lördag, april 24, 2021

Den trehundranittioåttonde dagen: Ett foto i timmen lördag 24 april 2021

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag trehundranittioåtta i isolering. Åtta månader kvar till julafton är det åter dags för Ett foto i timmen. Häng med på min dag, om du vill.

Kl. 07. Ställer ut några blommor på balkongen, det ska vara soligt hela dagen men här blir det lite skugga för dem.

Kl. 08. Fixar några mackor att ta med till odlingslotten.

Kl. 09. Började plantera om mina tomatplantor men insåg att klockan var snart Melodikrysset, så de andra får vänta en stund.

Kl. 10. Jodå, Melodikrysset blir löst även denna lördag.

Kl. 11. Suzan är på väg för att hämta mig till odlingslotten så jag sätter igång med att smörja in ansiktet.

Kl. 12. And so it begins. Landet lutar lite så vi behöver gräva som en lite ränna för lådans ena kortsida så den kommer ner lite mer i jorden.

Kl. 13. Jag gräver ränna och är nästan klar, det är en del grus där längst nere. Suzan monterar ihop nästa låda, som hon konstruerat och barnen fyller den första lådan med löv från skogen.

Kl. 14. Lådan fylls med löv, trädgårdskompost och jord från landet.

Kl. 15. Jag fixade inte att gräva mer utan övergick till att förlänga den däringa rabatten lite till så den går över hela sidan. A fyller på med lite jord.

Kl. 16. Två av fyra lådor är på plats, har ni sett så fint! Nu är det bara två lådor kvar att fixa men de får vänta till nästa helg.

Kl. 17. Kom hem och kände hur kyligt det varit ute idag, så det blev till att ta en riktigt varm dusch.

Kl. 18. Vilar lite och tittar på Fictiondarling som tittar på och kommenterar det sjätte och sista avsnittet av The Falcon and The Winter Soldier. Ja, sånt gör jag nu för tiden.

Kl. 19. Kom på att jag behövde äta, gör lite tillbehör till biffarna.

Kl. 20. Tittar på Muren.

Kl. 21. Tomaterna är omplanterade. 12 stycken, fyra sorter, alla sådda vid samma tillfälle, har stått i samma tråg under samma stora växtlampa.

Kl. 22. Avslutar dagen med dagens höjdpunkter från Den stora älgvandringen och med att kika in hos andra som fotat sin dag idag.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jädrar vad smart med blomskott i lådorna. Har ju flera. Borde funka på inglasade balkongen. Där är det både ljust och framför allt varmt - på dagarna. Just nu är de flesta i söderfönstret.
/ Marianne

Ulrika sa...

Instämmer med föregående - så smart med lådorna! Det blir ju som små drivhus och så enkelt att hantera!

Vonkis sa...

Marianne
Och så är det lätt att få ut alla krukor :-)

Ulrika
Precis så :-)

Micke sa...

Tjusigt värre med lådorna.

Vonkis sa...

Micke
Vi är väldigt nöjda :-)

Anonym sa...

Verkar ha varit en bra dag. Du kommer nog att sova gott i natt.
Lådorna ser verkligen jättebra ut.
/Marianne

Anna sa...

Sluta lägg ut bilder på att ni redan har börjat odla! Här är odlingssäsongen inte ens i gång! Värsta snöstormen i dag.
Skoj som vanligt att se din dag.
// Anna

Versch sa...

Så underbart att få följa hur ni jobbar på på er odlingslott.
Riktigt snygga lådor din vän har byggt.

Annika sa...

Hej kikar in på din EFIT-dag, jösses vad ni var duktiga och kämpade på.
Vad fint det kommer bli sen när det börjar växa

Razzy sa...

Så snygga blomlådor, kommer bli supersnyggt med växter i sen :)

mossfolk sa...

Vad fint ni gör! Ska bli kul att se när det grönskar sedan!
Och vilket fint väder det tycks ha varit. Här har det både haglat och snöat till och från...

Vonkis sa...

Marianne
Dagen var lite kylig men väldigt bra.

Anna
Såry, jag skulle kanske ha lagt en triggervarning i början av inlägget :-)

Versch
Tackar, det ska jag berätta för Suzan :-)

Annika
Tackar. Det tar sin lilla tid men kommer bli så bra.

Razzy
Tackar :-)

mossfolk
Tack! Vi börjar bli lite otåliga nu och vill börja så morötter, rädisor och sånt men det får vänta några dagar till.
Här har det också haglat, tre väldigt korta skurar föll.

Caroline sa...

Vad smart med skotten i lådorna, både varmt och skyddat.
Vilken skillnad det var på tomatplantorna kl 21!
Känner igen det, har liknande plantor hos mig :)

Lillian "sognafaret" sa...

Det er vekstlampe jeg må kjøpe meg skjønner jeg. Mine tomater er små og ynkelig.

Anni sa...

Det blir ju superfint och proffsigt med lådorna på lotten! Vilket jobb ni gör!
Visst är det intressant hur olika tomatplantorna beter sig och växer? De vänstra på din bild ser inte så glada ut, hoppas att de tar sig nu när de fått nya krukor.
Visst är det Snorkfröken på skeden ;-)

Efwa - Medea sa...

Så fina lådor på lotten! Otroligt vilken skillnad på tomatplantorna.

Önskar jag hade lite mer ork att fixa i trädgården...

Vonkis sa...

Caroline
Ibland glimmar det till, nu blir det till att hålla tummarna för tomatplantorna.


Lillian www.sognafaret.no
Det har varit väldigt bra att ha en växtlampa. De kan vara rätt dyra men den här har jag kunna låna.

Anni
Tackar :-)
Tomatplantorna med lite skrumpna blad ser likadan ut fortfarande men så länge de inte blir värre tänker jag att det finns hopp.

Efwa - Medea
Tackar.
Jag har inte så mycket annat än tid nu för tiden så jag är otroligt tacksam över att ha lotten.