lördag, juli 01, 2023

Dag ett, Ale stenar och så några kyrkor

Välkommen till SkåneBloggen

Efter besöket på Glimmingehus tog jag sikte på Ales stenar men det blev ett spontanstopp på Östra Hoby kyrka efter vägen.

Tyvärr var det inte öppet in till kyrkan så det blev bara en snabb runda utanför.

Är det inte typiskt att den första hyfsat branta backen jag sett här i Skåne är på vägen från parkeringen till stensättningen. Dessutom åt jag på en dyr toast jag precis köpt. Äta och gå i en brant backe är inte någon smart kombination.

Promenaden från parkeringen till Ales stenar var drygt en kilometer, förutom backen en rätt skön sträcka. 

Det var en mäktig upplevelse att stå vid Ales stenar på udden och se havet bakom. Jag tog många bilder men av någon anledning var det andra människor med på dem. Trodde jag skulle vara den enda på plats.

Jag förundras en del över vilka hastigheter man får köra på på de skånska vägarna. På den här smala vägen får man köra 70 km/h! Då var det här en av väldigt få raksträckor, annars var det snäva kurvor och växtlighet eller hus precis vid vägkanten.

Den smala och slingrande vägen tog mig till Valleberga kyrka. Den här kyrkan hade jag spanat in i kyrkoguiden.

Ingången till kyrkan, som faktiskt var öppen.

Det fanns mycket intressant att se på i kyrkan. Till exempel en altartavla som sitter på ena väggen.

Nuvarande altartavla. Jag har inte kunnat hitta någon information varför man bytt altartavla men har båda kvar i kyrkan.

Predikstolen tillverkades 1619.

Det speciella med Valleberga kyrka är att den är Skånes enda kvarvarande rundkyrka. Man har satt upp en glasvägg bakom altaret och där bakom finns rundkyrkan.

På väggar och tak finns det vackra kalkmålningar. Den enda information jag kunnat hitta om målningarna är att de är från 1400-talet. Det här är ganska typiskt. Här har vi en rundkyrka från medeltiden men informationen om den är väldigt skral.

Rundkyrkan utifrån.

Sedan bar det tillbaka till Simrishamn där det blev middag på en thairestaurang och sedan tog jag det lugnt på rummet.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken snygg kyrka, så olik i modell mot vad de är här uppe.
Sökte också lite om altartavlan, men hittade bara att sen nya gjordes på 1700-talet av en känd snidare/stensättare i Skåne. Det uppko. Dock diskussion om vart den skulle placeras, så den flyttades. Men uppfattade det dom att det handlade om några dm och något om elen. Men kan det ha funnits el på 2700-talet. Kostnaden ökade för tillverkaren.
Din ömma moder

Vonkis sa...

Min ömma moder
hittade också den informationen. Kyrkomötet borde besluta om att skriva ner våra kyrkors historia ordentligt, och att göra informationen tillgänglig för alla.

Anonym sa...

Han heter Matthias Stenberg och gjorde den 1742. Hittar inte tillbaka till länken på gammelsvenska, översatt till nysvenska
Din ömma moder

Vonkis sa...

Min ömma moder
Tackar :-)

Anonym sa...

Om du åker till nordvästra Skåne så missa inte ett besök hos Flickorna Lundgren på Skäret, Skånes mysigaste trädgårdscafé.
I Helsingborg är Fredriksdals friluftsmuseum med sina rosenträdgårdar och labyrintliknande avenbokshäckar ett måste, liksom Sofiero Slottspark.
//Grannen vid Nya Torget

Cre8iv sa...

Gjorde motsvarande runda i början av juni!
Hela sydkusten, från Kullaberg och upp till Karlshamn.
Östra delen blir senare i sommar.

Vonkis sa...

Grannen vd Nya Torget
Jag höll mig på östra sidan den här gången men jag skriver upp ditt tips till nästa skåneresa :-)

Cre8iv
Det finns så väldigt mycket att titta på i hela Skåne :-)

Cre8iv sa...

Var också hos Flickorna på Skäret och köpte supergott bröd. Strosade sedan ner till hamnen.
Kullaberg och Bjärehalvön är fint.

Anni sa...

Grannens tips håller jag med om, bra ställen att besöka.
Knepigt med så knapphändig information om en unik kyrka!?!