torsdag, maj 11, 2023

ESC 2023 andra semifinalen

Välkommen till EurovisionsBloggen 

Hipp hurra, semifinal två. Och som om det inte vore nog är det chokladbollens dag just denna dag. Det blir inte så mycket bättre. Det vore väl om det vore finalkväll och jag ätit lite surströmming innan.

Enligt rapporterna håller kvällens bidrag inte samma nivå som de vi såg i tisdags. Men vad gör väl det, halva nöjet med Eurovision är ju att förfasas över dåliga bidrag.

1. Danmark
Reiley Breaking my heart
Aj! Man skriver en låt med mycket sång i falsett och så sätter man en artist som inte klarar av att sjunga falsett på jobbet.

2. Armenien
BrunetteFuture Lover
Det här känns som ett bidrag som inte riktigt vet vad det vill vara.

3. Rumänien
Theodor Andrei D.G.T (Off and on)
Jag hann tänka att det här bidraget ändå hade något. Och sedan spårade det ur. Men på ett underbart vis. Jag blir ändå lite glad över galenskapen. Theodor är måhända ingen Cezar men framträdandet tilltalar mig på samma vis som It's my life gjorde.

4. Estland
Alika Bridges
Helt ok, stabilt. Lite pretentiöst kanske men bästa sånginsatsen så här långt ikväll.

5. Belgien
GustaphBecause of you
Svara ärligt, fick du en liten itch att göra en googling på belgisk pussy efter Edwars af Silléns lilla bekännelse?

Ett glatt bidrag som borde kunna gå vidare.

Bra med långa prator så jag kan hämta in sommarblommorna och tomaterna från balkongen.

6. Cypern
Andrew LambrouBreak a broken heart
Fullt av klyschor, allt från snygg kille i svarta kläder, vattenfall, eld och dimma, till den taffliga texten och hjärta och smärta. Så ANdrew kommer nog röstas vidare...

7. Island
DiljáPower
Vad är det här?
Tänk att Norden skickat tre bidrag som kan göra upp om plats 1-3 i finalen, och två som kan hamna på plats 15-16 i den sämsta semifinalen.

8. Grekland
Victor VernicosWhat they say
Jag orkar inte. Det här är för dåligt, till och med för Eurovision.

Hör ni något av vad Victor sjunger? Han sväljer ju vartenda ord. och varje ton. 

Och hoppa-och-vifta-på-armarna-koreografin. Är han hög?

9. Polen
BlankaSolo
Varför mimar dansarna hela sången?

Oh, ett klädbyte och ett taffligt danssolo. Var är de kärnande mjölkpigorna när man behöver dem?

10. Slovenien
Joker OutCarpe diem
I sammanhanget en helt ok låt. Låten är bra, sången låter bra.

11. Georgien
IruEcho
Delar av versen påminner lite lite om Kylie Minouges Confide in me.

Det här bidraget gillar jag, det är så där suggestivt som brukar gå hem hos mig.

12. San Marino
Piqued JacksLike an animal
Det här var alltså vinnaren av över 100 bidrag.
Nej hjälp sp negativ jag är nu, ett riktigt surhål.

13. Österrike
Teya & SalenaWho the hell is Edgar?
Oh, my, god, Becky, look at her butt. It is so big. She looks like one of those rap guys' girlfriends.

Skämta bara, det här var ju inte Baby got back.

Det här var helt ok va? Börjar på riktigt bli osäker på vad som är bra i den här semin.

14. Albanien
Albina & Familja KelmendiDuje
Älska den heteronormativa kärleken.

15. Litauen
Monika Linkyté Stay
Kan vi inte snälla avskaffa gospelkörer som smyger in i esc nu. Eller igår.

16. Australien
VoyagerPromise
Ja men händer det grejer. Sitter för första gången i kväll och håller takten.

Det känns omöjligt att göra en rimlig gissning av det här startfältet men jag har i alla fall gjort ett försök. Vad tror ni om Estland, Rumänien, Armenien, Belgien, Cypern, Georgien, Slovenien, Österrike, Australien och slutligen Albanien, som jag personligen kräktes lite av men befarar att de kan gå vidare bara på att de har kvällens (årets) enda balkan-ballad.

Är artister i shorts kvällens minitrend?

Härligt med lite julsång.

Ojoj, nu blir Åkesson och gänget rädda.

Äntligen dags för resultatet.

Till finalen
Albanien, jag sa ju det!
Cypern - två rätt
Estland - tre rätt
Belgien, bra - fyra rätt
Österrike - fem rätt
Litauen - min första miss ikväll
Polen - en miss till
Australien, ja! - sex rätt
Armenien, väntat - sju rätt
Slovenien - åtta rätt.

Synd att inte Rumänien gick till final men men, nu är den här semifinalen över.

42 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej igen 😊

Ja då är det dax igen för semifinal 2 med Island och Danmark på estraden!
Fast jag tror dom har liten chans för att komma vidare till lördagens final!

PS! Chokladbollens dag ja! Jag föredrar chokladbollar i stället för surströmming!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Välja bort surströmming? Nu förstår jag inte.
Över lag verkar kvällens bidrag hålla lägre nivå ä tisdagens.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Ja det är flera som tycker kvällens bidrag är mycket dåligare än tisdagens låtar, och det instämmer jag i

Lena sa...

Hallo Eurovisionlovers :-) Ja hur ska de toppa tisdagen?!

Lena sa...

Surströmming alla dagar hellre än cholkadbollar!!!

Lena sa...

Tyvärr Danmark, det här håller nog inte

Vonkis sa...

Lena
De har varken Loreen eller Käärijä så det kommer aldrig gå.

Surströmming for the WIN!

Lena sa...

Rumänska bidraget är lite psykedeliskt...

Lena sa...

Estland går nog vidare

Vonkis sa...

Lena
Fick mig att tänka Cezar som tävlade för Rumänien 2013.

Lena sa...

Tja, han går nog vidare p.g.a.telefonröster

Lena sa...

Belgiens bidrag menar jag :-)

Vonkis sa...

Lena
Belgiens bidrag var rätt ok i själva sångmelodin, men musiken var lite stoplig.

Lena sa...

Cypern brukar gå vidare :-)

Lena sa...

Gillar Islands bidrag

Vonkis sa...

Lena
Förstod inte Islands bidrag alls.

Lena sa...

Men vad sjunger greken?

Vonkis sa...

Lena
Det går inte att höra vad han sjunger.

Lena sa...

Polen går nog vidare

Lena sa...

Slovenien funkar nog i Europa

Lena sa...

Georgien går nog också vidare

Vonkis sa...

Risken är att vi drabbats av Stockholmssyndromet och inte förstår hur dåliga bidragen är egentligen :-)

Lena sa...

Sorry San Marino, det går nog inte vägen i år heller

Vonkis sa...

Lena
Hoppas du har rätt.

Lena sa...

Österrike vill absolut inte vinna ESC :-)

Vonkis sa...

Lena
Men de går nog till finalen.

Lena sa...

Låten är helt okej, budskapet däremot....

Vonkis sa...

Lena
Kräktes lite.

Lena sa...

Tja, vad säger man?

Lena sa...

Är de en live i Liverpool?

Vonkis sa...

Lena
?

Lena sa...

Australien, är de live eller är det en inspelning?

Kjell Sigbjørn sa...

Gissar på dom här länderna går till den stora finalen:

Österrike, Armenien, Australien, Cypern, Slovenien, Belgien, Litauen, Polen, Georgien och Estland

Island och Danmark får nog åka hem i morgon

Lena sa...

Håller med dig Kjell, Island hade jag dock hoppats på :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Lena:
Jag tror det blir svårt för Island att sig till final

Vonkis sa...

Lena
Har för mig att inga instrument är live i esc.

Kjell Sigbjørn
Vi tror rätt lika, förutom Polen/Albanien.

Lena
Island var på tok för övertaggad.

Vonkis sa...

Ändå nöjd med att vi lyckades pricka in åtta rätt var ikväll, det var så jämndåligt att det var svårt att gissa.

Kjell Sigbjørn sa...

1 min inte Georgien fast Albanien kom vidare

Vonkis sa...

Tack för ikväll Lena och Kjell. Vi sörs på lördag x2 :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ja jägarns, du hade ju med både Estland och Litauen. Grattis till nio rätt :-)

Lena sa...

Blir spännande på lördag

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Först krysset sän blir en lång lördag kväll tills klockan 1 kan jag tänka mig dom håller på