tisdag, maj 02, 2006

Är jag inte sosse längre?

Prästflickan skriver om sina problem att veta vilket parti hon ska rösta på i höstens val.

Jag har samma problem och har haft det ett bra tag nu. Jag vet verkligen inte vad jag ska rösta på och då är jag ändå uppvuxen i ett socialdemokratiskt hem, har varit väldigt aktiv inom SSU, Studentförbundet och morderpartiet, både i Ö-vik och här i Norpan.

Anledningen till att jag inte vill rösta på sossarna är att jag tycker att de verkar så dästa. De sitter där de sitter och verkar rätt nöjda med det. Och faktist, de klarar inte ut en massa frågor som jag tycker är viktiga.

Vi behöver en ny skollag, men den blir det inget av. Fastighetsskatten är ett skämt men den ska tydligen försvaras i dödagar. Utrikespolitiskt är vi mesiga, även om nya utrikesministern verkar ta tag i det. Läs mer om det här. Kritik rinner bara av regeringen och alla andra ses som enbart dumma, utan något bra att tillföra.

Mp har jag inget förtroende för sedan deras agerande efter förra valet.
V har för mycket inbördes strider för att verkligen kunna fokusera på politik känns det som.
M och Kd är inget alternativ över huvudtaget.
C, nja, känns veliga.
Fp försöker i alla fall ha en skolpolitik men den där Jan Björklund känns inte så stabil. Och en röst på Fp är ju i praktiken en röst på Reinfeldt som stadsminister.

F! och Junilistan har kollrat bort sig själva.

Nej, just nu står det mellan S, Fp eller att rösta blankt. För rösta kommer jag att göra.
Att inte rösta finns inte i min värld.

Men vad händer om andelen blanka röster kommer över%?
Lämnas det tomma stolar i riksdagen då?

6 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Nej, det gör det inte. Och det tycker jag är ohederligt.

Anonym sa...

Blankrösterna räknas om ogiltiga röster. Stolarna i rixdagen fördelas på de partier om har kanidater... Har kollat

Vonkis sa...

Göran
Hålle med dig, det är ju ohederligt. Speciellt som blankröstning ofta nämns som alternativ för oss osäkra väljare.

Bloggblad sa...

Jag är nästan sugen på att välja det parti (vet inte ens om det finns nåt att välja på!) som inte bara kastar skit på de andra utan som nöjer sig med att framhäva sitt fantastiska program. Och håller löftena...

Jag kräks på detta skitprat om hur de dåliga de andra är.

PGW sa...

Blankrösterna är lite skumma, de är bara statistik liksom. De räknas ihop med soffliggarna skulel man kunna säga.

Maria sa...

Nu du vonkis: mariarorelsen.blogspot.com! Vill du vara med, maila på maria@webaid.se.