lördag, oktober 31, 2009

Melodikrysset vecka 44

Välkommen till KryssBloggen

Förra veckan kryssade jag ju från Nybro så att det inte skulle bli någon vinst, det visste jag redan.

Nu kör vi så det ryker!

Gillar ju dubbelfrågor men var han tvungen att ta med Per Gessle bara därför. Roxette med Reveal och det är ju Marie Fredriksson och Per Gessle som är "i spetsen för gruppen.

Du lindar av olvon en midsommarkrans, och hänger den om ditt hår.

När det är sol och vår och man är nitton år går väl den däringa texten?

Åh, Moving on från Melodifestivalen. Och Sara Dawn Finer som sjunger år, hon heter Sara Dawn i förnamn, inte Dawn Finer i efternamn som jag trodde först.

Att det skulle vara ruiner på vågrätt fem, det kunde jag lista ut med hjälpbokstäverna jag hade, men att det var Gotländsk sommarnatt som spelades, det hade jag inte vetat utan Aggie. Tack Aggie.

Underbara Andelieb hjälpte mig med att En som du blir Red wine på engelska, hur nu det gick till...

Ett så kallat pojkpopband, han är säker på orden Eldemannen. Köpte faktiskt Boyzone's album Where we belong bara för att No mather what var med på den. Och det är Andrew Loyd Webber som skrivit den.

Oj, mer melodifestivallåtar. We are all the winners från Melodifestivalen 1993. Har för mig att det var första gången som tävlingen avgjordes med tittarröster och att jurygrupperna inte hade fått veta det innan. Ramaskri blev det i alla fall.

Vem i hela friden var det som visslade I en klosterträdgård? Jag kan bara Jan Lindblad och han var det ju inte.
--------
Ronnie Ronalde var det, tack Aggie!
Och här kommer ett klipp från Youtube.
--------

I alla fall, Darin känner jag snudd på alltid igen när han sjunger. Är lite kluven till Darin men Paradise var ju rätt bra.

REN!
*skrattar högt*
När vi var små brukade vi spela den här i bilen och så sjöng vi Jag är matt för jag har druckigt renat, hade ingen aning vad det var vi sjöng men roligt lät det i alla fall. Jag är lapp och jag har mina renar är det väl i originalet.

Pernilla Wahlgren, skriksjunga på stockholmska... går inte så bra att mästra någon då. Hittade Allt du kan göra från Annie get your gun på duröret.

Lodrätt tio, ska det vara näbb eller nubb? Båda går ju att missbruka...
--------
Tack Mattias för att du berättade att det var signaturmelodin till Hacke Hackspett som spelades, och då ska det ju vara näbb på lodrätt 10. Och nu när jag lyssnar på melodin igen och vet svaret var det med ens så tydligt.
--------

LilleRille
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

57 kommentarer:

Aggie sa...

Godmorgon Vonkis..:) Nya tag nu..och solen skiner...:)

Aggie sa...

sol OCH vår....den sjöngs av Inger Berggren..:)

eva sa...

God morgon
Här är det mulet.....

Vonkis sa...

Aggie
Ja du, det har du helt rätt i, den skiner ju. Solen alltså.

Aggie sa...

...ojdå...men jag bor ju på västkusten och där skiner alltid solen...*not*

Aggie sa...

Sarah Dawn Finer

Eva sa...

Här i norrland ärdet alltid mulet och mörkt...... ;-)))

Aggie sa...

stackars eva.:(

Aggie sa...

Gotländsk sommarnatt....tror det är Ernie Englund....så det blir väl RUINER

Vonkis sa...

Aggie
Men då åskar det väl desto mer.

Eva
Så ja så ja *stryker tröstande över håret*

Aggie
Det är det sannerligen. Synd om Eva alltså.

Aggie sa...

Ja det åskar ju ibland....*skrattar åt eva"

Vonkis sa...

Aggie
Ääälskar åska.

Aggie sa...

:)

Eva sa...

Självvalt att bo i norrland - är rätt nöjd mednorrlandskusten :-))

Aggie sa...

Andrew Lloyd Webber.....kanske

Kitte sa...

red red wine *sjunger*

Aggie sa...

Det är nog den finaste låt jag vet...:) No matter what

Eva sa...

Pojkbandsälskare som jag är var inte det här så svårt

Aggie sa...

Klart du ska vara nöjd att bo där Eva..:) det finns vackra platser över allt...:)

Kitte sa...

hade ingen aning om webber... Inte så maffig låt som han brukar skriva :)

Vonkis sa...

Eva
Det är sannerligen vackert vid Norrlandskusten. Få ju ta del av den i lagoma doser då jag åker hem sommar och jul.

Aggie
Visst ska det vara Andrew Loyd Webber. Det är verkligen en underbar låt.

Kitte
men hur de tblev den svenska versionen hänger jag inte med på :-)

Eva
Själv är ja ju gammal NKOTB:are, men köpte som sakgt den här skivan just för låten.

eva sa...

Just nu ser jag havet och bergen i fjärran *vackert* ;-)

Vonkis sa...

Kitte
Tack och lov för det. I musikaler passar hans musik rätt bra men inte annars. Kunde inte med esc-bidraget han skrivit för Enland i år tillexempel.

Vonkis sa...

Eva
Ser du allt det i mörkret ;-)
Vackert låter det i alla fall.

Kitte sa...

njaaa, en låt som går "rött rött vin" är kanske inte så skoj. hahaha

Aggie sa...

lite avundsjuk på eva..:)

Aggie sa...

men å andra sidan.... We are all the winners..:)

Aggie sa...

Ronnie Ronalde...

Aggie sa...

är inte så förtjust i Darin....men det är han som sjunger här i alla fall...

Aggie sa...

you are very welcome Vonkis..:) old Ronnie..*skratt*

Aggie sa...

Red river rock... men det ska väl vara REN?????

Eva sa...

ren är ju det enda som går in så det var ju inte så svårt :-)

Aggie sa...

Jag är lapp och jag har mina renar....Sven-Gösta Jonsson

Tanten Iréne sa...

Jaså Kitte, du har hittat in här! Var det för att jag inte svarade i telefonen:)
Tack Vonkis för att du hjälper oss!

Vonkis sa...

Tanten Iréne
Välkommen tillbaka!

Aggie och Eva
Kör på ren, renat går ju inte in.

Aggie sa...

*skrattar åt Vonkis*

Eva sa...

mästra? klarar inte riktigt av Pernilla Wahlgren....

Aggie sa...

Mästra....måste det väl bli här?....eller?

Kitte sa...

tanten irene är ju min mor! hej mamma :) mycket gammalt idag, och det går jag o karin bet på...

Aggie sa...

håller med eva....ang. Pernilla..:)

Aggie sa...

Näbb?????

Vonkis sa...

Eva och Aggie
Så länge hon inte sjunger går det ju bra, lite som Carola fast tvärt om, hon ska hålla sig till att sjunga och prata desto mindre.

Kitte och Iréne
Tänk att lilla jag kan sammanföra familjemedlemmar här. *torkar en tår från ögat*

Aggie sa...

Tack för ännu en trevlig lördagsförmiddag och hoppas nu att vi alla vinner..Ha en bra dag nu och sköt om er...:)

KRAM

Eva sa...

Tack för hjälpen ,nu ska jag gå ut till renarna *skojjar*

Vonkis sa...

Aggei
Tack detsamma. Vi hörs nästa lördag igen.

Kitte sa...

näbb sa vi här med... men missbrukar man en näbb?? annars är det bara nabo vi kommer på... men låten känner vi inte igen

Vonkis sa...

Eva
Tack du också. Och akta dig för isbjörnarna!

Anne-Lie sa...

Okey - kul med lite hjälp! Fattades hos mig gjorde visselkonstnären och mästra;-)) Då skickar vi in eller;-))

Vonkis sa...

Anne-Lie
Det gör vi sannerligen. Skrev du nubb eller näbb på sista frågan?

Tanten Iréne sa...

Vonkis! Sonen och jag är förenade,:) men jag svarar inte i telefon när det är melodikrysset och han vet att jag brukar kolla på din sida när vi (jag och min mor) inte kan.

Vonkis sa...

Tanten Iréne
Ringa när det är Melodikrysset...

Tanten Iréne sa...

Har väl misslyckats lite med uppfostran:)

Vonkis sa...

Tanten Iréne
Pinsamt ;-)

Kitte sa...

irene: Nu är du snäll! annars får du inte pengarna jag är skyldig dig ;)

Vonkis sa...

Oj oj, först ena sedan splittra. Nu tar vi varandra i händerna och sjunger tillsammans We shall overcome.

Mattias sa...

Signaturen var Hacke Hackspett - Näbb

Vonkis sa...

Mattias
Tack så oändligt mycket!