tisdag, januari 04, 2022

Många män blir det

Välkommen till TVBloggen

I vanliga fall tittar jag inte så mycket på linjär tv, det brukar mest bli sport och Melodifestivalen. Under julledigheten har det blivit lite av den varan och till följd av det har jag varit inne en del på tv.nu för att se vad som fanns att titta på. Jag reagerade på att det var ganska många manliga namn som figurerade i SVTs tablå. Det var Evert Taube, Jan Malmsjö, Peps Persson och jag vet inte vad. Däremot såg jag inte så många program med kvinnonamn i titeln. 

Du anar nog var det här är på väg. 

Eftersom jag är som jag är kollade jag igenom tablåerna för SVT1 och SVT2 från 22 december till 9 januari och räknat program som har namn på verkliga kvinnor eller män i titeln. Därmed har jag inte tagit med serier som exempelvis Nelly Rapp - Monsteragnet eller Austin Powers - Hemlig internationell agent.

Summa summarum hittade jag 12 program som frontar kvinnor (fem av dem är konserter och ytterligare två är musikdokumentärer) och 22 program som frontar män. Jag tog med både Evert! Evert! Evert och Evert Taube, det kan vara samma dokumentärserie men båda titlarna står i tablån flera gånger.

Hemmagympa med Sofia
Lili & Susie
Dora på Lammholm
Min Sanna jul
Sissels jul
Konsert: Laura Mvula live
Mimes dröm
Prinsessan Dianas årtionden
Alondra, mästerdirigent
Ellas resa: I nomadernas fotspår
Aida Garifullina - My argentinian dream
Gunnel Lindblom - ut ur tystnaden

Lars Monsen på villovägar
Evert! Evert! Evert! 
(Evert Taube)
Möte med Arne Maladjuvas
Woodskis värld
I huvudet på Per Åhlin
Verdi - med passion för musik
Skavlan - en jättedålig idé
Ett år med prins Charles
Lars Monsen och hundarna
Tumba - en släktsaga
En resa till Peps Persson
Jan Malmsjö
Messiah Hallberg - Scener ur ett äktenskap
I am Burt Reynolds
Leonardo DiCaprio - från oskuld till Oscar
Moving Giacometti
Muikal! - Från Fred Astaire till Ryan Gosling
I am Alfred Hitchcock
Travel man
Världens historia: Hitler och Stalin
I am Patrick Swayze

Vad ska man då göra med den här informationen? Jag vet inte, kanske bara bryta ihop och komma igen?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skicka till SVT och fråga hur dom tänker…
Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Nja, tror inte de kommer bemöda sig med att svara så det får vara.

Anni sa...

Knutbyprogrammen kunde ju fått ett kvinnonamn i titeln, men ...