lördag, januari 29, 2022

Melodikrysset vecka 4 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag har inte sett något nytt pressmeddelande om att dagens programledare och det tolkar jag som att Eldemannen är frisk och tillbaka. En annan är tråkigt nog fortfarande sjuk men det går i alla fall åt rätt håll.

Kjell Sigbjørn på minde om att det är ändrade sändningstider under OS. Nästs lördag är det samma. 10-11 men lördag 12 februari och 19 februari sänds Melodikrysset 11:30-12:30.

Det är ju min kompis Celine Dion som sjunger My heart will go on från Titanic. Det är 24 år sedan filmen hade premiär i Sverige.

I Evert Taubes Fritiof och Carmencita befinner de sig i Samborombon som ligger i Argentina och i Argentina är det peso som gäller som valuta. 

May it be med Enya, från Sagan om ringen, den första i ringen-trilogin som hade premiär 2001. Tänk så tiden går.

Povel Ramel saknade is till punschen.

Danny Saucedos Dandi dansa från Melodifestivalen 2021 var med i slutet av Ring så spelar vi. 

Har det inte varit mycket Bond i krysset på slutet? Eller är det bara jag som är otroligt less på Bond så jag ser honom överallt kanske.

Åke Cato och Sven Melander som Werner och Werner, men det var inte den förrymda julskinkan vi fick höra den här gången utan Sellerisången.

Musik från filmerna om Harry Potter. Det påminner mig om att jag inte läst klart den bokserien än.

Åsa Jinder är en av de skyldiga när det gäller Arja Saijonmas bidrag i Melodifestivalen 2005, Vad du än trodde så trodde du fel. Nog är man väl glad ändå att den här typen av umpa-umpa-bidrag försvunnit från tävlingen. Det var för övrigt första gången BWO var med och av någon outgrundlig anledning åkte de ut med fina fina Gone.

Se där en gitarrversion av The Queens We are the champions.

Howard Shores In to the West med Annie Lennox. När jag dör ska den spelas på begravningen.

Då var krysset löst och inklickat då. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 9 Celine
L 7 Peso
V10 Sagan
V11 Om
L 5 Ringen
L 8 Is
V 6 Danny
L 1 Bond
L 9 Cato
V12 Potter
L 2 Åsa Jinder
L 3 Are
V 4 Howard Shore

103 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Krya på dig!
Här på/i Limhamn regnar det och termometern visar + 6 C. Det är bara en förvarning om vad som komma skall. Det har nämligen varnats för storm det närmaste dygnet med start efter lunch.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från en snöigt Norge, bare +1 grad. Hör att det är oväder på gå
ng söderut!

Ja, efter två veckor i sjuksängen är Anders Eldeman tillbaka som programledare för Melodikrysset!

Fat nu blir tre lördager inte jag kan lysna på krysset direkt, när Sveriges Radio stänger P4 för oss utomlandslysnare. Fast det blir även endringar i sändingstiderna också:

Lørdagen 05. februari: 10:03-11:00 (som normalt då)
Lördagen 12. februari: 11:33-12:30
Lördagen 19. februari: 11:33-12:30

Ring så spelar vi utgår alla tre lördagarna!

Nog tjatat om det, snart sätter vi gång dagens kryss - vecka 4!!!
Lycka till!!!

Petra sa...

Godmorgon från sjukstugan. Har varit hemma sedan förra fredagen. Visade sig inte helt oväntat att jag har Covid19. En jättemärklig förkylning. Kände mig febrig men hade ingen direkt feber, hjärnan är som sirap. Har försökt plugga då jag ändå har varit tvungen att vara hemma men det har varit svårt att fokusera.

Vonkis sa...

Christer
När de där stormarna härjar är jag väldigt tacksam över att bo i en lägenhet, det är otäckt hur det skallrar i fönstren.

Kjell Sigbjørn
Aha, stänger de utlandslinjen under os alltså, tråkigt. Men os med Radiosporten kommer bli bra nu man inte har tv-kanalerna för bilder.

Petra
Huvva, tråkigt att du åkt på covid. Mitt svar var negativt den här gången också men så åkte jag på katarr istället. Nåja, det ska väl gå över det här med.

Krya på dig.

lasse sa...

God förmiddag !
I Gävle är det tråkväder, gråmulet och 1 grad varmt. Med andra ord, plaskväder.

Vonkis sa...

lasse
Sannerligen ett tråkväder.

Anders sa...

Hej och god morgon , här i sthlm är det grå mulet och trist väder 0 grader på termometern. Är Fireman tillbaka idag nu då ?

Lena sa...

Morrn från ett mulet -6 gradigt Luleå. Smittspridningen är brutal i Luleå. Många av mina kollegor och halva klasser har varit frånvarande i veckan,peppar,peppar så har jag klarat mig hittills känns som att det är inte frågan om utan när man trillar dit.

Vonkis sa...

Anders
Det ska han vara.

Lena
Mitt mellanstadium gick över till distansundervisning igår, det blir så på måndag också, sedan får vi se. Jag skulle lämna blodprov igår och det var bökigt att få till då halva styrkan på vc var hemma.

Bettan sa...

God morgon
I Södra Stockholm med blötsnö

Anna Wärn sa...

Godmorgon från Björkhagen här är det blåsigt och blött. Hade gärna legat kvar i sängen, men det går inte. Ska fira sonens födelsedag i Norrtälje .
Kul att Elderman är tillbaka . Nu kör vi.

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V11 Radiohead
L 4 Love
V 7 Antell
V13 Cher
V 6 Fem
L 2 Offenbach
V14 Klas
V 8 En
L10 Ed
L 3 Mamas
L 9 Papas
L 5 Vill
V 9 Peg
L12 Ior
V 1 Sommarlov

Anders sa...

började precis snöa här nu.

Vonkis sa...

Bettan
Huvva för blötsnö.

Anna Wärn
Är det födelsedagsfirande kan det ju vara värt att gå upp ur sängen en stund i alla falla :-)

Vonkis sa...

Anders
Hellre snö än regn, i alla fall så här års :-)

lasse sa...

Vonkis : Krya på Dig !

Vonkis sa...

lasse
Tackar.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Borås!
Krya på er allihop!
Här har vi klarat oss från Covid, men vi har tagit tredje sprutorna under veckan och blev rätt kassa dagarna efter. Nu börjar det ordna till sig igen, dock!

Yvonne Persson sa...

Celine

Anders sa...

V-9= CELINE (Dion)

Christer sa...

CELINE Dion

Anna Wärn sa...

Celine Dion

Kjell Sigbjørn sa...

Celine Dion

Vonkis sa...

För några veckor sedan var det 24 år sedan Titanic hade premiär i Sverige.

Anna Wärn sa...

Peso

Yvonne Persson sa...

Peso

Anders sa...

L-7= PESO

Jo sa...

Sagan om ringen, men missade var alla skulle in.

Anders sa...

V-10= SAGAN
V-11= OM
L-5= RINGEN

Christer sa...

SAGAN OM RINGEN

Anna Wärn sa...

Sagan om ringen

Bettan sa...

V10/ Sagan
V11/ Om
L5/ Ringen

Yvonne Persson sa...

Ingen av oss har sett de filmerna så vi var helt borta där

Anders sa...

L-8= IS

Yvonne Persson sa...

Is

Christer sa...

IS

Anna Wärn sa...

Is

Vonkis sa...

Jo
Jag har inte hunnit ta tredje sprutan än, skulle ha tagit den i början av januari men då blev jag sjuk och det har varit likadant alla tre gånger jag bokat in en tid :-(

Christer sa...

DANNY

Yvonne Persson sa...

Danny

Anders sa...

V-6= DANNY

lasse sa...

Jag ska få en 4:e dos !

Stina sa...

Danny

Vonkis sa...

lasse
Bra!

Stina sa...

Tog 3e dos vaccin förra lördag. Så nu är man grundvaccinerad.

Bettan sa...

Jag var sjuk i covid förra veckan, har tagit alla 3 sprutor och fick en kraftig förkylning. Har fått problem med sömnen efter det

Christer sa...

BOND

Yvonne Persson sa...

Bond

Anders sa...

L-1= BOND (Mr)

Anna Wärn sa...

IsDanny

Anna Wärn sa...

?

Stina sa...

Bond

Kjell Sigbjørn sa...

James BOND

Vonkis sa...

Jaha, vad blir det efter krysset då?
Jag fick hem Krig och hågkomst förra veckan så de senaste dagarna har jag sett hela Krigets vindar och halva Krig och hågkomst. Jag bryter av med lite Parks and recreation mellan varven, både för att det blir för tungt annars och för att Parks försvinner från Netflix sista januari.

Bettan sa...

Halvtid:
L1/ Bond
L2/
L3/
L5/ Ringen
L7/ Peso
L8/ Is
L9/

V4/
V6/ Danny
V9/ Celine
V10/ Sagan
V11/ Om
V12/

Vonkis sa...

Stina
Härligt!

Bettan
Så skönt att du var vaccinerad. Hoppas det går till sig men sömnen.

Bettan sa...

Vonkis:
Jag ska åka och jobba!!!

Vonkis sa...

Bettan
Aha :-)

Anders sa...

L-9= CATO

Christer sa...

CATO

Yvonne Persson sa...

Vato

Anna Wärn sa...

Åke CATO

Yvonne Persson sa...

Cato

Stina sa...

Åke CATO

lasse sa...

Min kompis Janne har slutat äta kött. Så nu kallar vi honom Vegetari-Jan !

Yvonne Persson sa...

Potter

Jo sa...

Potter

Christer sa...

POTTER

Anders sa...

V-12= POTTER (Harry)

Lena sa...

Tack för det =)

Vonkis sa...

lasse
Hö.

Jo sa...

Efter krysset blir det nog att städa. Skulle ha varit på Sy-LAN idag, men det blev inställt, så jag kanske tar mig ut till pysselhuset och grejar i brist på sy-häng.

Anna Wärn sa...

Potter

Bettan sa...

Vonkis: Hoppas jag får ordning på sömnen nu när jag börjar jobba!

Yvonne Persson sa...

Kan det vara Åsa Jinder?

Stina sa...

Åsa Jinder

Anders sa...

L-2= ÅSA JINDER

Christer sa...

ÅSA JINDER

Vonkis sa...

Jo
Tråkigt att det blev inställt :-(

Yvonne Persson sa...

Are

Christer sa...

We ARE champions

Anders sa...

L-3= ARE (We are the champions)

Anna Wärn sa...

Are

Vonkis sa...

Så vad tror ni om vågrätt fyra?

Anonym sa...

celinE inte celina på V9 Vonkis :)

Stina sa...

We are The champions

Jo sa...

Ja, det hade varit kul att köra en hel helg (Jag tror dock inte att vi skulle dygna som kidsen gör på sina LAN :D )

In my own words sa...

Howard Shore

Christer sa...

HOWARD SHORE

Anders sa...

V-4= HOWARD SHORE

Anna Wärn sa...

Howard Shore

Bettan sa...

Dagens rätta svar:

L1/ Bond
L2/ Åsa Jinder
L3/ Are
L5/ Ringen
L7/ Peso
L8/ Is
L9/ Cato

V4/ Howard Shore
V6/ Danny
V9/ Celine
V10/ Sagan
V11/ Om
V12/ Potter

Yvonne Persson sa...

Tack för L4 Har aldrig hört talas om honom. Tack för idag. Vi sörs nästa lördag

Lena sa...

Tack för i dag och tack för Howard Shore :-) Ha en fortsatt fin helg. Var rädda om er, måtte detta elände få sin ände snart...

Bettan sa...

Vi sörs om en vecka, nu ska jag göra mig i ordning för att åka jobba!!

Anna Wärn sa...

Tack och hej,ha enbart helg.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: tre veckor utan krus här.

Vi hörs nästa vecka i när melodifestivalen startar upp!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Nu skall jag ner till hoddan och hjälpa till med att säkra upp båtar inför den kommande stormen.

Anders sa...

Tack för idag , hörs nästa....

lasse sa...

Slut för idag. Det slutar fint idag !
Håller med Dig Vonkis !
Sörs om en vecka !

Vonkis sa...

Anonym
Tackar!

Kjell Sigbjørn
Det gör vi absolut!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag!