onsdag, juni 24, 2020

Den nittiofjärde dagen: Glädjekälla, balkongfix och jordgubbar

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag nittiofyra i isolering. Igår kväll fick jag veta att mina ymniga svettningar både är symtom på min sjukdom och en biverkning på min medicin. Den här sjukdomen är verkligen en ständig källa till glädje. Jag skämtar inte när jag säger att det räcker att jag dammsuger halva vardagsrummet för att det ska rinna i ansiktet och på ryggen. 

Idag har jag i korta perioder jobbat på balkongen med att byta ut jorden och plantera de blommor jag köpte igår. Undrar vad grannarna på andra sidan gatan när jag står där i min långärmade, om än tunna, tröja och breda solhatt 5-10 minuter åt gången. Herregud vad hon går in och ut hela tiden, kan hon inte bestämma sig? Efter gårdagens tur till Lundbys blev jag sugen på att ha en låda med bara röda blommor så jag gick till torget där det brukar säljas blommor på onsdagar och lördagar. Verbenorna längst ut köpte jag igår, idag kompletterade jag med två röda nejlikor och en (ett?) röd lejongap.

Gjorde om rätt ordentligt i spaljélådan. Alla luktärtor utom en (som börjat trassla in sig i spaljén) har jag flyttat till en hink och så satte jag dit en svartöga i högra hörnet. Jag funderar på om det blev för högt med lavendel och malva längst fram i lådan så nu har jag satt dit tre små petunior, så ska väl solen nå alla blommor i lådan. Var lavendeln och malvan ska hamna får jag ta och fundera på till imorgon.

Idag har det blivit jordgubbar till både lunch och kvällsmat. Det är kallt och gott. Funderar på om jag ska koka lite potatis nu på kvällen för att kunna äta kall med örtsalt imorgon. Stora funderingar blir det.


2 kommentarer:

Anni sa...

Låt grannarna fundera och tycka vad de vill om de inte har något annat att göra. Passa på att dansa en liten dans varje gång också :-)

Vonkis sa...

Anni
DU, där sa du något, ska dra på lite Beyonce nästa gång :-)