söndag, maj 16, 2010

Inför Eurovision Song Contest 2010 del tre

Välkommen till EurovisionBloggen

Så har jag då lyssnat till de elva första bidragen i den andra semifinalen, den Anna Bergendahl tävlar i.

Litauen 3p
InCulto – East European Funk

Det här kan bli precis vad som helst på scenen, högt eller lågt. Men jag sitter och svänger med hela bidraget.

Armenien 2p
Eva Rivas – Apricot Stone

Vilket antiklimax. Det börjar så bra och på slaget som markerar att versen är slut bara väntar jag på att det ska explodera. Och då kommer ingenting. Men det här bidraget kommer nog att gå hem, det finns många som kan relatera till texten.

Israel 4p
Harel Skaat – Milim

Åh vad jag hoppas att de inte framför budskapet på engelska i Oslo utan att de håller sig till hebreiska. Det här skulle kunna vara så otroligt smörigt men det berör mig faktiskt. Sitter här med rysninga över hela kroppen. Och det är bra rysningar, borde jag kanske tillägga.

Danmark 2p
Chanée & N'evergreen – In A Moment Like This

Ett bidrag som redan har spelats en hel del på radio här i Sverige, vilket inte är så konstigt då det har svenska upphovsmän och tävlar för ett av våra grannländer. Även om jag har hört den här en massa gånger känns den rätt platt. Det är för många andra, redan kända låtar, som känns igen i låten. Då spelar det ingen roll hur många covers Scotts gör på låten

The Police – Every breath you take
Heart – All I want to do is make love to you
Army of Lovers – I give my Life

Schweiz 2p
Michael von der Heide – Il Pleut de L'Or

Vem vill slå vad om att det kommer att falla ner en otrolig mängd guldkonfetti över sångaren på scenen i Olso? (Il Pleut de L'Or betyder ungefär det regnar guld, ganska kinky för esc...) När jag bara lyssnar på låten känns den helt ok men när jag tittar på videon. Michael känns så otroligt oengagerad.

Sverige 4p
Anna Bergendahl – This is my life

Med Annad gå-igenom-rutan-utrstråling kan vi nog komma till finalen i alla fall, väl där kan det sedan gå precis hur som helst. Hoppas dock på en topp tio.

Azerbajdzjan 2p
Safura – Drip Drop

Ännu en oengagerad sångerska. Varför stå på en scen om man tänker se ut som att man inte bryr sig det minsta lilla? Låten i sig är rätt bra men sångerskan drar ner betyget ordentligt. Även om Aftonbladet hävdar att hon kan vinna hela tävlingen.

Ukraina 1p
Alyosha – Sweet People

På tal om oengagerade sångerskor...
Ukraina har skämt bort oss med Ruslana, Tina, Verka, Ani Lorak och Svetlana, och så skickar de det här i år.

Nederländerna 0p
Sieneke – Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)

Stackars stackars stackars Sieneke.

Rumänien 1p
Paula Seling & Ovi - Playing With Fire

Glömde att jag lyssnade på låten, helt plötsligt var det bara tyst.

Slovenien 0p
Ansambel Žlindra & Kalamari - Narodno Zabavni Rock

Att säga att det här är schizofrent är att vara för snäll.


Läs mer
Aftonbladet

Dagens FRA:are – download torrent Piracy Jihad Jane
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om det är några länder som har chans att vinnar är det

Israel (ser inte det fantastiska, spretig, känns som något en treåring har klistrat ihop)

Tyskland ( Helt OTROLIGT överskattad vad tänker folk med ??!!)

Azerbaijan ( skulle de vinna skulle det vara tack vare allt de har lagt ner på sången. Mend en känns inte personlig för mig eftersomn den inte har något med Azerbaijan att göra även om låten faktiskt är bra)

Armenien ( Min personliga favorit och den jag tänker lägga min röst på, eftersom den har en underbar melodi och en text som många assosierar med som du sade.)

Sen finns ju Danmark, Kroatien, och Slovakien som kan vara uppe och nosa på vinsten....

Vonkis sa...

Anonym
Jag är nog lite trög. Förstår inte om du tycker att länderna verkligen har en chans att vinna eller om deras bidrag är dåliga...

Anonym sa...

Tycker Azerbadjans làt är riktigt bra. Tycker det är synd att inte den skrevs till den svenska tävlingen. Hon har en otroligt bra röst dessutom MEN ser som du säger ganska sà uttràkad ut.

Tror som aftonbladet att den här kanske har störst vinstchans!!! har inget emot det!

Himla synd att Sverige har sà starkt motstànd i semi 2. Hade varit en barnlek att gà vidare om vi hamnat i semi 1...

/Miyala

/Miyala

Vonkis sa...

Miyala Miyala
Låten är helt ok. När de har lagt ner så otroligt mycket pengar i bidraget borde de även ha kunnat få henne att se i alla fall lite mer levande ut i ögonen.