lördag, maj 13, 2023

ESC 2023 finalen

Välkommen till EurovisionBloggen 

Finaldags! 

Det kommer bli en lång kväll från Liverpool. 26 bidrag ska framföras, poängen från 37 länder plus gruppen Rest of the world ska redovisas och förton mellanakter ska framföras så jag tror inte tiden kommer hållas den här gången heller. Ikväll ansluter dessutom  Graham Norton till den tidigare programledartrion.

Sverige och Loreen startar redan som nummer nio. Det kan vara en nackdel i ett sådant här stort startfält men oavsett borde vi i alla fall sluta på en fin topp tre när alla poäng är räknade.

Nog är Andrew Lloyd Webber väldigt lik den lilla kilen som bär fram ett svärd på en kudde i Tjuren Ferdinand.

De har verkligen fått till blandningen mellan UK och Ukraina på ett fint sätt i programmen.

Såg ni att Italiens Marco bar på en regnbågsflagga?

Enligt rapporterna skulle Storbritannien nog tjäna en del på att låt Edward Norton sjunga I wrote a song...

1. Österrrike
Teya & SalenaWho The Hell Is Edgar?
Det är mer Sir Mix-a-lot än Poe över inledningen i alla fall. Men refrängen är effektiv. Synd bara att det mest är filmat på håll, hade velat ha fler närbilder. 

2. Portugal
MimicatAi Coração
Visst blir du på bra humör av det här!

3. Schweiz
Remo ForrerWatergun
Schweiz och Sverige, det är sedan gammalt.
Fortfarande snyggt nummer. Och säkert.

4. Polen
BlankaSolo
Väldigt rörigt nummer det här. Och det där att säga bajbä istället för bäjbä. 

5. Serbien
Luke BlackSamo Mi Se Spava
Hade han fe på medhörningen i inledningen? Kommer inte ihåg att det lät så där i tisdags.

6. Frankrike
La ZarraÉvidemment
Wow, vilket nummer och vilket bidrag. Det är alltid lika roligt när ett big five land skickar ett ordentligt bidrag.

7. Cypern
Andrew LambrouBreak A Broken Heart
Nu blev det tråkigt.

8. Spanien
Blanca PalomaEaea
Jag har ingen aning vad Blanca sjunger om, men det här är häftigt.

9. Sverige
LoreenTattoo
Loreen är säker, så tråkigt bara att BBC än en gång inte får med takskärmen med de berbiska symbolerna i slutet. Ing kameror slaskade men några bilder var skakiga. Men som sagt, Loreen levererade verkilgen.

10. Albanien
Albina & Familja KelmendiDuje
Nej, balkanballaden till trots. 

11. Italien
Marco MengoniDue Vite
Italien kan det där med snygga nummer- Jag gillar det här, trots att det är en ballad.

12. Estland
Alika Bridges
Den här var inte lika bra i det här startfältet som under torsdagens dåliga semifinal.

13. Finland
KäärijäCha Cha Cha
ÄLSKART!
Oj, höll han på att snubbla till när han skulle börja springa?
En skogstokig Oscar Zia, det var en klockren beskrivning.

14. Tjeckien
VesnaMy Sister's Crown
Jodå, det här fungerar det med.

15. Australien
VoyagerPromise
Stabil rock, kan kanske sluta topp tio?

16. Beligien
Gustaph Because Of You
Jag tänker Boy George möter Relight my fire och jag gillar det.

17.  Armenien
BrunetteFuture Lover
När jag såg Armeniens officiella video kändes det väldigt mycket som Loreens estetik.

18. Moldavien
Pasha Parfeni Soarele şi Luna
Nu blir det sektmöte.

19. Ukraina
TVORCHI Heart of Steel
Ett helt ok bidrag, snyggt med skärmarna men lite väl kletigt.

20. Norge
AlessandraQueen of Kings
Jag blir så ledsen att Alessandras röst inte har samma tryck och säkerhet som hon hade i den norska uttagningen.

21. Tyskland
Lord of the LostBlood & Glitter
Jag håller med Johar Bendjelloul, Lord of the Lost borde ha sjungit på tyska. Det hade kunnat rädda det här lite i alla fall.

22. Litauen
Monika LinkytėStay
Nu blev det tråkigt igen.

23. Israel
Noa KirelUnicorn
Jag är tveksam men det här lär gå hem i stugorna.

24. Slovenien
Joker OutCarpe Diem
Nu blev jag på bättre humör igen.

25. Kroatien
Let 3Mama ŠČ!
Nu håller vi tummarna för att Kroatien kommer topp fem!

26. Storbritannien
Mae MullerI Wrote A Song
Det här är nog årets besvikelse. Videon och låten är så bra och oavsett vad Edward säger hade Mae behövt ha mycket mer attityd i leveransen.

Då var alla bidrag framförda. Nu ska det mellanaktas och röstas.

Verkligen ett snyggt nummer med Sam Ryder och The limitless society.

Men hörni, ska man våga sig på att gissa hur resultatet kommer bli? Det känns omöjligt att utse en vinnare men magkänslan lutar åt att Finland snuvar Sverige på segern, och det känns ju heeelt ok. Sedan säger jag Kroatien trea, Frankrike fyra, Norge femma och Österrike sexa. Om jag hade spelat på det resultatet och det gått inne hade jag nog blivit förmögen.

Vem hade kunnat gissa i förväg att Daði Freyr skulle hotta upp Atomic kittens Whole again på det här viset?

You'll never walk alone är en underbar låt men ingen kan göra den som Barbra Streisand.

12-poängare och Sveriges poäng

Ukraina
12 p Sverige!

Italien
12p Israel   8p Sverige

Lettland
12 p Estand   10 p Sverige

EBU måste säga till poängpresentatörerna att BARA lämna poängen.

Nederländerna
12 p Sverige

Malta
12 p Sverige

Moldavien
12 p Sverige oj, från Moldavien!

Irland
12 p Sverige

San Marino
12 p Italien    4 p Sverige

Azerbajdzjan
12 p Israel      10 p Sverige

Men skandal att Kroatien inte fått några juryopäng än!

Österrike
12 p Italien    10 p Sverige

Frankrike
12 p Israel     6 p Sverige

Finland
12 p Sverige

Belgien
12 p Österrike    8 p Sverige

Tyskland
12 p Sverige

Portugal
12 p Australien    5 p Sverige

Kroatien
12 p Italien       10 p Sverige

Estland
12 p Sverige

Armenien
12 p Israel    10 p Sverige

Polen
12 p Israel     7 p Sverige

Rumänien
12 p Italien     10 p Sverige

Island
12 p Australien    7 p Sverige

Serbien
12 p Slovenien     5 p Sverige

Cypern
12 Sverige

Norge
12 p Finland      10 p Sverige

Schweiz
12 p Tjeckien     6 p Sverige

Australien
12 p Belgien      7 p Sverige

Danmark
12 p Sverige

Spanien
12 p Sverige

Israel
12 p Sverige

Sverige
12 p Finland

Tjata inte om att Sverige leder stort, vi kan få superlåga poäng av tittarna! Kom ihpg John Lundvik.

Georgien
12 p Belgien      4 p Sverige

Tjeckien
12 p Ukraina     10 p Sverige

Slovenien
12 p Italien     7 p Sverige

Grekland
12 p Belgien      6 p Sverige

Albanien
12 p Sverige

Litauen
12 p Sverige

Storbritannien
12 p Sverige

Sverige  340
Israel 177
Italien 176
Finland 150
Estland 146
Australien 130

Tittarnas röster
Tyskland 15 p
Kroatien 112 p
Polen 81 p
Serbien 16 p 
Storbritannien 9 p
Albanien 59 p 
Moldavien 76 p 
Slovenien 45 p 
Portugal 16 p oj!
Norge 216 p Härligt!
Frankrike 50, oj!
Ukraina 189 p
Schweiz 31 p 
Cypern 58
Armenien 53 p 
Litauen 4 6 p
Tjeckien 35 p 
Spanien 5 p 
Österrike 16 p 
Belgien 55 p 
Australien 21 p
Estland 22 p
Finland 376 p Åh herre gud!
Nu behöver Loreen 187 poäng för att vinna över Finland.
Italien 174 p
Israel 185 p
Sverige 243!!!!!!!

LOREEN VANN!

Det vågade jag faktiskt inte riktigt tro!

64 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå, Luleå är jätteprepp 🤣👌ska man vinna spelar startnumret inte någon större roll. Personligen blir jag mer disträ ju längre det pågår, de skulle kunna krympa startfältet och ta bort icke europeer som Australien, Israel och Turkiet 😅

Vonkis sa...

Lena
Du har helt rätt, är man bäst ska man kunna ha vilket startnummer som helst. Turkiet har inte tävlat sedan 2012 :-)

Anonym sa...

Å fan, det har jag missat 🤣 därför de inte släpper in oss i NATO

Kjell Sigbjørn sa...

God kväll igen!

Nu är det snart dax för den stora finalen - det blir en lång kväll mot 1-tiden i natt, så vet vi resultatet!

Anonym sa...

Sonen hade norges bidrag på italienska i sin spellista och jägarns vad mycket bättre den var 👍

Anonym sa...

Blir en spännande kväll.
Marianne

Vonkis sa...

Lena
DÄR HAR VI DET!

Kjell Sigbjørn
Vi får göra vårt bästa för att orka till slutet.

Lena
Åh, det kan jag tänka mig.

Vonkis sa...

Marianne
Det blir det sannerigen.

Bloggblad sa...

Så noga du tittar och lyssnar! Jag slölyssnar, slötittar och scrollar lite på nätet medan de sjunger. Det känns som om själva sjungandet och melodin kommer i tredje - fjärde hand efter effekter och ljus och ”moves” som det visst heter när de åmar sig. Jag hinner ju inte lyssna. Nu kör Frankrike - jag gillar låten, men jag är inte så trendig. Förstår mig inte på vad som slår efter fransyskan som sjöng barfota för 50-60 år sedan. Det var grejer det!

Vonkis sa...

Bloggblad
Jag har inget bättre för mig :-)

Anonym sa...

Jag sitter på balkongen och lyssnar på radion, man får en helt annan upplevelse av låtarna när man inte har det visuellt

Lena sa...

Oj, glömde ändra från anonym till namn 🙃

Vonkis sa...

Lena
Smart, att lyssna på radion alltså :-)
Vilket bidrag låter bäst så här långt?

Lena sa...

Frankrike kanske

Kjell Sigbjørn sa...

Bra jobbat, Loreen, det kommer att gå vägen till topps!

Kommer rösta på 🇸🇪 SVERIGE 🇸🇪

Kjell Sigbjørn sa...

Lena:
Förr tiden brukar skruva ner tv-ljudet och skruva upp radioljudet (i stereo självklart då)

Bloggblad sa...

Jag har inte något roligare val! Maken sitter vid en annan tv … med annat program. Men Charlie är fantast och även hans pappa.
Jag tog fram texten till tattoo medan L sjöng. Då blev den betydligt bättre. Jag har läst den förut med fick inte ihop det där tatohoho.
Riktigt bra - kanske vinner hon för att numret är annorlunda och originellt. Albanien låter lite för lokalt. De sjunger just nu.

Lena sa...

Älskar Italien

Bloggblad sa...

Italien 🥰 ljuvlig ballad. Jag älskar ballader,

Vonkis sa...

Lena
Mm, Frankrike var bra.

Kjell Sigbjørn
Det vore så roligt om Loreen vann!

Bloggblad
JO, hon sjunger lite otydligt mellan varven Loreen så det kan behövas att man har texten framför sig.

Vonkis sa...

Lena och Bloggblad
Italiens ballad fungerar för att han sjunger på italienska, i alla fall för mig :-)

Bloggblad sa...

Estlands låt = underbar

Kjell Sigbjørn sa...

Cha Cha Cha….ja det här blir en svår konkurrent för Loreen, vi får vänta och se hur det går för Finland under kvällen

Vonkis sa...

Bloggblad
Nej, den är för tråkig.

Kjell Sigbjørn
Den är en vattendelare men jag hoppas den kommer topp två i alla fall.

Lena sa...

Förutom att jag givetvis hoppas på Loreen ör det Frankrike och Italien jag fastnat för. Finlands cha, cha,cha är hemsk 🤮

Vonkis sa...

Lena
Finlands bidrag måste nog upplevas med både ljud och bild.

Lena sa...

Som sagt så var den bättre på italienska 👍

Lena sa...

Tyskland har ofta märkliga bidrag 🤣

Bloggblad sa...

Tyskland … ach wie schlecht! Peinlich!

Bloggblad sa...

Vilka spiror litauiska tjejen har!! Min rokokoben blir avundsjuka!

Jag börjar undra om jag orkar ända till slutet? Jag ska upp och sjunga i kyrkan i morgon förmiddag. Utom tävlan.

Lena sa...

När man bara lyssnar på låtarna ör det inte många som håller måttet

Lena sa...

Kroatiens bidrag måste man absolut se, resten är så kasst

Bloggblad sa...

Killarna i kallingar. .. synd att jag inte förstod mer än ”traktor” och ”mama”. Det ska ju inte vara politiskt men kanske politisk satir är undantag.

Anonym sa...

Den ljushårig långa kvinnliga programledaren. Vilken är det? Känner igen men kan inte placera. Namnet säger mig nog inget, men vad har hon spelat med i?

Anonym sa...

Anonym är Marianne, glömde skriva namnet.

Vonkis sa...

Lena
Tyskland har tappat det.

Bloggblad
Seher peinich!

Lena
Kan tänka mig det, det behövs en helhetsupplevelse.
Kroatien, Finland och Moldavien måste absolut ses :-)

Bloggblad
Politisk satir till folket!

Vonkis sa...

Marianna
Hon var med i Game of Thrones men den serien såg väl inte ni?

Kjell Sigbjørn sa...

Min gissning TOP 6:

01 SVERIGE
02 FINLAND
03 UKRAINA
04 ISRAEL
05 NORGE
06 SPANIEN

Lena sa...

Så vem röstar vi på i kväll när vi inte kan rösta på Loreen? Frankrike och Italien, sorry Norge gillar inte den norska varianten 🥺

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ska man våga sig på en gissning? Just nu känns det omöjligt att skilja på Finland och Sverige.

Lena Jag ska nog rösta på Kroatien.

Lena sa...

Ukraina kan inte få sympatiröster i år igen

Lena sa...

Gör det 🤣

Anonym sa...

Nää, bara lite grann.
Får för mig att hon varit med i en komisk roll. /Marianne

Lena sa...

Flyttar in till TVn för att se mellanakt en och röstningen 👌

Kjell Sigbjørn sa...

Där dök Conerlia Jacobs också på estraden

Lena sa...

Den absolut bästa inmarchlåten

Vonkis sa...

Lena
Inte så pass många att de vinner igen i alla fall.

Det blev ett samtal till Kroatiens nummer.

Marianne
Tänker du på hon i Helt hysteriskt?

Lena
:-)

Kjell Sigbjørn
Jupp, men jag förstod inte riktigt varför hon skulle plaska i vatten.

Kjell Sigbjørn sa...

”You nerver walk alone” jag blev rörd av låten och publiken och dom som kom fram scenen 💖💖

Lena sa...

Till er som inte är fotbolls och Livetpool fans så ör You’ll never walk alone deras inmarch låt före matcherna 👍😅Världens bösta lag ich låt ❤️

Bloggblad sa...

Jag fattar inte alls varför Finlands låt tippas - den sa mig inte ett skvatt.

Jag gillar satir och ironi när det gäller knäppa politiker, men läste att det var så noga att det fick vara politiskt. Ukrainas president fick inte hälsa i tv … politisk satir är väl också ett politiskt ställningstagande?

Anonym sa...

Det kan vara hon jag tänker på, men är det verkligen hon?

Lena sa...

Så himla spännande 👌




Lena sa...

Vad var så bra ned Israels bidrag?

Bloggblad sa...

Nä, nu går jag och lägger mig. Min favorit kan mog komma tvåa. Men Finland har nog ingen chans. Undrar varför så många tror på honom. Kanske tittarna tycker annorlunda?

Lena sa...

Ser bra ut 👍

Vonkis sa...

ena
Förstår inte heller grejen med Israels bidrag, men jag tillhör knappast målgruppen :-)

Bloggblad
Det är så mycket eurovision över Finlands bidrag, det galet bra.

Lena sa...

Såja

Lena sa...

Musiken vinner över spektakel 👌

Anonym sa...

TJOHOOO vi vann!
Marianne

Lena sa...

Tack för i kväll, nu njuter vi ❤️

Vonkis sa...

Tack för ikväll på er, vi sörs nästa år :-)

Kjell Sigbjørn sa...

GRATTIS TIL LOREEN OG SVERIGE 🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪
Norge blev 5:a 🇳🇴

Tack för i kväll och GOD NATT 😊

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Norge fick oförtjänt dåliga poäng av jurygrupperna men hon blev trea bland tittarna.

Lena sa...

Sp tacksam att inte Finland vann med sitt spektakel 🤣