söndag, juli 02, 2023

Dag tre, ångtåg och misslyckad kyrkotur

Välkommen till SkåneBloggen

Planen för den här dagen var att först åka ångtåg Brösarp - S:t Olof tur och retur, och sedan åka på en tur till kyrkor i Simrishamns församling. Hur vi tänkte när vi bokade in en tur med Skånska järnvägars ångtåg på Österlen klockan 10, dagen efter Casanova, som slutade klockan 22 i Ystad, det vet jag faktiskt inte.

Tack och lov hann jag till Brösarps station med sju minuter till godo. Ibland ska man ha lite tur. Det visade sig att det var barnens tågdag just idag. Det innebar att alla barn upp till 11 år åkte gratis. Det var många barn på tåget. Många barn.

Två fina biljetter fick jag och efter en stund kom konduktören och klippte den ena.

Äntligen kunde jag ta hyfsat rättvisande bilder på landskapet!

Vi åkte förbi Vitaby kyrka. Den stod inte med på den kyrkotur jag planerat efter tågresan. Det får bli nästa gång.

Som av en händelse visade det sig att S:t Olof romska minnesplats låg precis vid stationen i S:t Olof, där det var paus när tåget vände. 

Loket har åkt runt och satts ihop på tågets andra sida och strax kan vi åka tillbaka till Brösarp. Det var en ganska rogivande resa även om visslan från ångloket gav lite jobbiga associationer. På återresan satt jag nästan längst bak i tåget och då hörde jag inte visslan lika mycket.

Tillbaka i Brösarp passade jag på att köpa en fika i Kafé ångloket och det var tur det.

Från Brösarp bar det av till Kiviksgraven (eller kungagraven i Kivik). Det är ett gravröse från bronsålder. Eller, det är en sanning med modifikation. Graven har plundrats och förstörts. Den har sedan restaurerats till ett icke ursprungligt skick. Det var inte värt att betala 45 kronor för att se det här.

Så var jag tillbaka i S:t Olof! Kyrkan ska i vanlig ordning få ett eget inlägg. Så här ser kyrkan ut när man går tillbaka från S:t Olofs källa.

Både kyrkan och S:t Olofs källa ingår (säger man så) i pilgrimsleden Sankt Olofsleden.

En annan kyrka på Sankt Olofsleden är Gladsax kyrka (heter även S:t Jacobs kyrka). Tyvärr var den stängd, hur mycket jag än kände på dörren. Jag som så väldigt gärna ville se takmålningarna.

Men jag fick se ruinerna efter Gladsaxehus...

Järrestads kyrka var stängd.

Långt där borta tornar Östra Nöbbelövs kyrka upp. Bollarna som står på rad mitt i fältet är inte bollar. Det är inte buskar heller. Det är träd men stammarna syns inte för åter igen sitter jag i bilen (som står still) när jag fotar.

Tyvärr var Östra Nöbbelövs kyrka stängd.

Precis som Simris kyrka. 

Nåja. Restiden mellan de fyra sista kyrkorna var bara 14 minuter (utan stopp). Tillbaka på vandrarhemmet har jag bara tagit det lugnt och planerat morgondagens hemresa. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så synd att kyrkorna var låsta. Deras historia är ju oftast intressant. Kul att se att de ser så helt olika ut, de kyrkor vi har här.
Hade verkligen varit intressant att kunna delta. Men hälsan måste ju komma först...
Kanske det blir "tredje gången gillt" till sommaren!
Din ömma moder.

Vonkis sa...

Min ömma moder
Det var verkligen tråkigt.
VI får se till att komma iväg nästa år, det finns mycket att se i Skåne :-)

Anni sa...

Gamla ångtåg är en av mina svagheter. Undrar hur många jag åkt (och tvingat barnen åka) i mina dagar. Jo, jag har besökt många kyrkor också. I stort sett alla på Gotland, när jag var barn. Till sist ville jag bara följa med in om det fanns en träjesus ...

Vonkis sa...

Anni
Tänk att en träjesus kunde ha en sådan dragningskraft!
Ångtåg åker jag gärna fler gånger, det var ett lagomt tempo.