måndag, maj 24, 2010

Klockorna inte bara stannade, det har börjat gå bakåt

Välkommen till TraditionsBloggen

Så var det då bestämt. Kungen leder fram Victoria för att lämna över henne till Daniel vid vigseln i Storkyrkan 19 juni.

Och då vet vi också att när Victoria stöter på svenska traditioner som inte faller henne i smaken så struntar hon i dem och gör som hon vill.

Var det inte kungafamiljen som skulle vara bärare av våra traditioner?

I och för sig hävdar de att det är en familjetradition, men Kungen och Silvia gick in tillsammans när de gifte sig, men de tillhörde kanske inte familjen...

Läs mer
Seglora smedja Prästflickan Dagen Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Expressen Expressen Expressen Nyhetskanalen DN SvD SVT


Dagens FRA:are – download torrent Piracy Jihad Jane
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

11 kommentarer:

Johannes Forsblom sa...

Världsnyhet! Trots högljudda protester från media har Kungen bestämt sig för att leda fram sin dotter till bröllopsaltaret.

Men vanliga människor vet:

Att både svensk och engelsk press är rasande över att kungen ska överlämna Viktoria till Daniel! Det är ett sexistiskt bröllop! Kultureliten och feministerna går upp i falsett! Det är ett sexistiskt bröllop! Och plötsligt har de hittat ett nytt hatobjekt för en patriarkal kvinnosyn!

Du kan läsa mer om det här:

http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/skandal-kungen-ska-leda-fram-victoria.html

Veronica sa...

Spelar det egentligen någon roll?? Jag förstår inte uppståndelsen kring det hela.

Birgitta sa...

Nej i en demokrati tar alla sina egna beslut efter 18 även kvinnor Tyvärr så är kvinnor underordnade män och detta mina vänner är en tradition som är äldre än alla skrifter
Jag vill hellre ha ett liv medlika rättigheter och möjligheter än en tjafsig debatt om hur Viktoria arrangerar sitt bröllop

Anonym sa...

Håller med Birgitta m.fl. Det behöver väl inte vara mer än att Viktoria vill se sin tillkommande i ögonen

Stefan Jarl sa...

Tråkigt att Svenska kyrkan har så starka åsikter att en far ska överlämna sin dotter till sin make.Men är helt tysta till islams utbredning i det här landet. Kyrkan har inga egna åsikter dom bara dansar efter medias pipa.För mig symboliserar överlämnandet att dottern anser att fadern haft en stor och viktig del i ens liv inte att han äger henne.

Madicken sa...

Och vi präster får att elände nu att försöka avstyra brudöverlämningar...

Bloggblad sa...

Jag tycker att det är synd att det ska bli nåt slags kyrkligt krig om det här - vi vet var Sv.kyrkan står (och jag står där också) men vi accepterar ju att icketroende gifter sig i kyrkan och en massa annat anpassas efter vad "folk" tycker... som när "folk" ber prästen tona ner "det där med Gud" vid begravningar - och när prästen avstår från allt religiöst vid skolavslutningar i kyrkan för att inte stöta sig med "folk". Så vad spelar det för roll vem hon gå med? Kul att de i alla fall vill ha ett kyrkligt bröllop och inte har det i Globen...

Nu har de i alla fall hört allt resonemang. Inte för en minut trodde jag att de skulle ändra sig genom att backa här.

Anonym sa...

Jag är inte med i kyrkan men tycker ändå att det är pinsamt att den blivande drottningen skall låta leda sig fram som ett får. Jag brukar dessutom vara för monarkin, men detta får mig verkligen att fundera på att bli republikan. Titta på bröllopet kommer jag inte att göra - då blir jag så arg så det kokar.

epsilon sa...

Som jag läste nånstans - nytt valspråk "För sverige i medeltiden"

Birgitta sa...

ja det är ju synd att ojämlikheten i samhället är så oviktig och hennes bröllopsbestyr så otroligt viktigt för smhällets fortlevnad
Vilket tror ni gynnar kvinnor mest att Viktoria gör som bibeln säger, vara underordnad och tiga eller att äldre kvinnor får trygghet på äldre dar,att kvinnor i medelåldern får rätten till ett arbete som skapar ekonomisk tygghet, att unga kvinnor slipper frågan om de ska skaffa barn....tex

Anonym sa...

Trodde att en av anledningarna till att du inte vill ha monarki är att de föds in i ngt, inte har ett eget val. Dà är det väl bra att hon faktiskt gàr sin egen väg när det gäller det här o inte enbart följer traditionen, eller?

/Miyala