tisdag, maj 09, 2023

ESC 2023 första semifinalen

Välkommen till EurovisionBloggen 

Nej men hörni. Det har ju blivit 9 maj vilket innebär att det är dags för Loreen att tävla i den första semifinalen i årets Eurovision Song Contest! I de båda semifinalerna är det skådespelerskan Hannah Waddingham och sångerskorna Aesha Dixon och Julia Sanina som programleder. Varför det behöver vara tre stycken begriper jag inte och i finalen blir de fyra för då ansluter Graham Norton. Det var Ukraina och  Kalush Orchestra som vann ESC 2022 med Stefania men på grund av anledning kan inte Ukraina arrangera tävlingen så därför flyttades den till Manchester i Storbritannien.

Ikväll röstar alla länder som tävlar i semifinalen samt Frankrike, Tyskland och Italien men även en extra jurygrupp som består av röster från övriga världen. Kul nyhet!

Jodå, det är klubben för inbördes beundran även detta år.

1. Norge
Alessandra  – Queen of Kings
Det börjar starkt men visst håller ni med om att det är väldigt mycket Klara Hammarströms Run to the hills över den här. Det var lite surt och andfått mellan varven men det här ska gå vidare oavsett då numret är så pass starkt.

2. Malta
The BuskerDance (Our Own Party)
Ursäkta att jag bara hör hur bidragen påminner om tidigare bidrag, men den här påminner om Mikolas Josef som tävlade för Tjeckien med Lie to me 2018. Fast den här var tråkigare. Men de får en del jubel av publiken i arenan och med tanke på att det bara är publikröster som avgör ivkäll kan de kanske gå vidare?

3. Serbien
Luke BlackSamo Mi Se Spava
Ja, vad ska jag säga?

4. Lettland
Sudden LightsAijā
Det här var ganska snyggt tycker jag.

Så här långt har programledarna faktiskt varit en positiv överraskning.

5. Portugal
MimicatAi Coração
Det här bidraget fick mig på bra humör, vilken energi ocj utstrålning!

6. Ireland
Wild YouthWe Are One
Taskigt att bli petad för att man inte är snygg nog, speciellt när man betraktar ersättare.

Såry, not såry.

U2-riffen till trots tror jag inte att Irland går vidare i år heller. Jag menar, den nya sångaren kunde inte ens sjunga med i refrängen.

7. Kroatien
Let 3Mama ŠČ!
Det här måste man ju bara älska i all sin konstighet! Det är precis sådana här bidrag som gör att man älskar Eurovision.

8. Schweiz
Remo ForrerWatergun
Snyggt utan att bli pretentiöst, inte alltid så lätt.

9. Israel
Noa KirelUnicorn
Det tog en liten stund med när refrängen kom igång vaknade enhörningens kraft, så att säga. Men det där dansbrejket? Nja.

10. Moldavien
Pasha ParfeniSoarele şi Luna
Moldavien har hårdstuderat Love, love, peace, peace och det kommer nog ge en finalplats.

11. Sverige
LoreenTattoo
Vilken jäkla urkraft hon är!
Och publiken sjunger med.
Lite tråkigt bara att scenen är så pass mycket mindre än den var i Melodifestivalen men numret är ursnyggt oavsett.

Det kan eventuellt vara så att Kroatien ändrade några ord i sin text och sjöng något om Ukraina, i så fall kan de tyvärr riskera att diskas.

12. Azerbajdzjan
TuralTuranX Tell Me More
Är det bara jag som tänker på Grease med den titeln?

Nej, det här är för tråkigt.

13. Tjeckien
VesnaMy Sister's Crown
Lång fläta känns så 2017 och Slavko Kaleziz från Montenegro.

Men det här bidaget gillar jag, det har något.

14. Nederländerna
Mia Nicolai & Dion Cooper Burning Daylight
Det är ändå något speciellt med en duett mellan två personer som totalt saknar kemi med varandra.

15. Finland
KäärijäCha Cha Cha
Det här bidraget har verkligen allt och jag fullkomligt älskar det. Och tänk att man skulle få se en liten human centipede i kväll...

Då blir det till att gissa kvällens resultat då. Det blir lite svårare än tidigare år då det bara är tittarröster som gäller ikväll, men så här tror jag:
Finland, Norge, Sverige, Kroatien, Portugal, Schweiz, Israel, Moldavien, Tjeckien och slutligen Malta eller Lettland, beroende på vilket humör tittarna är på ikväll.

Alyosha tävlade för Ukraina 2010 med Sweet people och slutade på tionde plats. Det var samma år som Sverige missade finalen. Covern på Duran Durans Ordinary world hade kunnat bli hur smetig som helst men det här var riktigt snyggt.

Håller med Edward af Sillén, Rita Oras nummer var väldigt snyggt det med.

Herre min je, ännu ett esc där Måns Zelmerlöw är med på ett hörn.

Nu är det för tråkigt med artistintervjuer, har de inte räknat klart rösterna snart?

Nu så, Äntäligen!

Till finalen
Kroatien, bra!
Moldavien, kul!
Schweiz, grattis!
Finland, hipp hurra!
Tjeckien, kul!
Israel, inte oväntat.
Portugal, ja!
SVERIGE!!!
Serbien, oj, oväntat.
Norge, bra!

Tog nio av tio finalister, rätt bra ändå. Nu Måhåste jag lägga mig men vi sörs igen på torsdag.

39 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan från ett soligt Norge +13 grader tidigare på eftermiddagen.

Då är det klart för den första semifinalen, våra tre nordiska Norge, Sverige och även Finland liggger högt hos bookmakerna, så jag tror alla tre har en stor chans att komma till lördagen final.

Själv har jag sätt alla låtarna när dom presenterades fyra fredagkvällar dom senaste veckorna. Och det är bra och dårliga låtar.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag har tyvärr varit alldeles för trött när jag kommit hem från jobbet för att lyssna igenom alla bidrag. Men men, jag skulle bli oerhört förvånad om något av de nordiska bidragen i kväll missar finalen. De kan mycket väl sluta med en nordisk topp tre på lördag.

Anonym sa...

Jag och färger!
Orange överdel och rosa nederdel...
Huvaligen.
Men det är ju låtarna jag ska bedömma.
Marianne

Lena sa...

Sorry Norge, blev inte imponerad men beror på hur de övriga låter

Kjell Sigbjørn sa...

Ja, det här tror gick bra för Norge, han hade en del ljudproblem under den sista genrepet före finalen.

Lena sa...

Tja, Malta blir ingen konkurrent 🤣👍

Vonkis sa...

Marianne
Ha ha ha. Men kläderna ska kritiseras i Mello och Eurovision, det är sedan gammalt.

Lena
Det var några sura toner men de har tydligen haft problem med medhörningen, för Alessandra har låtit väldigt mycket bättre när jag sett henne tidigare.

Kjell Sigbjørn
Hon ska gå vidare även om några toner var sliriga.

Lena
Nejm Malta hamnar nog lpngt ner ikväll.

Lena sa...

Portugal har alltid udda låtar, men jag gillar att de sjunger på sitt språk 👌

Kjell Sigbjørn sa...

Ojdå, sjunga nakna om Kroatien vinner på lördag, hmmmmmm säger jag bara, glöm det

Vonkis sa...

Lena
Ja, det håller jag med om.

Kjell Sigbjørn
Ha ha, ja det hade varit något det!

Lena sa...

Haha, vad är detta 🤣

Vonkis sa...

Lena
Kroatien?

Anonym sa...

Ja

Kjell Sigbjørn sa...

Otroliga Loreen säger jag också. Lyssna på publiken. Dom gillade också det här.

Lena sa...

Gillar Nederländerna

Vonkis sa...

Lena
Älskar Kroatien :-)

Kjell Sigbjørn
Gåshud!

Vonkis sa...

Lena
Nej fy, den var för tråkig.

Lena sa...

Nästa pr skickar vi Hooja 🤣

Lena sa...

Dessutom sjunger han på finska 👍

Kjell Sigbjørn sa...

Då är det på tiden att gissa vem av dom 15 bidragen som går vidare - dom andre 5 för åka hem i morgon!

Förutom Sverige, Norge och Finland, tror jag dom här länderna också kommer till lördagens final: Ukraina, Tjeckien, Moldavien, Israel, Portugal, Schweiz och Kroatien!

Jag röstar på Sverige från min norska telefonnummer!
(Kan inte rösta på Norge)

Lena sa...

Tyckte ändå att Lettland var hygglig

Vonkis sa...

Leena
Hooja eller M A Numminen

Kjell Sigbjørn
Ukraina är redan i finalen :-)

Vonkis sa...

Lena
Visst var Lettlands bidrag ganska fint. Lite tråkigt kanske i sammanhanget men snyggt.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Javisst vad dum jag är, då får det bli Nederländerna det 10:de landet som går vidare!

Lena sa...

Vacker mellanakt 👌

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Nederländerna? Tror du inte att de förlorar massor på att ligga precis innan Finland?

Lena
Sannerligen.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Jo du har kanske ett poäng det ja, kanske Serbien får platsen i stället

Kjell Sigbjørn sa...

Som du säger i din blogg, kanske lite svårare i år än tidigare år då det bara är tittarröster som gäller ikväll ja?

Lena sa...

Röstar på Rita 🤣

Vonkis sa...

Lena
Jag skulle rösta på Sverige och Finland men hittade inte min telefon. Har fortfarande inte hittat den.

Anonym sa...

Heja Italien

Anonym sa...

Lena

Lena sa...

Du kan inte rösta på Sverige

Vonkis sa...

Lena
Men gud, jag menade Norge och Finland 😂

Klockan är egentligen alldeles för mycket för mig, skyller på det.

Lena sa...

Nu blir det spännande

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Snyggt att du prickade in Serbien!

Lena sa...

Grattis Norge, hade räknat bort er

Vonkis sa...

Tack för ikväll, på återkommande på torsdag då 🙂

Kjell Sigbjørn sa...

😊🇳🇴😊🇸🇪😊🇫🇮😊