrivare invalda i Hall of fame, tre av dem får ett hyllningsnummer, inte den fjärde. Däremot får Arvingarna framföra ett två nummer.

Över två miljoner till radiohjälpens insamling till Ukraina, fantastiskt!

Till final
Theoz, zzz
Cazzi Opeia, bra där!

Där var tack och lov semifinalen över. SVT har en heeel del att tänka på till finalen om en vecka för så här dåligt får det inte vara då.

Nej men va fa*. Ska Arvingarna framföra en låt till! AVGÅ ALLA!

24 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

God kväll i stugan

Ja då var dags för semifinalen och dom sista låtarna till finalen Nesta vecka!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
God kväll, vi får hålla tummarna för en bra kväll :-)

Anonym sa...

God kväll!
Ska bli intressant vilken Ö-vikspolitiker de har med!
Förutom grabbarna från Bredbyn.
// Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Ska en politiker vara med?

Kjell Sigbjørn sa...

Litt av tvättbräda gumman har, snygg klänning 😆

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ha ha.

Kjell Sigbjørn sa...

DÅ HAR JAG KOMMIT FRA TIL DETTE RESULTAT:

SEMIFINAL 1

Till final
Låt 1: Tone Sekelius: «My way»
Låt 4: Anna Bergendahl: «Higher power»

Inte vidare:
Låt 2: Alvaro Estrella: «Suave»
Låt 3: Danne Strålhed: «Hallabaloo»

Vonkis sa...

Jag hoppas på Alvaro och tror han får sällskap av Tone.

Kjell Sigbjørn sa...

Jaha, då gick mitt första tips in 👍

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Snyggt!

Anonym sa...

@vonkis paddan ändrar som den vill. Skulle stå Ö-viksPROFIL.
Gillar Marinette, men det här var nog ett av det sämsta jag hört.

Final 2 hoppas jag på Lisa, gillar henne rent allmänt.

//Marianne

Lena sa...

hoppas på Lisa Miskovsky och Lilla syster

Vonkis sa...

Marianne
Aha, då förstår jag :-)

Tycker Örjan, Bosse å Mange slarvas bort å det grövsta. De är stora på TikTok men här får de bara mumla något ohörbart. Casper Janebrink har fått mer utrymme liksom.

Kjell Sigbjørn sa...

DÅ HAR JAG KOMMIT FRA TIL DETTE RESULTAT I ANDRE OMGÅNGEN:

SEMIFINAL 2

Till final:
Låt 6: Lisa Miskovsky: «Best to come»
Låt 8: Cazzi Opeia: «I can't get enough»

Inte vidare:
Låt 5: Theoz: «Som du vill»
Låt 7: Lillayster: «Till our days are over»

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Så länge Cazzi Opeia går vidare är jag nöjd så jag hoppas verkligen att du har rätt även den här gången.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
😊👍

Kjell Sigbjørn sa...

Theoz….ojdå 🤨

Kjell Sigbjørn sa...

Cazzie….yessss 👍

Lena sa...

Sista gången jag ser Mello!!!!

Kjell Sigbjørn sa...

Ja då är det bara att se fram till den stora finalen nästa vecka

Lena:
Ojdå……Jag räcknar med du är med då också

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Tack och lov att Cazzi Opeia räddade lite av den här katastrofkvällen.

Lena
Det hoppas jag inte!

Vonkis sa...

Vi ses under finalen, till dess hoppas jag kvällens manusförfattare fått sparken utan att passera gå.

Anonym sa...

Mest besviken på varför Bosse, Örjan och Mange öve4huvudtaget skulle medverka.
Jag som kan dialekten, hörde inte ett enda dugg av vad de sa.
Håller med, det här var det sämsta Av programmen hittills.
/Mamrianne

Vonkis sa...

Marianne
Och detta åkte de till Stockholm för, att springa lite i kulisserna.