söndag, juni 12, 2022

Ett foto i timmen söndag 12 juni 2022

Välkommen till FotoBloggen

Det har varit hektiskt på jobbet senaste tiden så förutom melodikryssandet har det knappt blivit något bloggande, än mindre läst och kommenterat hos andra. Men om en vecka har jag semester, då ska jag ta igen kommenterandet. Det hade nog inte blivit något idag heller om jag inte kommit ihåg att det ju är Ett foto i timmen idag!

Kl. 07. Ligger och drar mig lite och tittar på My next guest needs no introduction med David Lettermans, i avsnittet är det Billie Eilish som intervjuas. 

Kl. 08. Vi ska på en liten shoppingrunda innan lotten idag, kålburen ska färdigställas, så jag kollar var vi kan få tag på kålnät och bärnät, så vi slipper åka runt och leta. Tittar samtidigt på intervjun med Will Smith, inspelad innan årets Oscarsgala.

Kl. 09. Dags för morgonvattning på balkongen. I den stora vita lådan längst bak växer sockerärtor, persilja och mynta. I den grå lådan längst fram har jag sått en färdig fröblandning med blommor som gillas av nyckelpigor. I hinkarna har jag petat ner ringblommor, klint, aster, lejongap och vallmo.

Kl. 10. Smörjer in ansiktet med spf 50+ inför arbetet på lotten.

Kl. 11. Shoppingrundan har börjat, vi letar efter rosjord på granngården.

Kl. 12. Vi har kommit till Biltema för att bland annat köpa gångjärn och haspar till kålburen.

Kl. 13. Äntligen har vi kommit till lotten och jag klipper gräs.

Kl. 14. Den ena jordgubbsrabatten har blivit något eftersatt så nu blir det till att rensa bort ogräs.

Kl. 15. Färdigrensat i jordgubbsrabatten, blickar ut över odlingslådorna och stugan.

Kl. 16. Dags att ta tag i nästa ogräsinvaderade rabatt och så ska jag plantera de krukrosor jag fick av två elever i fredag.

Kl. 17. Tänk så mycket finare det blir när ogräset är borta. De vita krukrosorna hamnade framför den vita klematisen. Mellan dem ser ni en av de två keramikblommor vi köpt av Anni.

Kl. 18. Jag knyter upp snören i portalen så svampgurkorna har något att klättra på.

Kl. 19. Igår byggde Suzan stommen till kålburen. Idag har hon oljat in den, klätt den med kålnät samt satt fast gångjärnen och hasparna. Nu är den färdig och på plats.

Kl. 20. För över bilder till datorn.

Kl. 21. Har duschat och ätit, nu är det bara att sätta igång med att skriva klart de skriftliga omdömena.

Kl. 22. Skriver, skriver, skriver.

Kl. 23. Med 40 minuter till godo blev jag färdig med omdömena. Nu måste jag sova. Är trött som en gnu. Andra som är med och fotar sin dag hittar du här.

8 kommentarer:

Annika sa...

Tittar in på din dag. God Morgon.

Vonkis sa...

Annika
Det är bara att kika på :-)

Versch sa...

Ja nog har det varit mycket på jobbet så här vid läsårsslut. Ska bli riktigt skönt med semester snart. 3 arbetsdagar kvar för mig nu, är väl något liknande för dig med.

Hoppas du får en riktigt bra dag ute på odlingslotten.

Lillian "sognafaret" sa...

Titter inn pådin dag

Anonym sa...

Vad smart målburen blev.
Ni är är lika duktig på att snickra som ni är att odla.

// Marianne

Anonym sa...

Menade KÅLburen, men paddan vill ändra.
//Marianne

Anni sa...

Jisses, vilken seriös kålbur! Jag som kör med en sänghimmel från Ikea.
Tur att det är EFIT ibland, så man tvingas ta sig tid till bloggandet.

Vonkis sa...

Sent ska syndaren vakna, bättre sent än ännu senare och allt vad det heter. En vecka senare orkar jag svara på kommentarerna. Förhoppningsvis blir det bättre med att just svara på kommentarer både här och i andras bloggar nu under sommaren.

Versch
Vi jobbade hela veckan så i fredags hade vi den sista arbetsdagen. Men jag ska till jobbet en sväng imorgon för att ställa i ordning på mitt bord nu när jag äntligen har fått den andra hyllan och kan ställa upp resten av pärmarna.

Lillian www.sognafaret.no
:-)

Marianne
Skyll på paddan du :-)

Anni
Vi fick så otroligt många kållarver som knaprade på både grönkål och pak choi ifjol när vi bara lade kålnätet över och häll det på plats med pinnar och stenar. Förhoppningsvis ska det här fungera bättre.

Visst är det bra att man får tummen ur vid EFIT i alla fall :-)