lördag, april 30, 2022

Melodikrysset vecka 17 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är lördag, Valborgsmässoafton och Den ömma modern är här. Hipp hurra! Vädret är lite småkyligt idag så vi håller oss nog hemma ikväll.

Eldemannen går ut hår med Oh Mama med Lili och Susie (och Anki Bagger på kör.

Bra låtar är bra nästan oavsett vilken version de spelas i, Ted Gärdestads Jag vill ha en egen måne är en sådan låt.

Men så roligt, tidigare i veckan berättade en kollega hur några elever gjorde en egen översättning till Emilias Big big world och uppträdde med på skolans Småstjärnorna.

lasse gissade rätt, det är musikalen Sweeney Todd som ska in på vågrätt ett. Men Tim Burtons filmversion är från 2007.

Here I go again av och med Whitesnake.

Är det Åke Grönberg som sjunger Kanske det rent av är jag?

Flickan i Cornelis Vreeswijks Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind heter Cecilia Lind.

Al Andar med ABBA, eller Move on som var den engelska låttiteln.

All you need is love, med The Beatles. Fast det var ju inte de som spelade nu då.

Det var många kända namn som var med i Mosebacke monarki, Moltas Erikson och Helmer Bryd var två av dem, men det var ju en pseudonym Eldemannen ville ha så vi skriver in Helmer i krysset.

Darin med Can't stay away, en låt det sannerligen svänger om.

Oliver Hardy, Helan i Helan och Halvan, avslutade dagens kryss.

Tack för idag allihop. Ta hand om er ordentligt så sörs vi igen nästa lördag. Man behöver inte ta igen två valborgsmässoaftnar på en och samma gång, men en trevlig valborg, en fin 1 maj och Eid Mubarak önskar jag er alla oavsett.

snabbgenomgången
V 6 Lili
L 4 En
L 5 Ted
L 3 Emilia
V 1 Sweeney Todd
L 2 Whitesnake
V13 Åke
V 8 Cecilia
L 7 Lind
V 9 Om
V10 On
L12 All
V14 Helmer
V11 Darin
L 9 Oliver

103 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn där solen skiner från en himmel med små vita moln. Termometern visar + 10 C. Nu är det kortbyxedags. Valborgsmässoaftonen skall jag tillbringa hemma med mig själv. Efterkrysset blir det givetvis den vanliga turen ner till hoddan för att lösa "världsproblem" och kaffedrickning.

Lena sa...

Morrn från ett bitvis soligt Luleå. 3 ynka grader visar termometern. I dag firar maken och jag 37 årig bröllopsdag med mat och hockeyfinal på sportbaren :-)

lasse sa...

Då är jag inte så långt bakom dig, Christer. I Gävle har vi nu 9 grader och solen försöker komma fram mellan tunna moln.
Annars får vi väl hoppas på Py två gånger i krysset.

Anders sa...

God Morgon kyssare , här är det 10 grader och mulet. Nyligen uppstigen efter sen hemkomst , när jag och frugan var på Avicii Arena i går kväll och njöt av GHOST konsert.

Vonkis sa...

Christer
Oj oj, kortbyxor redan! När börjar badsäsongen, eller den har kanske aldrig slutat?

Lena
Grattis på bröllopsdagen, hoppas Lule ger er en riktigt fin present i kväll.

lasse
Jag hoppas verkligen på dubbelt Py idag, det var så länge sedan hon fick vara med.
Här är det bara runt 5 grader än så länge.

Anders
Oj, det låter kul! Imponerande att du orkat dig upp :-)

Bettan sa...

Godmorgon!
Förra veckans rätta svar:
L 2 Vikingarna
V 9 Svansjön
L 7 Sonja
L 3 Gå
V 1 Arvingarna
L 5 La
V13 Voix
L10 Nio
L11 Max
L 8 Are
L 4 Norden
V 6 Eric Saade
L 1 Andersson
V12 Nena

Vonkis sa...

Bettan
God morgon!

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett soligt Björkhagen

Christer sa...

Vonkis: Badsäsongen började för två veckor sedan. + 5 C i vattnet.

Vonkis sa...

På tal om något annat.
brukar ni titta på The masked singer? Igår såg jag programmet för första gången (Den ömma modern ville se) och reagerade på en gång att de är så fast i att Sjöjungfrun är en kvinna.

Vonkis sa...

Jag är helt övertygad om att det är Yohio som gömmer sig där bakom.

Christer sa...

LILI & Sussie

Jos Pouwels sa...

Gomorron. Solen skiner i Nederländerna kring Arnhem.

Anders sa...

V-6= LILI & Sussie

Vonkis sa...

Anna Wärn
God morgon :-)

Christer
O hjälp.

Anna Wärn sa...

LILI och Sussie

lasse sa...

Jos: Hur många grader ?

Petra sa...

Godmorgon, strålande sol här i Stråvalla. Nu är husvagnssäsongen igång igen.

Christer sa...

Jag vill ha EN egen måne; TED

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Låter underbart.
igår fick jag se underbara bilder på tulpaner i solskenet i Keukehof. Det var makalöst vackert.

Anders sa...

L-4= EN
L-5= TED

Anna Wärn sa...

Ted , jag vill ha EN

Vonkis sa...

Petra
Det är många säsonger som dragit igång :-)

Anonym sa...

Sweeney Todd

Jos Pouwels sa...

12

lasse sa...

Blir V 1 Sweeney Todd ?

Anonym sa...

Fruktansvärd version

Christer sa...

EMILIA

Anders sa...

L-3= EMILIA

Stina sa...

Emilia

Jos Pouwels sa...

Tack, det finns mycket att njuta av i det här lilla landet. Men Sverige i sommar sår allt. Vi kommer 15.juli och stannar en monad

Jos Pouwels sa...

Slår..

Anna Wärn sa...

Emilia

Vonkis sa...

lasse
Tror det

Jos Pouwels
Nederländerna är ett land jag länge har önskat besöka. Någon gång ska det bli av.
Så härligt att kunna vara här ett längre tag, gissar att ni har lite tid att ta igen efter reseförbud och jag vet inte vad.

Christer sa...

Bra gissat anonym och Lasse: SWEENEY TODD

Anonym sa...

Gissning

Anders sa...

V-1= SWEENEY TODD bra gissat lasse

Anders sa...

L-2= Whitsnake
bra gissat lasse

Christer sa...

WHITESNAKE

Björn sa...

Hur kan man veta svaret på denna sida långt innan frågan är ställd?

Anna Wärn sa...

Whitesnake. Fick hjälp av grannen

Jos Pouwels sa...

Vi ser fram emot det!
Förresten står vårt hus tomt från mitten av juli till mitten av augusti, nästan varje år.
Du är välkommen att bo här då, bara du lämnar huset som du hittade det.

Anders sa...

Mina inlägg försvinner :(

Christer sa...

ÅKE Grönberg

Stina sa...

Åke

Vonkis sa...

Björn
Erfarna krysslösare som är duktiga på att gissa.

Jos Pouwels
Men så väldigt snällt av dig! Då måste jag ju se till att komma iväg ❤️

Ander
Av någon outgrundlig anledning fastande dina kommentarer i skräpfiltret, jag ser till att hålla koll där idag och släpper igenom dig.

Bettan sa...

Halvtid:
L2/ Whitesnake
L3/ Emilia
L4/ En
L5/ Ted
L7/
L9/
L12/

V1/ Sweeney Todd
V6/ Lili
V8/
V9/
V10/
V11/
V13/ Åke
V14/

Anna Wärn sa...

Åke Grönberg

Anders sa...

Tack Vonkis ! ???

Jos Pouwels sa...

jos.pouwels.54@gmail.com

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Vet inte vad Blogger bråkar om idag men jag uppdaterar skräpfiltret hela tiden nu och godkänner de kryss-kommentarer som fastnar där.

Christer sa...

CECILIA LIND; OM

Stina sa...

Cecilia Lind, om

Anna Wärn sa...

Cecilia Lind
Om

Christer sa...

Inläggen försvinner och kommer tillbaka

lasse sa...

Py chanserna borta !

Christer sa...

Move ON

Anna Wärn sa...

Tack

lasse sa...

Tack Christer !

Bettan sa...

Lasse: Japp verkar som Eldemannen har något emot henne

Vonkis sa...

lasse och Bettan
py har haft för lite att göra med ABBA :-(

Christer sa...

ALL you need is love

Stina sa...

All

Anna Wärn sa...

ALL We ned is love

Vonkis sa...

Danny på v11?

Anonym sa...

Jag tänkte Darin, men då är nog Danny bättre

Anonym sa...

Eller Dalle på V11

Anders sa...

HELMER BRYD ?

Christer sa...

HELMER Bryd

Stina sa...

Är det Gunnar Svensson så var han Helmer Bryd

Lena sa...

Tack Anders och Christer :-)

Anna Wärn sa...

Helmer Bryd ?

Anonym sa...

Helmer

Christer sa...

DARIN

Björn sa...

Helmer 14

lasse sa...

V 11 DARIN
L 9 OLIVER

Anna Wärn sa...

Darin

Stina sa...

Darin

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jos Pouwels sa...

Jag skrattar ihjäl mig! Så pratade jag när ja började prata svenska

Christer sa...

L 9 Oliver?

Anna Wärn sa...

@Lasse kan ju inte vara något annat

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Ha ha

Vonkis sa...

Christer
Maten eller namnet? :-)

Christer sa...

OLIVER Hardy

Anonym sa...

Oliver hardy

Björn sa...

Oliver 9

Anders sa...

V-9= OLIVER

Tack För Idag , sköt om er så synns vi nästa kryzz.

Anna Wärn sa...

Oliver Hardy

Anna Wärn sa...

Oliver Hardy

Bettan sa...

Veckans rätta svar!
L2/ Whitesnake
L3/ Emilia
L4/ En
L5/ Ted
L7/ Lind
L9/ Oliver
L12/ All

V1/ Sweeney Todd
V6/ Lili
V8/ Cecilia
V9/ Om
V10/ On
V11/ Darin
V13/ Åke
V14/ Helmer

lasse sa...

OLIVER HARDY

Christer sa...

Vonkis: Namnet; Helan & Halvan

Stina sa...

Oliver Hardy=mera känd som Helan i Helan o Halvan.

Bettan sa...

en trevlig valborg så sörs vi nästa Lördag, har semester då så jag är med

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin helg. Nu blir det att grilla till lunch :-)

Vonkis sa...

Jag gissade på olIver innan frågan kom, det med ska ju vara Oliver :-)

lasse sa...

Tack för idag kryssare ! Sköt om Er så sörs vi om en vecka !

Christer sa...

Tack för idag! Ha en fin Valborgsmässoafton och en trevlig 1:a Maj! Vi sörs nästa lördag!

Anna Wärn sa...

Tack och ha en trevlig Valborgsmässoafton

Stina sa...

Trevlig valborg alla. Här skiner solen, just nu 11 grader varmt.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Jag önskar er en trevlig Valborg, fin 1 maj och Eid mubarak, så har jag nog fångat in de flesta.

Ta han om er så sörs vi igen om en vecka.