lördag, maj 08, 2010

Melodikrysset vecka 18 2010

Välkommen till KryssBloggen

Så var det dags igen då, lördag och lite Melodikryssande. I den här stan är det mulet och det har regnat, pissväder med andra ord. Hur är det hos dig?

Är jag förvånad eller är jag förvånad? Nej, jag är inte förvånad över att jag inte vann något den här gången heller.

Gamle svarten är väl en häst? Vad var det Eldemannen frågade efter, hörde att det skulle vara ha med ett djur att göra men häst går ju inte in på l2.
--------
Aha, vad hästen har på hoven, det ska ju vara hästsko det.
--------

Och Claes Malmberg har varit med Les Miserables, lät inte Herre i sitt hus lite som "en elefant balanserade, på en liten liten spindeltråd där i refrängen

Åh, Klas klättermus, läste ju den boken när jag var liten, vet att sången heter Det stora mötet i skogen men är lite osäker på vad det var man samlade, var det nötter?

Oj, lyssnade inte riktigt på frågan till Värsta schlagern.
--------
Aha, v6 och v1 skulle svaret in på.
--------

Frågan till Min lilla hatt var en riktig Aggiefråga, hon hade kolla på att det var Alvar Kraft som skrev låten.

Aldrig har väl Jungfru jungfru jungfru jungfruskär, här är karusellen som ska gå till kvällen låtit så dyster som när Eldemannen spelade den i moll.

Stor musiktävling, ja så kan man ju också säga om Melodifestivalen som Salem Al Fakir ställde upp i i år med Keep on walking.

Men den glada tiden snart försvann.
Jag fick lära tröska och du spann.
Du gick vall i skogen och jag körde plogen mera sällan sågo vi varann.

Trodde först att det kanske var Alf Robertsson som skrivit den, fick även förslaget Ulf Peder Olrog men så kom vi på att det ju var Alf Pröysen som var upptecknaren till Lilla vackra Anna.

Och sedan spelades tydligen Jag kysser eder hand madam så på v10 skriver i alla fall jag in hand.

Ser verkligen fram mot Robyns nya skiva, förväntningarna har inte minskat efter att jag hörde Fembots hos Skavlan.

Hmmm, det verkar ju som att de sjunger om typ fotboll i Jag kommer tillbaka så då chansar jag på att det ska vara lir som ska in på L13.
--------
Oj, tydligen var det Nacka Skoglund som sjöng.
--------

När någon säger Elvis och Svenska/Sverige tänker jag mest på Eilert Pilarm... I alla fall, enligt säkra källor heter Can't help falling in love Tro på mig på svenska

Och så avslutar Eldemannen med Anthem från musikalen Chess och det är ju Tim Rice som skrivit texten till Björn och Bennys musik

Ja, det var allt för den här gången, tack för idag allihopa!

Dagens FRA:are – download torrent Piracy Jihad Jane
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

168 kommentarer:

lena sa...

God Morgon...här i kristinehamn är det mulet och kallt..brrrrr

lasse08 sa...

Hej alla här i klockrike känns det som en höst dag kallt och rått

Vonkis sa...

Lena
Vart tog sommaren vägen?

Vonkis sa...

lasse08
Höst i maj, vi får skylla på askmolnet.

Ulla sa...

Mulet och +8 i Stockholm. Burr

Anonym sa...

I nordöstra stockholm är det mulet och bara 6 grader... Brrr När kommer våren...?!

lasse08 sa...

De har ställt in alla plan i usa

lasse08 sa...

De har all aska

Gutten sa...

God morgon. Här i Hälsingland är det blå himmel, sol men än så länge bara 8 grader.

Viktigpettern sa...

Nä men va är detta, i Örnsköldsvik är det strålande sol och fjärden ligger helt stilla utan för mitt köksfönster..kommer bli en underbar dag!! Det kanske spricker upp hos er!

Aggie sa...

Godmorgon...:) Här i Skene är det grått och regnigt..Kul att vara här..:)

Kenny sa...

God morgon från Kungsbacka

Vonkis sa...

Verkar som solen gömmer sig mest överallt idag.

Viktigpettern
men det är då själva den. Var i Ö-vik förra lördagen och då var pissvädret där...

Lasse08
Den där hörde jag förra veckan, min mamma tyckte att hon var väldigt rolig...

Björn sa...

Ringarum +4 och ett härligt vårregn!! God Morgon!

Reine sa...

Bålsta här. Lika grått som hos er andra..

Vonkis sa...

Måste skaffa en termometer att ha på fönstret, vet ju aldrig hur kallt det är här.

Eva sa...

Godmorgon. Härnösand rapporterar strålande sol från klarblå himmel 8 grader varmt, fortfarande snö kvar i högarna!

Björn sa...

L2: Hästhov?

Anonym sa...

sadel??

Aggie sa...

Hästsko

Gutten sa...

Hästsko på L2?

Anonym sa...

Hästsko

Anders Norberg sa...

Hej

Här i Helsingborg regnar det också. Har fördtärkning av Dotter och måg idag.

Björn sa...

Gamle svarten...

Anonym sa...

sadel??

Kenny sa...

Måste vara hästsko

Björn sa...

Fabriserad blir nog hästSKO

Anders Norberg sa...

Hästsko ? Enligt Elderman igår kommer det att bli kvinlig svensk musikexport på ett av orden

Gutten sa...

les miserables?

Björn sa...

les miserables

Aggie sa...

Les Miserables

Unknown sa...

les miserables

Anonym sa...

les miserables

lasse08 sa...

les miserabele

Vonkis sa...

Anders Norberg
Förstärkningar gillar vi.

Anonym sa...

L4 Nötter

lasse08 sa...

nötter?

Anonym sa...

nötter?

Gutten sa...

Åååh, äntligen dax för Lennart igen :)

Gutten sa...

värsta schlagern

Kenny sa...

Bästa schlagern

Eva sa...

Klas klättermus!´Mitt favorit kasettband när jag var liten! Kunde hela utantill!

lasse08 sa...

värsta schlagern

Gutten sa...

Eva
:)

Anonym sa...

värsta schlagern

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lena sa...

vad ni är duktiga....

Vonkis sa...

Aha, det var alltså nötter, var lite osäker där på Klättermusfrågan. Hörde vart Värsta skulle in men vart skulle schlagern in?

Gutten sa...

barnen satt på andra sidan bordet å sjöng :)

Gutten sa...

Schlagern ska in på V1

Aggie sa...

Alvar Kraft

Vonkis sa...

Gutten
Mörsi båokåo

Anonym sa...

alvar kraft

Vonkis sa...

Aggie
Tänkte precis att det här var en riktig Aggiefråga.

Eva sa...

Gutten: barnen ska vara inlåsta! Mina har ÄNTLIGEN lärt sig ;-)))

Gutten sa...

Eva:
Haha...men jag vågar inte säga det till dem.

Vonkis sa...

Eva
Det var på tiden det :-)

lena sa...

hörde inte frågan V14..

Eva sa...

Salem på L1?
Robyn på L7?
;-)

Anonym sa...

moll??

Aggie sa...

haha Vonkis...Jo det är min specialitet...:)

Gutten sa...

salem il fakir? (eller hur han nu stavar

Anonym sa...

salem al fakir

Vonkis sa...

Salem al Fakir!

Björn sa...

Här är karusellen som ska gå till kvällen?

lasse08 sa...

salem al fakir

Anonym sa...

salem al fakir

Unknown sa...

Salem al Fakir

Gutten sa...

salem AL fakir

Anders Norberg sa...

L7 Robyn stämmer med Eldermans uttalande igår på morgonprogrammet

Unknown sa...

v.14 MOLL

Vonkis sa...

Vart skulle jungfrulåten in? Hänger inte med på radion riktig idag märker jag.

Gutten sa...

Va blev V14?
(jag å barnen diskuterade deras inlåsning...hihi)

lena sa...

V14...?

kenny sa...

var det fakir på V15?

Gutten sa...

Tack Ludde

Anders Norberg sa...

L13 Sir? Paul eller Elton? Just nu lutar vi åt Candle in the wind

Unknown sa...

v. 14 MOLL
Den går i Dur i vanliga fall.

kenny sa...

V14 var moll tror jag

Anders Norberg sa...

V14 bleb moll

Gutten sa...

Varför inte AIR på L13?

Unknown sa...

v 15 Fakir

eva sa...

Japp fakir på v15

Eva sa...

Japp fakir på v15

Eva sa...

Japp fakir på v15

Eva sa...

Japp fakir på v15

Eva sa...

Japp fakir på v15

Vonkis sa...

Aha, v14, tackar.

Eva sa...

Japp fakir på v15

lena sa...

Tack Ludde...hörde inte frågan trill V14

Unknown sa...

Spam =)

Kenny sa...

Det blev lite rörigt en stund

Unknown sa...

Vassego

Eva sa...

Hm....min dator har fått spunk .....ber om ursäkt för min upprepning ;-)))

Vonkis sa...

Eva då ;-)

Anders Norberg sa...

Kan det vara Ulf Peder Olrog?

Vonkis sa...

Är det Alf Robertsson som är upptecknaren?

Anonym sa...

alf

Gutten sa...

Idag, med barnen runt bordet och mamma och mormor via telefon, så är vi fyra generationer som löser krysset "tillsammans". Kul!

Aggie sa...

ALF Preussen

Björn sa...

Alf

Vonkis sa...

Uj uj, två förslag som går in...

Anonym sa...

alf

Anders Norberg sa...

Nix det ska tydligen vara Alf Pröessen

kenny sa...

jobbigt med all trafikinfo i GBG

Vonkis sa...

Eller Alf Pröysen?

Vonkis sa...

Anders
Vi kör på Alf helt enkelt :-)

Unknown sa...

Kenny: Lyssna via nätet =)

Anonym sa...

Lilla vackra Anna är ett skillingtryck, med originaltiteln Till Anna, skrivet av Bengt Henrik Alstermark 1824. Visan tonsattes senare av Alf Pröysen som då gav visan titeln Lilla vackra Anna. Visan, i Pröysens version, har bland annat tolkats av Finn Kalvik.

Aggie sa...

Pröysen stavas det nog...:)

kenny sa...

ludde jag gillar inte tidsfördröjningen

Anonym sa...

hand

Unknown sa...

bättre tidsfördröjning än att missa en fråga?

Anonym sa...

Jag kysser eder HAND madam

kenny sa...

det är ju då jag har er ludde ;)

Aggie sa...

Jag kysser eder HAND madam

Gutten sa...

robyn på L7?

Anonym sa...

jag kysser eder HAND madam

Unknown sa...

ja, kom på det precis när jag klickade =)

keny sa...

robyn!!!

Anonym sa...

robin

Unknown sa...

Robyn, inte med i...=)

kenny sa...

robyn stavas med Y inte I

Helena Schölling sa...

Vågrät 10 Hand
Lodrät 7 Robyn

Björn sa...

lir

Ulla sa...

L13 lir

Anonym sa...

lir

Gutten sa...

lir

kenny sa...

kan det vara "lir"

Unknown sa...

Lir?

Anders Norberg sa...

Så fel man kan ha det var ju Sir Nacka och Lir

Aggie sa...

Nacka Skoglund...så det blir LIR

Anonym sa...

nacka skoglund - lir

lasse08 sa...

Blogger Björn sa...

lir
hur tänker du där

Gutten sa...

Anders:
:D

Vonkis sa...

Anders Norberg
Men det hade varit roligare med Sir eller Air.

Anonym sa...

tro

Aggie sa...

TRO på mig

Gutten sa...

TRO på mig

Anders Norberg sa...

Tro?

Unknown sa...

TRO på mig

kenny sa...

nån som kan V9?

Anonym sa...

tim rice?

Anders Norberg sa...

å nu har vi Time Rice,

Unknown sa...

TIM Rice

lena sa...

V9..L9 ???

Anonym sa...

tim rice

Gutten sa...

TIM Rice?!

Kenneth sa...

Tim Rice

kenny sa...

nu är jag helt borta på V9 och L9

Aggie sa...

Tim Rice

Aggie sa...

Tim Rice

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=GM8hG7mA7zU

Gutten sa...

Tack för idag.
Nu ska vi ut i trädgården och solen!

Ha en bra helg!
...så syns vi på lördag

Aggie sa...

Tack för idag alla och ha en jättebra vecka...Kraaaaaaaaaaaaamisar

Anonym sa...

tack o hej Trevlig helg

Anonym sa...

Time?? :-)

kenny sa...

Då var det inskickat tack för denna veckan

Unknown sa...

v 9 Tro
l 9 Tim

lena sa...

Tack alla för idag och ha en fortsatt trevlig dag...själv ska jag på kakfrossa och tjejmässa ;)

Eva sa...

Fick ihop det idag med ! Tack för idag, nu lördagsfix!

Anonym sa...

Tack för idag, Trevlig Helg!!! ;)

Anonym sa...

god buy :)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Vi ses nästa vecka.

Eva sa...

ha en bra idag! Tack för idag!

Ulla sa...

Tack alla kryssarvänner. Vi fixade det igen. Hoppas vid hörs nästa lördag. Kram på er. Ha det skönt i helgen!

epsilon sa...

Tack för idag. Kallt och ruggigt i södra Närke.

Vonkis sa...

Lena
Kakfrossa, det lät inte illa det inte!

Eva
Efter fredagsmys blir det lördagsfix :-)

Anonym 10.55
:-D