lördag, juli 01, 2017

Dag två i Vadstena

Välkommen till ReseBloggen

Minisemestern fortsätter.

När M och jag åt frukost kom det in en kvinna som ville lägga in lite information om Västerbotten. Det visade sig att hon var från Norsjö. Det visade sig att hon känner mamman till mannen till en tjej vi gick i skola med. Så liten världen är!

Efter frukosten begav vi oss till Vadstena slott. En pampig byggnad från Gustav Vass tid. Vi gick runt på egen hand och det var lite lurigt mellan varven att veta vad en tittade på då skyltarna inte stämde.

Kyrksalen var min favorit, föga förvånande. Ljust och högt i tak var det ju i alla rummen på de övre våningarna. Kanske är det bågarna i taket som gör det, eller så är det bara för att det är en kyrka.

Jag tycker på riktigt att det är häftigt att gå runt på ställen där folk levde för hundratals år sedan. Helst skulle jag vilja känna på alla grejerna också men det får en ju inte göra.

Efter Vadstena åkte vi till Ellen Key Strand som Bloggblad tipsat om och vilket bra tips det var, helt klart en av de vackraste platser jag besökt.

M sitter och njuter i solen medan vi väntar på att den guidade turen ska börja.

Ellen ritade själv sitt hus och det är riktigt imponerande. Det är så smarta lösningar i huset med fönster som ger ljus i skafferi och källare, utsökta inredningar, tavlor som hängts upp för att dölj hörn och mycket annat.

Inne i själva huset var det fotoförbud men på solterrassen fick vi ta kort. Tänk att sitta här och bara njuta. Skulle kunna tillbringa hela dagen här.

Statyn heter Lyssnaren och var köp i Italien. Guidens tolkning var att endera vill statyn säga åt den som sitter där ute att vara tyst och lyssna på just tystnaden, eller så kunde den lyssna på allt det en satt där ute och filosoferade om. Jag gillade båda tolkningarna.

Vi har åkt förbi många åkrar de här två dagarna. I många av dem växer inte bara säd utan även mängder av blåklint eller valmo. Det är så vackert. Men jag undrar om blommorna hamnar där av sig själva eller om bönderna ser till att de växer där. Och hur gör de när säden skördas? Hur får de bort blommorna från det andra?

I vilket fall är nu dag två slut. Vi har kommit fram till Vätternterrassen där vi ska sova och vi har fått en god middag. Imorgon väntar nya äventyr.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

Bloggblad sa...

Vad roligt att du gillade mitt tips! Jag var själv alldeles hänförd när jag var på Strand och blev sugen att söka ett författarstipendium för att få komma dit en vecka och skriva. Ända tills jag var på dasset... det enda som fanns.

Vadstena har en egen plats i mitt hjärta. Där gick jag i realskolan i tre år (och var jättekär halva tiden i en vadstenakille, pendlade från Motala med buss. Och där, i en vindsvåning vid Stortorget, bodde jag ett halvår när jag gjorde min lärarpraktik.

Intressant, Huset du berättar skulle vara kul att besöka. Risken är väl bara att hjärnan går igång på ändringar i hus o lgh, så det är väl lugnast för omgivningen att jag låter bli 😊
// Marianne

Vonkis sa...

Bloggblad
Vi är så tacksamma för ditt tips. Mitt resesällskap säger att jag ska hälsa från din namne och tacka :-)

Hade det inte varit för det där utedasset hade vi stannat längre men jag var så jägarns nödig och klarade inte av att gå dit. Gjorde ett försök men... Och jag brukar inte vara kräsmagad, nå har jag gått på utedass tidigare nå.

Marianne
Helt ärligt tror jag inte att du skulle hitta så mycket att ändra vara vare sig i huset eller i trädgården.

Anni sa...

Visst är Strand toppenfint! Och Ellen hade ju inte bara moderna åsikter om arkitektur och inredning utan även om barn och deras skolgång. Himla klok människa!
Måste kolla om jag skrev något blogginlägg när jag hade varit där ...