torsdag, oktober 21, 2010

Bär något lila onsdag 27 oktober

Välkommen till LilaBloggen

Kopierar från Åsiktstorpeden.

På senare tid har fem unga amerikanska pojkar begått självmord efter att ha blivit mobbade på grund av sexuell läggning. Det är lätt att avfärda som något som bara händer ”over there” i religiösa bibelbältet, men så sent som 2009 pratade FHI om unga HBT-personers hälsa. Fysiskt mår de bra, psykiskt mår de sämre. Självmordsförsök är 2,5 gånger vanligare bland unga kvinnor som är osäkra på sin sexualitet, och mer än 5 gånger vanligare bland dito unga män.

På onsdag 27 oktober vill jag uppmana alla – och framför allt dig som jobbar med ungdomar – att bära något lila. Det räcker med en näsduk synligt virad om handleden, ett halsband eller en mössa. Det viktiga är att det syns. När jag var ung och inte öppet homosexuell önskade jag ibland att det syntes på alla som var homosexuella på något sätt, så jag kunde veta hur många andra som var som jag. Den önskan slog aldrig in, men det näst bästa hade varit om alla som inte såg homosexualitet som något sjukt, konstigt eller äckligt på något sätt visat det. Om så bara för en da
g.



Läs mer
Elin Grelsson
Bär något lila för att säga en självklarhet
Nyheter24


FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

8 kommentarer:

Marianne sa...

Ja... du känner ju mig och vad jag tycker om färgen lila. Jag har sagt att jag ska vara med men hur tusan ska det gå? Jag måste gå och köpa en lila tygremsa att ha på mig. För i min garderob finns banne mig inget lila. *flin*

Vonkis sa...

Marianne
Ha ha, tänkte faktiskt på dig när jag skrev det här :-D
Köp en lila hårsnodd. Eller så får du göra ett eget band a'la rosa bandet.

Madicken sa...

:)

Channal sa...

Jag har mkt lila i garderoben, inga problem. Vem vill äta julbord på Borgen??! Kram Anna

Vonkis sa...

Madicken
Precis :-D

Channal
Kanske blir det en helt lila outfit på onsdag då?
Borgen ja. Jag begriper mig inte på den där bilden. Hur tänkte de?

Lotta sa...

Godmorgon från Malmö! Jag var lite tidig idag, så du hade inte lagt upp krysset än. Men idag är man tillbaka i vardagen igen. Visste inte du var gay Vonkis :-)

Vonkis sa...

Lotta
Det är jag inte heller :-)

Maria Norman sa...

Mamma lånade precis ut ett skitsnyggt halsband i 2 olika nyanser av lila. Vidare ska jag ha mitt lila nattlinne på mig imorgon :p har ju inte så mycket att välja på. Tack för alla människor som bryr sig <3