lördag, juli 01, 2017

Melodikrysset vecka 26 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Idag kan det bli så att jag inte är med och löser krysset live, befinner mig på ett i Vadstena och vet inte riktigt var jag håller hus lördag kl. 10-11. Kanske kan jag vara med, kanske äter jag frukost eller så är vi på väg mot Askersund. Men även om jag inte är med så kan ju ni hjälpas åt i kommentarerna. I så fall löser jag i efterhand.

Lycka till!

10:07, ha precis ätit frukost och hinner vara med en stund och lösa!

Hold on med Nano från årets melodifestival. Den har inte spelats så mycket på radio som jag trodde att den skulle göras.

Povel Ramels Ta av dig skorna och var det inte en gurka de spelade på?

Nog kan en säga att det är pampigt alltid när Luciano Pavarotti sjunger. Vilken röst!

Fick en väldigt lång trafikinformation på webbsändningen så jag missade frågan men det var musik från Kristina från Duvemåla som spelades, prologen om jag inte missminner mig. Mäktig musik och en av mina absoluta favoritmusikaler.
------
Emigranterna tog sig över Atlanten till Amerikat.
------

Farfar dansar gammelvals.

Men åååh, John Farnham med You're the voice! En av mina favoritlåtar när det begav sig. Den spelades alltid när vi var i Bjästabacken och åkte slalom, vilka minnen.

Tydligen drog Radio Västernorrland över för när vi kom in i sändningen sjöng redan Sven-Bertil Taube och Miriam Bryant på Som stjärnor små.

Violinister har jag inte så bra koll på men de andra löjlisarna säger att han heter Paganini så det skriver jag in.

Det är Dan Andersson som skrivit Per Ols Per Erik, spelade och sjöng gjorde The Hootenanny Singers.

1962 tävlade Monica Zetterlund i Melodifestivalen med låten När min vän och slutade på andra plats.

Brown eyed girl med Van Morrison.

Den pigga marschen heter It´s a long way to Tipperary.

Det var dagens kryss det, löst och inklickad. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Nu drar vi till Askersund i solskenet.

Snabbgenomgången
V11 Nano
L 2 Ta
L12 Av
V 5 Pavarotti
L 4 Atlanten
V 7 Farfar
L 7 Farnham
V13 Miriam
L 5 Paganini
V 6 Dan
V 8 Andersson
V10 När
L 1 Van
L 3 Morrison
V 9 To

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

107 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Hoppas du kan vara med Vonkis, blir mer ordning då.
Ikväll blir det Weeping Willows på Galtstöms bruk.

Christer sa...

God morgon Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po Limhamn är det regnigt och + 15 C.

Eva sa...

God morgon alla.
I Brunflo har vi blå himmel, +20,5 redan och jag har börjat min semester :)

Unknown sa...

Hej allesammans, en härlig dag stundar, nästan 20 grader redan och strålande sol. Tror på Palmen idag, kanske det blir någon Evert Taube- visa också.

Vonkis sa...

Olle B
Vi har inte gått ner till frukosten än, vi får se hur det blir med kryssandet men jag håller tummarna!
Weeping Willows! Jägarns vad kul, de är ju jättebra live.

Christer
Det skulle vara regnigt i Vadstena idag men nu skiiiner solen!

Eva
Härligt med semester!

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett soligt Göteborg med +21 grader. Hoppas att du, Vonkis, kan vara med idag!

sorhil sa...

Tilos 44 grader svajigt wifi men inga roamingavgifter

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soldisigt Borås!
Kul med utflykt till Vadstena, Vonkis! Och Olle: kul ned WW, de är ju så himla bra!

Janne sa...

God morgon från ett soligt och varmt GBG.

Bettan sa...

Godmorgon! Nu är det SEMESTER så nästa vecka löser jag krysset nere hos pappa på västkusten! Det är Grebbestads Karnevalen nästa helg!

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
V 1 Lisa Ekdahl
L 2 Svansjön
V 6 Leander
V 9 Du
V13 Är
V10 Den
L 3 Ende
V 8 Lisa
L 5 Humle Dumle
L 4 Doris
L 9 Day
V 7 Illa
V11 Brun
L11 Bor
V12 Danny
L 1 La la land

lasse sa...

I Gävle lyser solen idag, ca 15 grader ute.

Ina sa...

God morgon det var ett tag sedan. I, dag tror jag det blir vara inne dag 22, 7 grader i skuggan, hemskt.
Det är inte min temperatur, för varmt. Det finns massor av knott och mygg där ute. Har köpt en Theracell ska testa om den fungerar i dag.
Lycka till

Vonkis sa...

Åke Finn
Hur går det med odlingarna?

Unknown sa...

Nano

Christer sa...

Nano

Unknown sa...

God morgon halkade in på bananskal ;)

Jo sa...

Ina: Knott är hemska smådjur! Funkar inte Theracellen kan jag verkligen rekommendera Mosquito Magnet. Dyr, men funkar. Vi hade aldrig kunnat vara ute efter 17 om vi inte hade haft den! (Även sonens förskola hade en, men den stal någon idiot!)

Unknown sa...

Vonkis: Odlingarna artar sig riktigt bra i år, gurkorna växer så det knakar men tomaterna är långsammare, likadant med paprikorna.

Jo sa...

Ta av dig skorna.

Vonkis sa...

Peter Larsson
Kan vara med en stund i början!

sorhil
Oj, det var ingen dålig värme du hr hos dig!

Jo
Sol i Borås!

Janne
God morgon på dig med!

Bettan
Whoop whop!!!

lasse
Härligt väder.

Ina
Ja du, knott är ett otyg, tycker ofta de är jobbigare än myggen.

Christer sa...

Ta av

Anna E sa...

TA AV

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
God morgon!

Åke Finn
Det är synd att det inte går att lägga upp bilder här i kommentarerna, hade gärna sett hur det ser ut :-)

Christer sa...

Pavarotti

Janne sa...

Pavarotti stavningen?

Olle B sa...

********************************
V11/ NANO
L2/ TA
L12/ AV
L5/ PAVAROTTI


*** SPARA ***
********************************

Unknown sa...

Pavarotti

sorhil sa...

AC:n får ner natt temp till ca 28

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olle B sa...

Trafikinformation
Hörde inte frågan.

Unknown sa...

Atlanten

Olle B sa...

Vart skall ATLANTEN in?

Petra sa...

Godmorgon, idag är jag lite seg. Kom hem i går kväll/natt från Falun. Sonen har varit där på innebandyläger, då passade jag och maken på att ta en vecka själva däruppe. Första gången på 17 år som vi semestrar själva utan barn.
Dottern var på läger på annat håll.

Janne sa...

L4

Bettan sa...

Olle: L4

Vonkis sa...

sorhil
Det lät betydligt behagligare.

Kenth Andersson
Här blir det vitt om det blir något :-)

Har P4 Västernorrland på webbradion så jag missade också frågan, de höll ju på i en evighet!

Olle B sa...

Tack tack

Christer sa...

Farfar

Jo sa...

Farnham, John

Lotta sa...

Vad är V7?

Unknown sa...

V5 Pavarotti Olle

Olle B sa...

Charlotte
V7/ Vem är det som rör sig?
FARFAR

Unknown sa...

En pava med rött i och en skiva med Pavarotti :-)

Anonym sa...

Charlotte v7: Farfar

Olle B sa...

Melodikrysset V26, 1 juli 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V5/ PAVAROTTI
V6/
V7/ FARFAR
V8/
V9/
V10/
V11/ NANO
V13/

LODRÄTT
L1/
L2/ TA
L3/
L4/ ATLANTEN
L5/
L7/ FARNHAM
L12/ AV

Vonkis sa...

Gillar den här, på riktigt.

Janne sa...

Almedalen inget för mig!

Unknown sa...

Här ser frugan rött så vitt jag kan se. :-)

Olle B sa...

Är detta en fråga?
Radio Västernorrland drog kanske över.

Janne sa...

samma här Olle

Vonkis sa...

Janne
Nej, jag håller mig gärna därifrån också, i alla fall under politikerveckan :-)

Kenth Andersson
Hö hö

Bettan sa...

Hmm var tog melodikrysset vägen?

Vonkis sa...

Satt också och funderade på om jag missade frågan när Taube började sjunga.

Stefan Bergen sa...

Hörde någon frågan?
Kom rätt in i låten efter nyheterna.

Christer sa...

V 13 Miriam

Anonym sa...

Vad hände med Melodikrysset efter nyheterna?

Olle B sa...

********************************
V11/ NANO
L2/ TA
L12/ AV
V5/ PAVAROTTI
L4/ ATLANTEN
V7/ FARFAR
L7/ FARNHAM
V13/ MIRIAM
L5/ PAGANINI


*** SPARA ***
********************************

Christer sa...

Nyheterna drog nog över tiden i alla kanaler förmodar jag. Så även här i Skåne.

Olle B sa...

V13/ Hennes förnamn
L5/ Efternamnet på violinisten

Unknown sa...

Olle B: samma här

Paganini

Annis sa...

Paganini?

Janne sa...

tur att vi har Vonkis och Olle

Ina sa...

jag tror att nyheterna var lite för länge så vi hörde inte frågan, men det gick ju bra ialla fall

sorhil sa...

Paganini

Unknown sa...

Stavas Miryam

Petra sa...

Jag lyssnar på Webbradion och efter nyheterna spelade de låten ingen fråga innan men gissade till mig frågan.

Janne sa...

Dag Andersson

Christer sa...

Dan Andersson

Vonkis sa...

*spara*

Janne sa...

jag menar Dan

Olle B sa...

********************************
V11/ NANO
L2/ TA
L12/ AV
V5/ PAVAROTTI
L4/ ATLANTEN
V7/ FARFAR
L7/ FARNHAM
V13/ MIRIAM
L5/ PAGANINI
V6/ DAN
V8/ ANDERSSON


*** SPARA ***
********************************

Christer sa...

När

Olle B sa...

NÄR min vän

Unknown sa...

När

Unknown sa...

När

Annis sa...

Sen blir det nog en dubbel med Van Morrison på V1+ V3 :-)

Janne sa...

Är det Miriam eller Miryam?

sorhil sa...

När

Olle B sa...

Miriam Melanie Bryant, född 8 mars 1991[

Unknown sa...

Miriam

Anonym sa...

Miryam

Unknown sa...

@ Peter.. Miriam

Jo sa...

Bra gissat Annie! 😊

Christer sa...

Van Morrison

Unknown sa...

Van the man

Vonkis sa...

Ja, Van Morrison vore inte helt fel!

Unknown sa...

Van Morrison

Unknown sa...

Van Morrison

Vonkis sa...

Trafikinfo igen....

Annis sa...

Fast L1+L3 såklart

Unknown sa...

Ingen Palm ännu ch ingen Evert, det går utför med krysset

Janne sa...

Morrison var på Hedens restaurang festival för länge sedan innan han var upptäckt på Heden blev jag direkt förtjust i honom.

Unknown sa...

To

ina sa...

Hon stavar det Miriam Tack för hjälpen i dag

Christer sa...

TO

Olle B sa...

It´s a long way TO Tipperary

Olle B sa...

Melodikrysset V26, 1 juli 2017

VÅGRÄTT
V5/ PAVAROTTI
V6/ DAN
V7/ FARFAR
V8/ ANDERSSON
V9/ TO
V10/ NÄR
V11/ NANO
V13/ MIRIAM

LODRÄTT
L1/ VAN
L2/ TA
L3/ MORRISON
L4/ ATLANTEN
L5/ PAGANINI
L7/ FARNHAM
L12/ AV

Vonkis sa...

Olle B
Tack för titeln!

Bettan sa...

Tack för idag! sÖrs nästa vecka

Christer sa...

Klart och inskickat. Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner. Vi sörs nästa lördag. Nu blir det en liten cykeltur ner till fiskehoddorna för lösning av "världsproblem",

Eva sa...

Tack för idag :)

Unknown sa...

Då har jag skickat in krysset. Tack för idag vänner. Nu ut i solen.

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss förhoppningsvis.synd att det inte är från Järva istället för Almedalen.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa!
ta hand om er så sörs vi igen nästa vecka.

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner.
Vi sörs nog nästa vecka.

Anonym sa...

Tack för all hjälp. Hoppas få bidra en annan lördag. Trevlig helg och semester..