lördag, juni 11, 2016

Melodikrysset vecka 23 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar men även ni olöjlisar som hittat hit! Det är en lite kylig lördag men tack och lov håller sig snön borta i alla fall.

Det är många långa svar i dagens kryss, nyfiken på vad vågrätt ett ska bli, men faktiskt har vi även en chans på Py idag. *håller tummarna*

Det där var Those lazy hazy crazy days Of summer med Nat King Cole.

Olle Ljungström, en av många saknade detta år, med sin fina Jag och min far. Den är så mycket skörare än Ugglas version.

Gillar den samiska versionen av Vreeswijks I natt jag drömde.

1998 var det som Nanne Grönvall tävlade i Melodifestivalen med Avundsjuk. Hon blev en tittarfavorit men vann gjorde Jill Johnson med Kärleken är.

Texten till Den vackraste visan om kärleken av Ture Nerman och den tonsattes sedan av Lille Bror Söderlundh.

Röda stugor tåga vi förbi
Glatt kring nejden hörs vår melodi
Ljusa björkar, sommarhimmel fri
hägnar den jublande färden


Losing my religion med R.E.M. är en av mina favoritlåtar, den avhandlades i Hitlåtens historia i vintras, ett väldigt bra program.

Det var Arja Saijonmaa som sjöng Margarita Margaro.

Lite Julio Iglesias på det då.

Gissar att affären är fylld med klockor för det borde vara ur vi ska ska skriva in på vägrätt elva.

Brolle som ska ut på turné nu i sommar med Charlotte Perrelli. Men Peggy Sue kommer från musikalen om Buddy Holly.

En brud för mcket med Dudley Moore och Liza Minnelli hade originalnamnet Arthur.

Och där var krysset inte bara löst utan även inklickat. Så kan det gå. Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa vecka, då har jag äntligen semester! Nu ska jag dock fortsätta att röja det som var tänkt att bli mitt arbetsrum...

Snabbgenomgången
L10 Cole
V12 Olle
V 6 Ljungström
V 1 Inatt jag drömde
L 2 Avundsjuk
V 7 Söderlundh
L 3 Tågar
V 5 REM
v 8 Arja
L 1 Iglesias
V11 Ur
L 9 Brolle
L 4 Arthur


#Blogg100
96/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

119 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Idag skriver vi in PY på V11.
Tynderö +11 grader. Mulet
Onsdag och torsdag höll vi på att blåsa bort.
Igår regnade det, så chansen att det blir sämre idag är väldigt liten.

Agneta sa...

Gomorron alla och ett speciellt hej till Lasse.
Ett gråmulet Dalarna idag.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett klarblått soligt Kungsladugård, bara 12 grader idag! Således en Py-chans, vi håller tummarna!

lasse sa...

Godmorgon vänner !
Här i Gävle är det 12,5 grader utanför mitt fönster. Det är ljust ute men solen lyser med sin frånvaro.

lasse sa...

Hej själv Agneta !

Unknown sa...

Hej igen kryzzvänner, äntligen dags igen för ett nappatag med Anders musikkryzz.
Termometern visade på 5,5 grader i morse, huu.
Har dock haft kupevärmaren på i växthuset i natt. Nästa vecka är det dags att skörda första gurkan, dom växer som bara den.

Vonkis sa...

Olle B
Det gäller att vara positiv när det kommer till vädret :-)
Håller tummarna för Py.

Agneta
God morgon.
Hoppas det spricker upp hos er under dagen.

Peter Larsson
Det gör vi sannerligen!

lasse
Då lyser den i alla fall ;-)

Vonkis sa...

Åke Finn
Oj, gurkor redan. Härligt. Lägger du in dem eller äter du dem direkt?

Kanske skulle jag ha tagit in mina tomatplantor inatt, det var inte många grader på plussidan.

Unknown sa...

God förmiddag värdinnan Vonkis och självklart alla kryzzare med huvudet på skaft och vässade pennor! 12 grader varmt och mulet. Inget spännande i luften för närvarande...

Unknown sa...

Gurkorna skall avnjutas direkt på stört, smakar oftast underbart med hemodlade.

Christian och Anna sa...

God morgon allihopa. Snart är det dags..

Janne sa...

God morgon från GBG med vackert väder .I em blir det Gamla Ullevi för mig.

Unknown sa...

Janne
Det blir tufft motstånd för Gais med Sirius på Gamla Ullevi!

Janne sa...

Men vi är på gång nu Peter liksom Håkan.H.

Bettan sa...

Godmorgon! Redo för krysset och sen iväg och jobba

Vonkis sa...

kent hasselgren
Det kanske ändras under dagen.

Åke Finn
Då tycker vi lika om gurkorna.

Christian och Anna
Det är det!

Janne
Är det fotboll där under EM?

Vonkis sa...

Bettan
Härligt att du är med!

Aurora sa...

Godmorgon!
Ingen SOS-frukost idag när det är lagom temperatur, det blir allt stekt pot, bacon, ägg o tomat.
En Py-chans är i alla fall en chans.

Bettan sa...

tyvärr blir jag borta 2 veckor, nästa helg har jag bytt och jobbar helg igen, sen åker vi bort i midsommar

Janne sa...

Ja det superettan som spelar och matchen sänds på tv4sport men går till Gamla Ullevi för att se matchen live och träffa en massa kompisar sen blir det E.M på tv när jag kommer hem.

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
V13 Carl-Gustaf
L12 Eld
L15 Ta
L 5 Mig
L 2 Ida
V 6 Emil
V 3 Takida
L 6 Engelska
L14 Rod
L 1 Stenmarck
V11 Örebro
L 8 Sjö
V 7 Nilsson
L 4 Kulle
L 9 Rolf
V10 Ace

Eva sa...

God morgon Vonkis och alla andra här inne :)

Vonkis sa...

Aurora
Och nu vet jag ju vad det är för en frukost :-)
Hoppas att Eldemannen är snäll mot oss och Py idag.

Bettan
Tråkigt för oss men gissar att det blir härligt för dig på midsommar.

Janne
Det är för mycket fotboll för min del...

Vonkis sa...

Eva
God morgon!

Yvonne Persson sa...

God morgon alla vänner:)

Vonkis sa...

Nat King Cole

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon på dig med!

Olle B sa...

T........... vart har du tagit vägen?

Unknown sa...

Olle Ljungström

Yvonne Persson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Olle Ljungström

Unknown sa...

Olle B:
Hans tangentbord har havererat?

Yvonne Persson sa...

Ursäkta Ljungström ska det vara

Aurora sa...

Tänk vilket lyft det blev för honom efter Ugglas succé - och vad skönt att han hann vara med om det innan han kilade vidare.

Olle B sa...

********************************
L10/ COLE
V12/ OLLE
V6/ LJUNGSTRÖM


*** SPARA ***
********************************

Unknown sa...

Hoppas att T glider in snart, alltid lika kul att höra hans utlägg om timern och tangentbordssölet.

Jo sa...

Morrn, morrn! Sladdar in lite sent från ett halvklart Borås. Första gurkorna är skördade även här, underbart gott!

Yvonne Persson sa...

I natt jag drömde

Aurora sa...

Hyfsat vackert språk, faktiskt.

Bettan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne Persson sa...

Avundsjuk

Unknown sa...

Avundsjuk

Unknown sa...

Avundsjuk

Bettan sa...

FÖRB...........jävla ANTIVIRUS!!!!!

Unknown sa...

Olle B:
Har du FR24 på?

Aurora sa...

Py-chansen fick väldigt höga odds....

Olle B sa...

Kent&/ Jag har det på paddan.
Kan hämta den om det är något intressant.

Unknown sa...

Söderlundh Lillebror

Janne sa...

en mycket känd författare men namn?

Yvonne Persson sa...

Söderlundh

Aurora sa...

Janne - författaren heter Ture Nerman.

Unknown sa...

Olle B:
65690
RUSSIAN AIR FORCE tittar förbi utanför Saaremaa, från Kaliningrad...

Vonkis sa...

Jo
Bättre sent än ännu senare som jag säger :-)

Janne sa...

fel jag tänkte på i färjestaden

Olle B sa...

Kent/ Ser inte Vart ligger Saaremaa

Yvonne Persson sa...

Tågar?

Unknown sa...

Tågar

Olle B sa...

Melodikrysset V23, 11 juni 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ INATT-JAG-DRÖMDE
V5/
V6/ LJUNGSTRÖM
V7/ SÖDERLUNDH
V8/
V11/
V12/ OLLE

LODRÄTT
L1/
L2/ AVUNDSJUK
L3/ TÅGAR
L4/
L9/
L10/ COLE

Unknown sa...

Olle B
Utanför Estland. Ska nog in i Fi viken... Syns inte på ads-b exchange.

Olle B sa...

Kent/ Överkurs för mig.

Yvonne Persson sa...

REM

Unknown sa...

Olle B
Tror jag inte...

Anonym sa...

Hej! Jag skulle vilja sälla mig till skaran av löjlisar omdet går bra? Jag följer med från Sandefjord i Norge. 21 grader i skuggan, strålande sol, men sladden på radion räcker inte så långt, så det blir en timme vid köksbordet innan jag går ut och rensar ogräs! /Pye

Christian och Anna sa...

-Hur vet du att gäddan vägde 10 kilo?

-Jo, det kom en våg just då.

Unknown sa...

R.E.M. förresten

Unknown sa...

R.E.M. var en amerikansk rockgrupp som bildades 1980 i Athens, Georgia av Michael Stipe (sångare), Bill Berry (trummor, lämnade bandet 1997), Peter Buck (gitarr) och Mike Mills (bas). Under 1980-talet fick bandet en växande kultstatus, mycket tack vare Stipes texter och gruppens musik. I början av 1990-talet var R.E.M. ett av världens populäraste och mest respekterade och inflytelserika band. Sedan 2007 är de invalda i Rock and Roll Hall of Fame.[1]

Olle B sa...

Kent/ Nu ser jag den! Hade filter påslaget.

Yvonne Persson sa...

Kul att Norge är med på krysset:) Lycka till med ogräset Pye

Unknown sa...

L9 Brolle?

Christian och Anna sa...

Välkommen Pye.

Unknown sa...

Olle B
Mycket nöje dom här veckorna...

Vonkis sa...

Pye
Självklart får du vara med oss! Välkommen!

Anonym sa...

Tack! :)

Yvonne Persson sa...

Hjälp!

Olle B sa...

********************************
L10/ COLE
V12/ OLLE
V6/ LJUNGSTRÖM
V1/ INATT-JAG-DRÖMDE
L2/ AVUNDSJUK
V7/ SÖDERLUNDH
L3/ TÅGAR
V5/ REM
V8/ ARJA


*** SPARA ***
********************************

Yvonne Persson sa...

Arja

Unknown sa...

Arja

Yvonne Persson sa...

Tack Olle :)

Unknown sa...

Kent H/
Har också FR24 men kunde inte se planet, är det kvar i området?

Anonym sa...

Tack! När man kommenterar måste man välja Google-konto osv, hur funkar det, jag skulle vilja vara något annat än anonym! :)

Bettan sa...

Åke: Ja nästan i höj med Tallinn

Yvonne Persson sa...

Iglesias

Unknown sa...

julio iglesias?

Anonym sa...

L1 Iglesias

Vonkis sa...

Anonym 10:42
Du kan markera Namn/URL så kan du välja vilket namn du vill skriva själv.

Yvonne Persson sa...

En av mina favoritröster :)

Olle B sa...

Åke/ På väg in i finska viken 31000 ft
TU-134

Unknown sa...

Tack Bettan, hittade på det nu.

Unknown sa...

Åke Bettan Olle
Vi får starta en klubb... ;)

Vonkis sa...

Spännande med flygrapporteringarna här tycker jag, det blir liksom allt möjligt när vi träffas. Men saknar nog de fantastiska göteborgsskämten från Dalarna :-D

Olle B sa...

V11/ UR

Yvonne Persson sa...

Inte en susning

Yvonne Persson sa...

Brolle

Aurora sa...

Heja Peter!

Unknown sa...

Vonkis
Oupps, sorry...
BROLLE!

Erica sa...

Brolle

Olle B sa...

Melodikrysset V23, 11 juni 2016

VÅGRÄTT
V1/ INATT-JAG-DRÖMDE
V5/ REM
V6/ LJUNGSTRÖM
V7/ SÖDERLUNDH
V8/ ARJA
V11/ UR
V12/ OLLE

LODRÄTT
L1/ IGLESIAS
L2/ AVUNDSJUK
L3/ TÅGAR
L4/ ARTHUR
L9/ BROLLE
L10/ COLE

Vonkis sa...

kent hasselgren
Inget att be om ursäkt för, jag tycker ju att det är spännande :-)

Unknown sa...

Vad har man för vätska i libellerna på vattenpass?

Rakvatten.

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs om 3 veckor

Eva sa...

Tack alla för idag :)

Unknown sa...

Flygentusiaster:
@HAZZELGREN_65 på Twitter

Olle B sa...

Åke Hehehe den var bra.

Yvonne Persson sa...

Tack för all hjälp idag löjlisar.fastnade som vanligt på några ord. Ha en fin vecka så ses vi nästa lördag

Unknown sa...

Tack för idag kryssarvänner, sörs nästa lördag!

Unknown sa...

Bye bye o tack Vonkis o alla duktiga Kryzzare...

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Janne sa...

tack för idag alla vi sörs nästa kryss nu blir det ut i det fina vädret.

Annis sa...

Men hörrni! Filmen då?V4

Jo sa...

Tack för idag! :)

Aurora sa...

Vonkis - jag är glad att jag har stort kök så jag får plats med mer än micro.
Tack för idag!

Christian och Anna sa...

Tack för idag allihopa...

Vonkis sa...

Annis
Filmen heter Arthur (En brud för mycket).

Unknown sa...

Annis:
Arthur´s theme... ;)

lasse sa...

Tack och hej för denna vecka ! Sörs !

Vonkis sa...

Underbara skämt, er kan en lita på :-)

Vonkis sa...

Vilken är det dyraste fåret?


Guldtackan...

Annis sa...

Tusen tack kryssvänner!

Olle B sa...

Lördag den 17 juni, får ni klara er utan mig igen.
Flygklubben firar 80 år, vilket firar hela dagen och antagligen en bra bit in på kvällen.
Ha en bra kryssning.