lördag, april 16, 2022

Melodikrysset vecka 15 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det har blivit påskafton och jag hoppas att helgen varit fin så här lång. Jag är ju lite påskkonservativ av mig så jag väntar med att önska er en glad påsk till imorgon. Annars då? Jo, tackar som frågar. Datorn bråkar så det förslår. Strömsladden har varit glapp ett bra tag men nu händer inget alls samtidigt som batteriet nu för tiden håller max 90 minuter på egen hand. Det blir alltså lite extra spännande att se hur länge jag kan vara med och lösa Melodikrysset idag. Det här inlägget skrev jag exempelvis på mobilen fredag eftermiddag.

Bröllopsduetten, When you tell the world you're mine med Björns Skifs och Agnes. Mellovinnaren John Lundvik var med och skrev den låten.

Ted Gärdestads fina Sol, vind och vatten.

Ta mig i din livbåt sjöngs av Alf Robertson. Första namnet jag tänkte på när det var ett namn på tre bokstäver som slutade på f var Sif som i Ruud.

Om lodrätt åtta blir Ray (Charles) kan vågrätt 12 bli Py!

Taubes glada bagare i San Remo heter Florindo.

Det är Charlie Norman som pratar i Alice Babs version av Käre John, den fick en guldskiva 1954.

Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind i Så mycket bättra. Nog påminde den ganska mycket om hennes version av När vi gräver guld i USA? Samma dystopiska stämning.

Jahapp. Eldemannen valde Jan Johansen och Se på mig istället för vilken låt som helst med Ray Charles idag.

Tänk om jag hade en liten liten apa.
Både Mors lille Olle och björnen tycker väldigt mycket om bär.

Miley Cyrus, här med Midnight sky, slog igenom som Hannah Montana. Tack och lov att hon kan fokusera på sjungandet nu för jäklar vad hon sjunger.

Lasse gissade rätt, det blev Berg-Kirstis polska med Jan Johnsson och gGeorg Riedel för Hem till byn till lodrätt 4.

2011 tävlade Sara Varga i Melodifestivalen med Spring för livet. Hon gick till Andra chansen och där slog hon först ut Loreen som tävlade med My heart is refusing me och sedan  Love Generation, där årets vinnare Cornelia var med.

Där kom den så, Niklas Strömstedts Oslagbara.

Då var krysset löst och inklickat och datorn dog inte. Tack alla som var med idag. Jag hoppas att ni får en fin fortsättning på påsken. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
L 6 Skifs
V10 Agnes
L11 Sol
V 9 Alf
L 2 Florindo
V 7 Norman
L 3 Fyra
L 1 Amanda
L 8 Jan
V12 En
V 4 Bär
V 5 Miley Cyrus
L 4 Byn
L13 Sara
V14 Oslagbara


108 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag och en glad påsk! Här på/i Limhamn skiner solen från en nästan klarblå himmel och vinden är måttlig. Termometern visar för tillfället + 5 C men det har sagts att det kan bli upp till + 12 C under dagen.

Vonkis sa...

Christer
Tänk att påsken verkar bli soligyrots den mulna och regniga veckan son varit.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik! Vi har tagit oss ut till ön och öppnat stugan så det är premiär för ruckel-kryss för i år! 😊

Vonkis sa...

Jo
Ruckel-kryss, det är livet det :-)

Lena sa...

Morrn från ett mulet +6 gradigt Luleå. I dag är det påskfest med barn och barnbarn.

Vonkis sa...

Lena
Äggjakt och/eller fiskdamm?

Anna Wärn sa...

God förmiddag från ett soligt Björkhagen och Glad Påsk . Samlar mig för att fixa i ordning och gömma ägg till barnbarnen. Sen blir det äggmålning och allt annat som hör till. 🐣🐥

Vonkis sa...

Anna Wärn
Så himla roligt. Jag vet inte vad jag ska hitta på idag, lotten verkar få vänta till imorgon.

Anders sa...

Kukeli Kuuu , nu är jag redo för kryzz.

Bettan sa...

Hej alla glada, hoppas ni får en fin påsk!
Själv firar jag påsk ensam med fot som värker men bättre idag! Stukade foten igår när jag va och handlade

Vonkis sa...

Anders
Bra dä.

Bettan
Så det är Jesus och du som lider lite extra idag, men mest igår ;-)

lasse sa...

Dags för ett nytt kryss !
Solen skiner och det ska bli ca 13 grader ute. Förresten, Glad Påsk på Er !

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt Höljes. Fick order om att köpa godis för det kommer påskkärring på besök idag🙂Godiset finns på plats nu

Jos Pouwels sa...

Vonkis, jag använder mobilen

Vonkis sa...

lasse
Solsken även hos dig idag alltså. Vilket påskväder vi har!

Yvonne Persson
Sådana order är det alltid bäst att följa :-)

Yvonne Persson sa...

Jag använder också mobilen

lasse sa...

Apropå Julio Iglesias, i vilket land hänger man hinkar i träden ?

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Det är kanske ovana men det är väldigt meckigt att skriva hela inlägg på mobilen. Allt blir endera väldigt litet eller så måste jag skrolla oherrans mycket. Men just nu skriver jag på datorn, än så länge räcker batteriet.

Vonkis sa...

lasse
De måste väl vara Spanien?

Anders sa...

L-6= SKIFS
V-10= AGNES

Yvonne Persson sa...

Skifs Agnes

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lasse sa...

Varför Vonkis ?

Stina sa...

Godmorgon från ett soligt Stenstorp.
Skifs
Agnes

Anna Wärn sa...

Skifs
Agnes

Anders sa...

Undrar om det kan bli ALF Robersson på V-9 ??

Vonkis sa...

lasse
Spann i en?

Stina
God morgon!

Yvonne Persson sa...

Sol

Christer sa...

SOL vind och vatten

Anders sa...

L-11= SER (Ted Gärdestad)

Anders sa...

SOL var det .....

Jos Pouwels sa...

Okej

Anna Wärn sa...

SOL vind och vatten……..

Christer sa...

ALF

Yvonne Persson sa...

Alf

Stina sa...

Alf

Anna Wärn sa...

Alf R

lasse sa...

L 8: RAY ?
V 12 PY ?

Christer sa...

FLORINDO

Lena sa...

Tack Christer

Stina sa...

Florindo

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne Persson sa...

Christer: tack 🙏

Anders sa...

L-2= FLORINDO

Christer sa...

V7 Charlie NORMAN

Anders sa...

V-7= NORMAN
L-3= FYRA

Stina sa...

Norman, vilket år då. Fick fram 1958.

Lena sa...

Tack Anders :-)

Christer sa...

FYRA

Anna Wärn sa...

Norman

Christer sa...

1954

Anders sa...

1954

Stina sa...

Redan 1954.

Christer sa...

AMANDA Jensen

Stina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

L-1= AMANDA

Yvonne Persson sa...

Amanda Jensen

Bettan sa...

Halvtid:

L1/ Amanda
L2/ Florindo
L3/ Fyra
L4/
L6/ Skifs
L8/
L11/ Sol
L13/

V4/
V5/
V7/ Norman
V9/ Alf
V10/ Agnes
V12/
V14/

Stina sa...

Ajdå Amanda

Vonkis sa...

Vad tror ni om vågrätt 5?

lasse sa...

Vonkis: Miley Cyrus

Jo sa...

Jan!

Christer sa...

JAN

Stina sa...

Jan Johansen

Yvonne Persson sa...

Jan

Stina sa...

Då blev det ingen Py på v 12.

Vonkis sa...

Stina
Eldemannen vill verkligen inte ha med Py i krysset :-(

Yvonne Persson sa...

En

Bettan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stina sa...

Nej tydligen inte

Anders sa...

V-12= Tänk om jag hade (EN) liten Apa
V-4= BÄR

Yvonne Persson sa...

Vän

Anna Wärn sa...

En
Bär

Christer sa...

BÄR

Eldig man sa...

V14, förhandsgissar på Niklas Strömsteds "Oslagbara"

Yvonne Persson sa...

Nu blev jag osäker. Bär eller vän?

Vonkis sa...

Eldig
Då skriver jag in den så länge.

Christer sa...

Lasse: Du gissade rätt MILEY CYRUS

Yvonne Persson sa...

Miley Cyrus

Anna Wärn sa...

?

lasse sa...

L 4 BYN ?
Titelspåret till Hem till byn ?

Vonkis sa...

lasse
Vore inte alls omöjligt.

Christer sa...

BYN

Yvonne Persson sa...

Byn

Anders sa...

L-4= BYN

Anna Wärn sa...

hem till BYN

Stina sa...

Hem till BYN

Anders sa...

Gissar SARA på L-13

Christer sa...

SARA Varga

Stina sa...

Sara

Yvonne Persson sa...

Sara

Anna Wärn sa...

Sara

lasse sa...

Vonkis :
Var har du köpt gardinerna ?

Christer sa...

OSLAGBARA

Anna Wärn sa...

de Oslagbara

Bettan sa...

Veckans rätta svar:
L1/ Amanda
L2/ Florindo
L3/ Fyra
L4/ Byn
L6/ Skifs
L8/ Jan
L11/ Sol
L13/ Sara

V4/ Bär
V5/ Miley Cyrus
V7/ Norman
V9/ Alf
V10/ Agnes
V12/ En
V14/ Oslagbara

Yvonne Persson sa...

Oslagbara

Stina sa...

Oslagbara

Anders sa...

Tack för idag ! Trevlig / Fortsatt Påsk

Bettan sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin påskhelg.

Christer sa...

Tack för idag! Ha en skön fortsättning på påskhelgen! Vi sörs nästa lördag! Nu skall jag ut i solskenet och dricka kaffe vid hoddorna.

Jo sa...

Tack för idag! Glad påsk!

Yvonne Persson sa...

Tack för idag. Glad Påsk så sörs vi på lördag igen🙂🐣🐥

lasse sa...

Tack för idag vänner !
Njut av solen så länge det går.

Stina sa...

Ha en trevlig o glad påsk. Ska ut sen o städa o plocka i ordning på altanen.

Vonkis sa...

lasse
Min ömma moder har sytt dem. Tyget hittade vi i en tygaffär i utkanten av stan.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Hoppas ni alla får en fortsatt fin påsk.