lördag, maj 20, 2023

Melodikrysset vecka 20 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag hoppas ni har haft en fin kristi himmelsfärdshelg. Här i Norrköping har solen skinit från en blå himmel sedan i torsdags och det passade bra in då min ömma moder och min gudmoder har varit här sedan i onsdags.

Vinst till Norrköping men den gick mig förbi.

Tammi Terrell och Marvin Gaye med Ain't no mountain high enough

En klassiker till då när Simon and Garfunkels Cecilia strömmar ur högtalarna.

John Blunds vaggvisa vill få oss att sova.
Titta, kom och titta
kom sätt er här omkring
Det dröjer säkert ännu en stund
innan sömnen kommer med John Blund
han vill visa oss någonting

Sedan, genast sedan
när sagan tagit slut
Då lovar vi att sova så sött
efter dagen är man ganska trött
men först tar John Blund med oss ut

Berth Idoffs sjöng Kärlekens förde oss samman av Ulf Lundell.

Först tolkade Lisa Ekdahl Little Jinders Vita bergens klockor och sedan blev det Sarah Dawn Finer med Stockholms klockor.

Det där var Kalle som i Kalle sändare.

Bondfilmen Live and let die fick signaturlåten med samma namn inspelad av Wings men så gjorde Guns n' Roses en cover på den och den var inte dålig den heller.

Frankenstein rock med Brita Borg som var en sångerska, eller vokalissa som en anonym skrev i kommentarerna.

Sven Wollter sjunger Leonard Cohen i Nån sorts man.

Alla bin, alla bin sjöngs av Disney's figur Nalle Puh.

De som kan säger att kompositören heter Franz Liszt.

Jag hoppades på Yusuf N'dour och Neneh Cherry till vågrätt sex men det blev Yusuf Islam (tidigare Cat Stevens) med Wild world.

I den värld som är min från Alice i Underlandet sjöngs av Sanna Nielsen. Tråkigt med två initial-frågor i samma kryss.

Åh, Bert Åke Varg! Och från Bananer i pyjamas till råga på allt. 

Med det var dagens kryss löst och inklickat och jag ska försöa vila mig igenom skovet jag fått. Ta hand om er allihop så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V15 Marvin 
L 1 Gaye
V 1 Garfunkel
L12 Sov
L 3 Ulf
V 7 Lisa
V 8 Sarah
L 4 Kalle
L 2 Roses
L 9 Brita
V11 Vokalissa
L10 Sven
V14 NP
L 5 Liszt
V 6 Yusuf
L13 SN
V 9 Bert

109 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från ett soligt Limhamn. Termometern visar + 15 C. Kristi Himmelsfärdag tillbringade jag sängliggandes då jag för försts gången på sex år drabbades av snuva och hosta.
Efter krysset skall jag cykla ner till hoddan, som jag numera förvaltar åt dödsboet, för kaffe och lösandet av "världsproblem".

lasse sa...

God förmiddag från ett Gävle där solen börjar tränga igenom. 18 grader i luften och varmare kommer det att bli.

Kjell Sigbjørn sa...

God Förmiddag från ett målnligt Norge +10 Uppehållsväder. Hoppas solen tittar fram under dagen som dom har lovat!

Inte bara Kristi Himmelfärtsdag här i Norge nej, också nationaldagen firades på onsdag 17 maj

Lena sa...

Morrn från ett soligt Luleå. Termometern visar 11 grader. I dag blir det resande av förtält och städning av husvagnen :-)

Vonkis sa...

Christer
Nej men fy så tråkigt att ligga sjuk men skönt att du orkar dig ut till hoddan.

lasse
14 grader känns som lagom :-)

Kjell Sigbjørn
Ja just de, ni hade ju nationaldag i onsdags. Grattis i efterskott då :-)

Lena
När ger ni er ut på vägarna?

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Borås! Idag blir det trädgårdsfix, imorgon blir det crosstävling för sonen, så då ska vi åka till Tibro.

Anonym sa...

Godmorgon från 16+ moln Huddinge

Vonkis sa...

Jo
Det härliga trädgårdsfixandet :-)

Huddinge
God morgon :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Tack

Vonkis sa...

Förra veckans svar
L 4 Cornelia
V 11 Celine Dion
V 7 Poet
L 9 ordlek
V13 Etta
L 6 En
L10 Annan
V 8 Skor
L 2 Mask
V 5 Spanien
L12 Nina
V14 Danmark
L 7 Par
V 1 Sist
V 3 Wien

Anonym sa...

God förmiddag alla. Blå himmel i Ulricehamn.

Vonkis sa...

Ulricehamn
God morgon på dig med :-)

Christer sa...

MARVIN GAYE

Anonym sa...

Marvin Gaye

Anonym sa...

Tackar Vonkis.

Lena sa...

Vonkis, vi har den på säsongsplats. Orkar inte dra husvagn efter vägarna. Vi har haft husbil och kajkat Sverige runt i 15 år :-)

Christer sa...

GARFUNKEL

Anonym sa...

Garfunkel

Anonym sa...

Garfunkel

Kjell Sigbjørn sa...

Simon & GARDFUNKEL

Kjell Sigbjørn sa...

utad D-t

Vonkis sa...

Lena
Ja men just, nu kommer jag ihåg att jag frågat dig om det tidigare.

Vet du, vi åt surströmming ute på lotten o torsdags, så efterlängtat och gott!

Robert sa...

Killgissar
L3 Uno
V6 yohio

Christer sa...

SOV

Anonym sa...

Sov

Anonym sa...

Sov

Robert sa...

Sov

Vonkis sa...

Robert
Bra gissningar.

Anonym sa...

Ulf

Cre8iv sa...

ULF

Stina sa...

Ulf

Christer sa...

ULF

Anonym sa...

ULF Lundell

Cre8iv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Robert sa...

Hehe där föll min killgissning
L3 Ulf Lundell

Vonkis sa...

Robert
Och precis då blev det Ulf istället för Uno :-(

Cre8iv sa...

V6 Yosuf?

Christer sa...

LISA

Anonym sa...

Lisa

Vonkis sa...

Cre8iv
Då hoppas jag på Youssou N'Dour och Neneh Cherry

Anonym sa...

Sarah

Christer sa...

SARAH Dawn Finer

Robert sa...

V 6 kan bli Cat stevens numera Yusuf islam
V 7 Lisa
V 8 Sarah Dawn Finer

Anonym sa...

Kalle

Robert sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

KALLE Sändare

Cre8iv sa...

KALLE Sändare

Stina sa...

KALLE Sändare

Anonym sa...

Kalle

Anonym sa...

Kalle

Christer sa...

ROSES

Anonym sa...

Roses

Anonym sa...

Roses

Anonym sa...

Roses

Robert sa...

Guns and Roses

Christer sa...

Mitt inlägg försvann

Anonym sa...

aseet ja ruusut

Stina sa...

Brita

Anonym sa...

Brita

Christer sa...

L9 BRITA Borg

Anonym sa...

Vokalissa

Christer sa...

VOKALISSA

Christer sa...

SVEN Wollter

Anonym sa...

Sven

Stina sa...

Sven

Anonym sa...

Sjunger ?

Robert sa...

Sven låter som en svensk Leonard Cohen…

Anonym sa...

Cohens röst är unik !

Anonym sa...

Nalle Puh?

Anonym sa...

NP

Christer sa...

Nalle Puh

Christer sa...

LISZT

Anonym sa...

Liszt

Kjell Sigbjørn sa...

Franz LISZT

Robert sa...

Franz liszt

Robert sa...

V9 bert

Stina sa...

Liszt

Vonkis sa...

Tack för vokalissa och Liszt.

Robert sa...

Yusuf

Christer sa...

YUSUF Islam

Vonkis sa...

Robert
Du är på hugget idag :-)

Jo sa...

Vokalissa och Liszt var knepiga, de tackar jag för! :)

Anonym sa...

Yosef Cat Stevens

Anonym sa...

BERT borde det ju enna bli på V9

Anonym sa...

Fd cat stevens nu yusef

Anonym sa...

Fd cat stevens nu yusef

Anonym sa...

Yusef

Anonym sa...

Yusef

Lena sa...

Sällar mig till tacket 😅

Christer sa...

Sanna Nielsen

Anonym sa...

SN

Robert sa...

Oj vilken ung Sanna Nilsen

Anonym sa...

Bert

Robert sa...

Bert Åke varg

Jo sa...

Bert-Åke

Stina sa...

BERT-Åke Varg

Robert sa...

Ha en underbar dag
Det skall jag ha iallafall ❤️

Kjell Sigbjørn sa...

BERT-Åke Varg

Anonym sa...

_ _ _ _ - ÅKE VARG

Anonym sa...

Dessa initialsvar... nej fusk och förkastligt i "krysset".

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin helg i det fina vädret!

Anonym sa...

Yusuf eller Yusef?

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag! Trevlig HELG vidare!

lasse sa...

Ha en bra helg allihop så Sörs vi nästa lördag !

Marianne sa...

Tack för idag. Nu ska jag gå ut och fixa rabarber till årets första paj 😊

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg 😎🌞

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs på Pingstafton! Ha en fortsatt fin weekend!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Vonkis sa...

Anonym 10:52
Jag hittar bara Yusuf när jag googlar.