lördag, juli 15, 2023

Ett foto i timmen lördag 15 juli 2023

Välkommen till FotoBloggen

Goder morgon, vi har kommit till 15 juli, det är tornedalingarnas dag och ett foto i timmen. Nu kör vi.

Kl. 06. God morgon håret, kul att du verkar vara på ett strålande humör idag...

07. Har plockat döda blommor, ska vattna.

Kl. 08. Väntar på att vattnet ska koka så jag kan dricka lite te ur min nya favoritmugg, den jag köpte i Ystad.

Kl. 09. Det är egentligen lite för tidigt men är man hungrig så är man.

Kl. 11. Tittar på The office och smörjer in mig med solskyddsfaktor, även om det är väldigt mulet.

Kl. 12. Det är dags att åka till lotten så jag lägger ner isklampar, dryck och smörgåsar i kylväskan.

Kl. 13.  Bädden med majs, zucchini och buskbönor har rensats på ogräs och vattnats ordentligt med bokashivatten.

Kl. 14. S har skördat lite zucchini...

Kl. 15. Någon hade lagt bortrensad taklök på bordet för bortskänkes så jag tog några och satte ner i ett litet stenröse vi har vid den första rabatten mot skogen. Jag tror inte de kommer få tillräckligt med sol där men man kan ju alltid testa.

Kl. 16. I veckan som gått har jag gjort om i några rabatter (det kommer ett eget inlägg om det). Bland annat har jag grävt upp vår stora citronmeliss för att sätta ner den i det som förra året var en potatishög men som nu har blivit ett ställe där jag sticker ner lite vad som helst som kan tänkas bråka med kirskålen. Det var en lång utläggning för att förklara bilden visar att jag har börjat förbereda platsen i högen där citronmelissen ska planteras.

Kl. 17. Jorden har luckrats upp och rensats på hatiska kirskålsrötter och jag har satt ner citronmeliss men även en liten kärleksört och borstnejlika. 

Kl. 18. Jag har förflyttat mig till vår bortglömda rabatt vid växthuset. Tyvärr har vi en hel del kanadensiskt gullris i den rabatten och det är ett elände att få bort. Vi ska ta bort allt vi ser ovan jord och ta bort så mycket av rötterna vi bara kan (de är som hårda kokor av trådar). Sedan ska vi täcka allt med några lager kartong och lägga över ny jord. 

Kl. 19. Vi har börjat plocka ihop för att åka hem. Returpunkten är så klart stängd nu men vi lägger säckarna med ogräs (väldigt mycket kirskål och kirskålsrötter) i bilen för att slänga dem imorgon.

Kl. 20. Hemma. Står i duschen, börjar med att skrubba bort solskyddsfaktor och jord från ansiktet.

Kl. 21. Det blir en väldigt sen middag idag. Portlak, sallat och zucchini kommer från lotten. Det är någon vecka kvar innan vi har färdiga tomater. Det får bli min sista bild för denna efit, andra som fotar sin dag hittar du här.

12 kommentarer:

Annika sa...

Tack för besöket, vilken fin kopp, teet måste smaka extra gott i den

Micke sa...

Piffig kopp (och frisyr) 😄

Vonkis sa...

Annika
Det gör det sannerligen :-)

Micke
Jo tack, tur jag ska ha solhatten på hela dagen.

joakim sa...

Tänkte först att du tittade på Jack Ryan :)

Vonkis sa...

joakim
Vet du, jag har faktiskt aldrig sett Jack Ryan. Skulle kanske ta och spana in den.

Eva sa...

Vilken vacker Tekopp. Härligt med egenodlat till middag.

Efwa sa...

Vilken fin trädgårdslott du har. Jag har blivit lite nyfiken på bokashi men inte skaffat någon än. Borde verkligen göra det för näring till jorden är aldrig fel.

Karoleen sa...

Vilket jobb du lägger ner i kolonilotten, är alltid så imponerad av dem som orkar rensa och fixa i trädgården. Jag tycker mest det är tråkigt, skulle gärna vilja ha en vacker trädgård, men det är inget kul jobb att komma dit ;-) Ha en fin vecka!

Anni sa...

Jisses vad det blommar fint på balkongen! Inga duvor där i år?
Gillar tekoppen också, den var fin.
Får fika in på andra inlägg en annan dag, det går i ett här just nu.

Micke sa...

Blev mycket jobbande idag. Tog det själv lite lugnare tycker jag..

Vonkis sa...

Eva
Det är verkligen en härlig känsla att äta det man själv odlat.

Efwa
Tack. Bokasi är väldigt lätt, Man fyller inken med sina rester och har över bokashiströ eller en vätska. När hinken är full får den stå i två veckor och sedan grävas ner, så man behöver två hinkar. En man fyller och en som står på fermentering.

Karoleen
Det gr inte så snabbt när jag rensar men oj så meditativt det är. Jag vet faktiskt inte hur jag hade klarat mig utan lotten under, och efter, pandemin. Den har blivit mitt andningsål.

Vilket jobb du lägger ner i kolonilotten, är alltid så imponerad av dem som orkar rensa och

Anni
Tack. Duvorna har gjort några enstaka besök men då har det berott på att ögonen jag ritat på papperstallrikarna regnat bort. När ögonen är där håller sig råttorna borta.


Micke
Tror det ser ut som mer jobb än det var. Det går inte så fort för någon av oss men det går i alla fall framåt.

Anonym sa...

Måste hålla med alla andra att det var en fantastiskt fin tekopp, och mycket jobb ni gör på lotten!
Marianne