lördag, oktober 09, 2010

Melodikrysset vecka 40 2010

Välkommen till KryssBloggen

När jag vaknade i morse trodde jag ett tag att jag hamnat i Lützen så dimmigt som det var utanför fönstret.

Nog om det, nu är det ju lördag och om en stund är det dags för Melodikrysset. Innan det börjar måste jag ner i tvättstugan och hämta tvätten men tänkte att det är bäst att publicera kryssinlägget först, annars undrar nog Lotta vart jag tagit vägen.

Tvätten hämtad, nyheterna snart slut och då är det dags att lösa krysset med några andra löjlisar.

När Eldemannen säger Hootenanny låter det rätt likt Boten Anna...

Oj, en vinst till Valdemarsvik, någon här som vann?

Blev lite konfunderad först, trodde att Hasse Alfredson stavades med två s, och då gick det ju inte in på lodrätt två, men så såg jag att det bara skulle vara ett s. Hundbiten hette låten va?

Klassisk musik är ju inte min starka sida men det där stycket av Offenbach kände jag igen, om jag nu bara kunde komma på vad det hette.
--------
Barcarolle heter stycket.
--------

Oj, en "gamling" som jag kände igen för visst var det Harry Brandelius som sjöng Maria Maruska (Skeppar Sjöstrands farväl). Måste nästan nypa mig själv, sånt där brukar jag verkligen inte kunna.

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nå´n sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt
för då kommer blommorna snart
Jag gör så att blommorna blommar
jag gör hela kohagen grön
och nu så har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön
.

Andra veckan i rad då vi ska översätta namn, börjar inspirationen tryta för Eldemannen? Ja ja, i vilket fall var det Please Don't Leave Me med Pink (rosa), titta på videon, den börjar rätt typiskt men sedan händer det grejer.

jag kanske aldrig mer får se dig
Det är vår sista dans.

Vår sista dans, vanligtvis framförd av Helen Sjöholm och BAO.

Käre värld, Tijuana taxi hetr ju låten som Eldemannen spelade till vågrätt 13. Vi sjöng den i studentkören men då handlade den om något annat, kommer inte ihåg om vad bara.

En författare med humor och svärta, ja, så kan man också säga om Jonas Gardell.
Jag älskar dig, underbara
älskar dig
Jag åtrår dig, underbara
åtrår dig
Du gav mig mitt liv
jag gav dig mitt liv
och aldrig vill jag ha det åter
Jag tillber dig, dyrkansvärda
tillber dig
Jag kysser dig, dyrkansvärda
kysser dig
Och skulle du dö
då skulle jag dö
och vila med dig uti graven
Så kom till mig, underbara
kom till mig
Var hos mig, underbara
var hos mig
Att leva ihop
ett helt liv ihop
och aldrig mer va övergiven
Att leva ihop
ett helt liv ihop
och aldrig mer va övergiven



Och så blev det lite mer klassiskt, och ännu en som jag kunde, Rondo alla Turca (Piano Sonata No. 11) av Wolfgan Amadeus (WA) Mozart.

Det var väl på tiden att det blev lite Melodifestivalen även i dagens kryss. It's my life med Amy Diamond från Melodifestivalen 2009. Den tog sig till andra chansen.

Föstrtår inte varför Eldemannen har börjat att sätta ihop olika låtar så där.

I vilket fall

Den spanska räven rev en annan räv spelades till lodrätt fyra och en räv bor ju i en lya.

lunka vi så småningom
från Bacchi buller och tumult,
när döden ropar: Granne kom,
ditt timglas är nu fullt!
Du gubbe, fäll din krycka ner,
och du, du yngling, lyd min lag,
den skönsta nymf som åt dig ler
inunder armen tag!
-Tycker du att graven är för djup?
Nå välan, så tag dig då en sup!
Tag dig sen dito en, dito två, dito tre,
så dör du nöjdare!


Anna Ternheim var det som sjön Make it on my own. Blev tipsad om When tomorrow comes av samma Anna och måste så klart tipsa vidare. Så lyssna på den nu.

Den där TV-serien heter tydligen We'll meet again. Den fick jag fråga mina medkryssare om.

Det var allt kryssande för idag det. Tack så mycket allihopa. Nu får vi ta och vika vi in tummarna och hoppas på att någon av oss vinner den här gången.

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

144 kommentarer:

Marie sa...

Godmorgon! Lika dimmigt i Hammarstrand.....tur man får vara inne och kryzza i dag :-)

Lotta sa...

Jaha Godmorgon från ett soligt Malmö!! dÅ VAR MAN INTE FÖRST IDAG...kan va att man är lite nere för det är dax att flytta hem från stugan idag!! Oj fel på knapparna... eller kanske är det mig det e fel på :-(

Vonkis sa...

Marie
Ja, det är sannerligen tur :-)

Lotta
Ja, det var lite slött av dig att inte vara först :-)

Tråkigt att flytta från stugan, då är det höst, på riktigt.

Bettan sa...

Godmorgon från ett soligt Stockholm...själv är man sjuk, så någon sväng ut bliir det inte...

Vonkis sa...

Bettan
Låter inte roligt, krya på dig.

Vonkis sa...

Eller som man säger på tyska, Kryen dich auf.

Bettan sa...

Tack =))

Vonkis sa...

Bettan
:-)

Aggie sa...

Godmorgon alla från ett soligt Skene

Vonkis sa...

Någon här som vann?

Bettan sa...

Ingen vinst idag heller....

Vonkis sa...

Aggie
Goder morgon. Skryta med solen så där...

Marie sa...

alfredson kanske

Lotta sa...

nej tyvärr HASSE ALFREDSSON kanske

Aggie sa...

Haha Vonkis....kul när solen skiner ju...En i Skene vann...men det var INTE jag..:(

Anonym sa...

Japp - Hasse

Vonkis sa...

Aggie
Han retas med oss Eldemannen...

Aggie sa...

Ja så är det ju Vonkis..:)

Anonym sa...

offenbach

Lotta sa...

stavas alfredson bara med ett s?

Vonkis sa...

Lotta
Jupp, ett s bara.

Göran sa...

God morgon allliihooppa!

Klasiskt är väl inte min styrka så help please.:)

Anonym sa...

ja

Vonkis sa...

Vad heter stycket av Offenbach?

Vonkis sa...

Göran
Det är Offenbach.

Marie sa...

Tack anonym.... kan verkligen INGENTING om klassisk musik

Anonym sa...

harry....

Vonkis sa...

Låter det inte som Harry Brandelius?

Marie sa...

Brandelius...

Anonym sa...

Harry Brandelius

bildtroll sa...

Harry Brandelius

Lotta sa...

Hur hinner du med allting Vonkis?

Vonkis sa...

Lotta
Lång träning...

Anonym sa...

Harry Brandelius

Anonym sa...

Harry Brandelius

Göran sa...

Tackar Vonkis!!
Men missade senaste frågan också.:)

Lotta sa...

BLOMMORNA

Anonym sa...

blommorna

Göran sa...

Nu är det iallafall ROSA

Lotta sa...

ROSA

Anonym sa...

Pink Champagne

Vonkis sa...

Gillar videon till den här låten.

Göran sa...

Är det Dana Dragomir på 3an då

Vonkis sa...

Vår sista dans

Marie sa...

sista dans

Anonym sa...

sista dansen?

Vonkis sa...

Anonym
Sista dans

Göran sa...

Fel ok då kör jag LOA på 4an då, hmm är nog inte i form idag..:)

Anonym sa...

Helen Sjöholm och BAO gjorde denna. Kvällens sista dans.

Offenbachstycket heter Barcarole.

// Masen

Anonym sa...

L 4 LOA?

Anonym sa...

taxi

Lotta sa...

TAXI

Vonkis sa...

Göran
Ja du kan ju inte få in alla dina gissningar.

Anonym
Tack så mycket!

Anonym
Skulle det kunna vara.

Anonym sa...

TAXI

Anonym sa...

Tijuana taxi.

// Masen

Anonym sa...

Tack si för hjälpen...

Göran sa...

Aha Taxi! Tack va jag funderade.

Nej vonkis måste ju få ha en formsvacka jag med.:)

Anonym sa...

Är full av beundran av Er kunnighet

Anonym sa...

Tack alla, svårt kryss idag.

Anonym sa...

I min ålder ser jag det här som minnesträning...

Vonkis sa...

Belial
*skrattar*
Ordvits i min smak :-)

Göran sa...

Jonas

Marie sa...

Jonas

Anonym sa...

jonas gardell

Anonym sa...

Jonas Gardell

// Masen

Anonym sa...

En får tacke! :)

Anonym sa...

Båda tar Mark - gammal vits om likhet mellan gripen o jonas

Lotta sa...

Nästa vecka löser man krysset från stan!!!

Anonym sa...

Wolfgang Amadeus Mozart

Göran sa...

W A Mozart

Lotta sa...

Förresten, började sjunga Gosspel i veckan så himla kul!

Anonym sa...

Då är det frågan om en mås art då...

Vonkis sa...

Belial
:-D

Lotta
Visst är det kul med gospel!

Lotta sa...

Tenor;)

Anonym sa...

Rörd till tårar av positiva responsen...

bildtroll sa...

Alla ni som gissar, vad blir V8?

Anonym sa...

Jonas Gardell kan det väl inte vara? Tomas Bolme kanske?!

Anonym sa...

Amy D?

Lotta sa...

AMY Daimond

Anonym sa...

diamonds are a girls best friend

Göran sa...

Amy

Men 8:an är svårgissad.:)

Anonym sa...

Anonym 10:40
L9 är Jonas Gardell

Anonym sa...

L 9 Blev osäker skall det vara Jonas eller Tomas??

Lotta sa...

oj då felstavning ser jag

Vonkis sa...

Anonym 10:42
Det ska vara Jonas.

Anonym sa...

Men det var ju inte Jonas Gardells säregna röst.

Anonym sa...

Vilken Harry ska in på L7?

Marie sa...

lya :-)

Lotta sa...

LYA & ?

Janne sa...

Lya och så

Anonym sa...

Göran:

Vem är det sm bor i en Loa? :-)

// Masen

Anonym sa...

lya och så...(s) bra sås reder sig själv - till räven kanske???

Lotta sa...

vad blev L5

Anonym sa...

Hanna

Anonym sa...

anna?!

Lotta sa...

du måste mena ANNA

Vonkis sa...

Masen
Nu ska du vara snäll :-)

Anonym sa...

L 7 Brandelius

L 5 Så

Anonym sa...

Är det Anna Bergendal?

Marie sa...

Anna Ternheim

Lotta sa...

Nej det e det inte!!

Bettan sa...

Anna Ternheim

Johan sa...

Anna Ternheim

Anonym sa...

vet någon vilken Anna???

Anonym sa...

Ternheim

bildtroll sa...

Lotta, SÅ LUNKAR VI....

Göran sa...

Masen
i en Loa bor en Falkman alltså ett fågelbo..;)

Anonym sa...

Anonym 10:47
Tror du han är med två ggr i samma kryss?

Anonym sa...

Vart ett tekniskt fel på tangentbordet... sorry

Anonym sa...

Annas version av When tomorrow comes är obligatorisk lyssning

Lotta sa...

ANNA TERNHEIM

Vonkis sa...

Göran
He he he

Vonkis sa...

Anonym 10:50
Får ta och kolla upp den då.

Anonym sa...

Vi möts inte igen nästa vecka - jobbar natt

Anonym sa...

Göran:
Snygg rädding. :)

// Masen

Anonym sa...

meet

Göran sa...

Anna Ternheim är helt klart en lyssningbar tjej!

Vonkis sa...

Vad heter/hette serien?

Göran sa...

Masen
Ja jag tog den på mållinjen.:)

Anonym sa...

Vonkis

We meet again tror jag

bildtroll sa...

Vi möts igen

Lotta sa...

TACK Alla för idá ses om en vecka ha en underbar dag/vecka

Anonym sa...

Serien hette "We'll meet again".

Marie sa...

Jaha, då var det gjort - tack alla för hjälpen.

Vonkis sa...

Anonym och Bildtroll
Mörsi båokåo

Janne sa...

Tack för all hjälp idag i "Götet" är det kanonväder.

bildtroll sa...

Tack för idag

epsilon sa...

Tack för idag. Hade inte klarat mig utan er. Kunde varken rosa eller taxi. trevlig helg!

Bettan sa...

Tack för mig denna vecka...nästa helg blir det jobb så då är jag inte med...Lycka till alla...kram

Anonym sa...

Jag hoppar som sagt nästa gång - varannan vecka är det så illa ställt! Jobbar natt så jag sover över minnesträningen

Anonym sa...

Roliga ? en del är här.

Göran sa...

Tack alla!
Och ursäkta min dåliga gissningsform idag, men så är jag lite förkyld också.:)

Ha en härlig helg alla!

Vonkis!
Änjoj dä vikänd änd do samsing najs!

Vonkis sa...

Janne
Hygglo att berätta om ert fina väder :-)

Vonkis sa...

Anonym 10:50
Den var faktiskt bra den låten.

Vonkis sa...

Belial
Nu får hoppa hit efter sömnen om du fastnar på någon fråga :-)

Anonym 10:56
Sannerligen, vi skrattar nästan jämt.

Göran
Samsing najs? Nävvah!

Göran sa...

Vonkis!

Åff kårs! do dät!.:)

Vonkis sa...

Göran
Batt aj oant to hävv fann todäj.

Göran sa...

Vonkis!

Dät våt aj min, todäj, tomorrow toyot...ehh evrydäj.:)

Vonkis sa...

Göran
Vass Majnt er musikalich???

Göran sa...

Vonkis.:)

jetzt bin ich ein Fragezeichen

Vonkis sa...

Göran
Und so weiter :-)

Göran sa...

Vonkis
Genießen Sie das Wochenende! Umarmung

Kenny sa...

Då vill jag tacka för hjälpen med detta löjliga kryss ännu en gång, lite sent men det funkar även på Måndagar.

Vonkis sa...

Göran
Filen dank

Kenny
Ända till onsdag funkar det :-)
Eller, det fungerar ju senare också men då är det väl inte så mycket lönt att skicka in i alla fall...