lördag, juni 18, 2016

Melodikrysset vecka 24 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Denna min första semesterlördag är det en massa saker som firas, eller vad sägs om Husbilens dag, Internationella jongleringsdagen, Internationella picknickdagen, Naturismens dag och Pionens dag. Mycket blir det. Till råga på allt är jag hundvakt så det kan bli spännande när krysset ska lösas.

När jag kollar dagens kryssplan ser jag att vi har flera chanser på både Py och Bäckman, så jag håller tummarna.

Polarpriset 2016 gick till Max Martin och Cecilia Bartoli, Oops!… I Did it again med Britney Spears är bara en av många låtar Max Martin bär skulden till.

Personen i visan är nudist, passande så här på naturismens dag...

Hon får vara med någon gång nu och då Uma Thurman med When you got it, flaunt it från filmen The Producers.

Tulpaner från Amsterdam är en annan av Eldemannens favoriter. Och med den kan vi inte längre hoppas på Bäckman på lodrätt fyra.

Härligt med lite Pink Floyd i krysset även om det var en seg version av Money. En tager vad en haver helt enkelt.

Innan vi faller med Lisa Nilsson och Kent eller om det bara ska vara Jocke Berg.

Åh, underbara Strövtåg i hembygden med Mando Diao. Jag såg dem på Bråvalla för två år sedan, får väl säga att de gav ett...märkligt...intryck. Men jag fick höra Strövtåg live och det gillade jag.

Det där var musik från Lasse Åbergs film Den ofrivillige golfaren.

Och där kom xylofonen som Aurora redan gissat på.

Bara en dryg månad sedan den var med sist, Afro-Dites Never let it go.

Fortskaffningsmedlet är en eka så vi skriver in ekor på lodrätt tio.

Alltså, Dolly Partons Nine to five fungerar ju förvånansvärt bra även på finska. Nio med romerska siffror blir IX.

Där med var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Nu ska jag eventuellt ut på promenad, ska bara se hur regnet beter sig. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Snabbgenomgången
L 3 Max Martin
V13 Britney
L 7 Nudist
V 8 Uma
V 9 Amsterdam
L11 Money
L 4 Nilsson
V 3 Mando Diao
L 1 Golf
V6 Xylofon
L 5 It
L 2 Go
L10 Eka
L12 IX


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

145 kommentarer:

Vonkis sa...

Idag jobbar Bettan och Olle B är på flygklubbens 80-årsfirande så vi behöver att någon annan tar hand om sammanfattningen i halvtid idag.

Aurora sa...

Godmorgon!
Jag fixar sammanfattandet, no pb.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett mulet 16-gradigt Kungsladugård. Om jag räknar rätt så har vi vardera tre Py- och Bäckman-chanser idag!

Olle B sa...

God morgon alla.
Innan jag sticker iväg till flygklubben så tänkte jag bidra med mallen för dagens kryssuppdateringar.
Kryssa lugnt!

Melodikrysset V24, 18 juni 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/
V6/
V8/
V9/
V13/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
L5/
L7/
L10/
L11/
L12/

Aurora sa...

Tack för mallen Olle, perfekt! :)

Vonkis sa...

Aurora
Så himla bra!

Peter LarssoN
Och när vi nu har en dubbel trippelchans borde ju någon av dem gå in.

Olle B
Du är ju en klippa du!

lasse sa...

Good morning !
Från ett regnigt Gävle loggar jag in, ser inte ut att kunna bli någon sommar idag !

Unknown sa...

Tjingeling, nu är jag vaken och beredd på Py i dagens kryss, kanske att Palmen också platsar.
Här är det regntunga skyar, 15 grader varmt.

Janne sa...

God morgon från ett grått och blåsigt GBG.

Kjell Sigbjørn sa...

Go' morgon :)

Unknown sa...

Godmorgon. Ett tag sen jag var med men nu är det dags. Regnigt och grått men vad gör det när man kan kolla på fotboll. :)

Vonkis sa...

lasse
Regnet det bara öser ner...
Men det är rätt välbehövligt och vem vet, kanske kommer sommaren imorgon?

Åke Finn
Så länge det inte blir Palmen som får illustrera Py :-)

Janne
God morgon!

Kjell Sigbjørn
God morgon på dig med!

Vonkis sa...

Sonja Björk
Kul att du är tillbaka, det där med fotboll är ju inte riktig tmin grej, smaken är som röven vet du :-)

Aurora sa...

Instämmer, Sonja - idag håller vi på 0-0 för Belgien-Irland, eller hur?

Vonkis sa...

Och nu har hunden jag ska vakta kommit.

Unknown sa...

Ja det gör vi Aurora.
Vonkis, tur vi får tycka olika. :)

Aurora sa...

Inte den gullige Rax, väl?
Å andra sidan är alla hundar gulliga. Nästan.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Borås. Tanken var att vi skulle vara i stugan, men sonen petade upp en sten i näsan så avresan försenades så pass att det fick bli en hemmahelg istället. Så kan det gå :)

T sa...

Tö... Tö... Tö... Tö.... ......... Tö:ar jag in

Unknown sa...

Good Môrning värdinnan Vonkis och alla Kryzzare med huvudet på skaft! SV Värmland mulet o kvavt. Here we gooooo...

T sa...

Kaffe precis upphällt, danskt wienerbröd s.k. "danish" på fatet

Unknown sa...

T:
Men hej grabben! Du har varit saknad! Rapport!

Vonkis sa...

Sonja Björk
Det är det sannerligen :-)

Aurora
Nej, de är en åttaårig labrador. Det är barnkalas hos de som har henne och en av gästerna är hundrädd.
Liza är också väldigt gullig om än inte lika lurvig :-)

Jo
Så kan det verkligen gå. Hade han tittat på Madicken?

T
Välkommen in :-)

kent hasselgren
Om ni får åska kan du väl skicka lite till Nkpg?

T
Jag inväntar fikat, ska ev. göra en kladdkaka senare idag. Ev.

T sa...

Max-Martin
Britney

Aurora sa...

Babben i röd plast-overall i REA på Berns... åh, va bra hon var!

Unknown sa...

Vonkis: Check!
Olle B: Avis...

T sa...

Har inte löst M-X sedan 28 maj

Aurora sa...

En åttaårig dam borde inte kräva så mycket vaktande/sysselsättning mellan promenaderna, det funkar säkert bra.

Palm sa...

Nudist

Vonkis sa...

Aurora
Insåg precis att jag missade första bokstaven i valpens namn, han heter Urax :-)

Unknown sa...

Exhibitionist, dvs NUDIST

Vonkis sa...

Aurora
Hon ligger så fint här bredvid och sover.

Aurora sa...

Ah, intelligent namnval! (från familjen Hedenhös)

Unknown sa...

Uma???

lasse sa...

Uma Thurman

Janne sa...

Amsterdam på 9 kanske

Vonkis sa...

Och L4 kan fortfarande bli Bäckman.

Unknown sa...

Amsterdam

T sa...

kent hasselgren:
Tack! Rapport: Har varit på resa, dels till London, dels till Stockholm, dels till Danmark förstås samt firat födelsedagar

vonkis:
Tack! Bra att du ska göra kladdkaka.

AMSTERDAM

Kjell Sigbjørn sa...

Amsterdam

Palm sa...

amsterdam

Vonkis sa...

Och så fort jag skrivit krossar Eldemannen L4 :-/

Aurora sa...

Bra där Janne - trist, Vonkis.

Jo sa...

Nej, han kom på det på egen hand, Vonkis! Jag är SÅ stolt! ;)

Aurora sa...

Xylofon på V6, ser det ut.

Vonkis sa...

T
Det var ett flygande fläng.

Unknown sa...

MONEY

T sa...

L7 Kadett lite sent
V8 Ava Gardner lite sent
L11 Money

Unknown sa...

Var det Pink Floyd som gjorde den här?

Vonkis sa...

T
Och lite fel :-)

Sonja Björk
Japp, det var det.

T sa...

Snart är det dags för Aurora att göra halvleksuppdateringen

Unknown sa...

T: Hôll dej på lannbacken nurå!

T sa...

Nilsson, Liza

Anna W sa...

Lisa NILSSON

Vonkis sa...

Någon som vågar sig på en gissning på v6?

Janne sa...

hon var i Rio när jag var där

Aurora sa...

Halvtid
VÅGRÄTT
V3/
V6/
V8/ Uma
V9/ Amsterdam
V13/ Britney

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/ Max-Martin
L4/ Nilsson
L5/
L7/ Nudist
L10/
L11/ Money
L12/

T sa...

Sonja Björk:
Japp

Aurora sa...

Jag upprepar : Xylofon. Tar rökpaus.

Janne sa...

Aurora har redan gissat Vonkis

Mattias sa...

V& XYLOFON

Unknown sa...

Stor "Beredskapskontroll" håller på, apropå ingenting...

T sa...

kent hasselgren:
På lannbacken, på Öresund och uppe bland molnen

Vonkis sa...

Aurora
Ooops, hade missat din gissning. Såry.

kent hasselgren
Var?

T sa...

Aurora:
Du har gjort dig förtjänt av en röka efter uppdateringen

Bildtroll sa...

Innan ni "uppgraderar" till windows 10, tänk er för, jag tycker att det är en nergradering, sk-t också.
God morgon i.a.f.

Unknown sa...

Mando Diau

Unknown sa...

MANDO DIAO

T sa...

Mando Diao

Kjell Sigbjørn sa...

Mando Diao

Aurora sa...

Då spar vi Py till 'sen', då....

Unknown sa...

Äntligen lite hemlandstoner!

Unknown sa...

Fin låt...

Unknown sa...

Vonkis:
Stora landet i öster. Hela, har aldrig hänt förr tydligen...

Anonym sa...

-o

T sa...

Bildtroll:
Ja, Windows är bara skit. Kör Unbuntu Linux istället. DET ÄR MITT RÅD (Mac OS är också stabilt).

T sa...

GOLF

Anna W sa...

Golf?

Palm sa...

golf

Unknown sa...

Golf

Kjell Sigbjørn sa...

GOLF

Vonkis sa...

Bildtroll
Hej hej.
Har bara hört negativt om tian :-(

Unknown sa...

Bildstorlek/
Själv tycker jag att windows 10 är det bästa hitintills vad gäller operativsystem.

Anna W sa...

Själv föredrar jag Linux Mint

Aurora sa...

Älskar scenen där S-H reagerar på motspelares whisky-dränkta andedräkt med kommentaren 'det sticker lite i ögonen'... :)

HOD sa...

Hej Vonkis. HOD is back. Det var svårt idag..

Janne sa...

Tacka vet jag IBM;s operativ system

Vonkis sa...

kent hasselgren
Huvva.

Aurora sa...

Tackolov finns det verktyg som motar bort tvångs-uppdatering till 10'an - GWX. :)

Bildtroll sa...

Tack T, skall utforska. VILL HA TILLBAKA 8,an

Vonkis sa...

HOD
Välkommen tillbaka!
Hur står det till med verandan?

Kjell Sigbjørn sa...

xylofon

T sa...

Mitt Windows 7 (som jag kör undantagsvis parallellt med Unbuntu Linux) blir bara segare och segare

Xylofon

HOD sa...

Xylofon

T sa...

NUDIST lite sent.
Skrev fel på v8 som ska vara UMA, inte Ava.
Alla kan göra fel nån gång

Unknown sa...

Tror bara jag hört gott om just Linux... Om man bara vore modigare skulle jag pröva!

HOD sa...

Jo tack. Den är nästan klar, men just nu väldigt blöt!

T sa...

IN och NO

Anna W sa...

IT GO

T sa...

LET IT GO
menade jag.
Alla kan göra fel nån gång

Erica sa...

it go

Unknown sa...

Är det inte go?

Martin sa...

T ! sluta cyckla

Anna W sa...

never let IT GO

Unknown sa...

T: Du har väl inte hunnit landa mentalt ännu... ;) You're forgotten.

T sa...

..... eller hur?

Unknown sa...

Åke
Testa nån Linux distribution. Typ Ubuntu. Du kan ha det parallellt med Windows. Du får välja vid uppstart vilket operativsystem du vill använda. Du kommer bli positivt överraskad.

Unknown sa...

Absolut T. :)

Anonym sa...

Kent H: Du behöver inte installera. Kör från DVD, eller USB-sticka. Testa om det är nåt att ha, bestäm sen. https://linuxmint.com/download.php
Du bränner en ISO-fil. Det är enkelt.

Vonkis sa...

Tyvärr får jag ju inte välja OS på datorn då det är jobbets :-/

HOD sa...

20 mm regn i Stockholm just nu...

T sa...

EKOR så klart

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

ekor

Unknown sa...

Ekor

Vonkis sa...

HOD
Oj jägarns, det var inte lite regn det inte.

HOD sa...

Ekor

T sa...

Även om jag inte gillar sådan musik är den kul att dansa till, spritter i hela kroppen

HOD sa...

IX

Olle B sa...

Tillbaks från Midlanda. Inställt pga dåligt väder.
Ni verkar klare er alldeles utmärkt utan mig.

T sa...

IV efter 9 to five

Aurora sa...

VÅGRÄTT
V3/ Mando Diao
V6/ Xylofon
V8/ Uma
V9/ Amsterdam
V13/ Britney

LODRÄTT
L1/ Golf
L2/ Go
L3/ Max-Martin
L4/ Nilsson
L5/ It
L7/ Nudist
L10/ Ekor
L11/ Money
L12/ IX

Unknown sa...

IX

Unknown sa...

IX

Unknown sa...

Näeh... Hej o tack för idag. Back to Twitter!

T sa...

IX menar jag.
Alla kan gör fel nån gång

Anonym sa...

9 = IX

T sa...

..... eller hur?

HOD sa...

Är det nå'n som slår det...?

Aurora sa...

T: Jag beundrar ditt självförtroende, i 70% av svaren skriver du fel svar, men låter dej inte hindras av en så'n värdslig sak. Heja!

Unknown sa...

Tack för idag kryssarvänner, sörs igen om två veckor eftersom vi inte har bredband i sommarstugan där vi är nästa vecka!

Kjell Sigbjørn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
T sa...

Bra med appen, allt sparas och sedan är det bara att klicka på Skicka.
Tack vonkis, Aurora för uppdateringarna och alla andra!

Olle B sa...

Menkvällens supé på anrika Knaust blir inte inställd.
Det var på Knaust för 80 år sedan som Sundsvalls Flygsällskap grundades.

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp vi sörs nästa kryss och det blir mycket fotboll på TV idag

Anonym sa...

Finns en ännu mindre och snabbare version av Linux. Heter Puppy Linux, laddas bara i internminnet. :)

T sa...

Olle B:
Vaf*n?

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag trevlig helg :)

Vonkis sa...

Olle B
Tråkigt att det inte blev något firande.

T sa...

Anonym:
Puppy Linux ska jag pröva! Tack!

HOD sa...

Tack för idag. Underbart är kort...

Jo sa...

Tack för idag! Trevlig vecka tills nästa gång vi sörs!

Vonkis sa...

Tack för idag allihopen. Ta hand om er så sörs vi om en vecka.

Peter Larsson
Hoppas ni får bra väder när ni är i stugan.

Olle B
Smaklig måltid :-)

Bildtroll sa...

Tack för alla förslag på operativsystem, skall jobba på dom så får vi se vilket jag provar. Sörs.

Aurora sa...

Tack för idag!