måndag, oktober 19, 2009

Så var vi där igen

Välkommen till SmärtBloggen

Nu är det bevisat. Kvinnor klarar av mer smärta än män.

Eller, ja. Det är i alla fall bevisat att Andrew Rochford inte orkar mer efter tre timmars förlossningsverkar.

Men i ärlighetens namn, hur många kvinnor hade inte avbrutit förlossningen om de hade kunnat? Rätt många skulle jag tro. Nu har vi inte direkt ett val när vi ligger där med ett barn som ska komma ut. Då är det bara att gilla läget och hoppas att det inte är för sent att få ryggmärgsbedövning.

Och vad ska vi säga om de kvinnor som får smärtlindring under förlossningen? De som inte ”härdar ut? Är de sämre kvinnor än de som kör helt utan smärtlindring? Så verkar det i alla fall om jag ska gå på artikeln i Aftonbladet.

Och varför i hela friden måste vi alltid bestämma om kvinnor eller män är bäst i det ena eller det andra? Kan vi inte bara utgå från att vi är lika bra på många saker, att inom vissa områden är den bästa mannen bättre än den bästa kvinnan och att inom andra områden är den bästa kvinnan bättre än den bästa mannen utan att värdera det ena högre än det andra?


LilleRille
Free Dawit Isaak

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dessutom säger hans test ingenting om paniken när man tror att man ska dö, eller hopplösheten som jag skulle säga är den värsta känslan.... man tror man dör (iaf jag), det glr obeskrivligt ont och det finns ingenting att göra för att slippa det. Han kunde ju avbryta när helst han ville.. plus att han upplevde aldrig smärtan av att föda ut bebisen utan bedövning... aaaaaaj!

Hàller med om att det är fullkomligt onödigt att försöka bevisa vem som har högst/lägst smärttröskel. Hur som helst är det ju dessutom individuellt hur man upplever smärta även mellan könen sà...

Han hade säkert oxà klarat av förlossningen om han inte haft nàgot val att avbryta. Jag menar, vilken kvinna skulle inte göra som han om de haft chansen... jag skulle tro- de allra flesta (avbryta altsà!)!

/miyala

Anonym sa...

Nu har jag en egen blogg! kerbieb.blogspot.com

Vonkis sa...

Anonyma Miyala
Smärta är verkligen individuellt. jag där ju bara jag får en sticka i fingret till exempel...

Anonyma Kerbie
Vad kul! Det var på tiden.

Anonym sa...

Vad är detta?
Kvinnor är BÄST!/annie

Vonkis sa...

Anonyma Annie
(inte så högt)

Andelieb sa...

Ryggmärgsbedövning.....mmmm me like :-)
Ja, jag är kanske en mes men varför ha sådär nedrans ont om man kan få slippa? F.ö. gör det som mest ont när ungen verkligen ska ut och då ska vi inte tala om att försöka sitta efteråt :-(

Det är dock synd att karlarna inte kan föda för jag hade gärna överlåtit det till maken ;-)

Vonkis sa...

Andelieb
Ryggmärgsbedövning, då ska man ju inte vara livrädd för sprutor, eller försmärtan som ryggmärgsbedövningen ger just vi sticket. Sa jag att jag dör av smärta när jag får en sticka i fingret?