fredag, april 30, 2021

Den fyrahundrafjärde dagen: Valborgsfix

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundrafyra i isolering. Vi ska gå i personlig lock down här i Östergötland nu på grund av orsak. För mig blir det ju ingen skillnad mot hur det har varit de senaste drygt fyrahundra dagarna. Vid två drog Suzan och jag till odlingslotten. Hela rabatten har fått en kant och två stockrosor, som stått ute ett tag, planterades. Det ska fyllas på med japansk lyckta, löjtnantshjärta, blomma för dagen, röd salvia, gul rosenskära, kanske någon astilbe och alunrot.

Suzan har behandlat de två lådorna med en lösning av äppelcidervinäger, stålull och te. Ser ni så fint det blir.

Vad kan det här vara för lök? Ätbar eller ej? Jag frågade i en odlingsgrupp och fick förslagen vitlök, allium, påsk- och pingstlilja.

Det är en hel del fåglar som kommer och hälsar på. I eftermiddag var det bara sädesärlan jag hann fota. Koltrastar finns det flera av och så är det en fågel med rött på bröstet som jag väldigt gärna vill veta vad det är för en sort. Skulle kunna vara en rödhake eller rödstjärt men den är så jäkla snabb så jag har inte hunnit se ordentligt.

Dagens stora projekt var dock att räta upp den andra lådan som blev lite sned samt att börja fylla den med löv, kompost och jord, och det hann vi innan klockan blev för mycket och temperaturen för låg.

I morgon ska den tredje låda monteras och förhoppningsvis kunna ställas på plats. Vi räknar med att det finns någon mer där då så vi kan få hjälp med det, de blir rätt tunga och otympliga nämligen. Men de kommer å andra sidan inte att blåsa bort för oss.

Hoppas du haft en fin valborg och att du får en fin första maj.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint det blev vid Boden.
Odlingslådorna blev toppenbra. Vilket jobb ni har hunnit med.
Så fint att få se hur ni jobbar på.
/Marianne

Versch sa...

Wow så fint det blir och vilket jobb ni har lagt ner!

Vonkis sa...

Marianne och Versch
Tack så mycket :-)

Bloggblad sa...

Den där lösningen med äppelcidervinäger och stålull är jag nyfiken på. Jag ska bygga in en liten rabatt med nytt överblivet virke (plankor).

Anni sa...

Gräv ned löken igen, jag tycker att den ser ut som en narciss av något slag.
Den där Suzan verkar vara en himla bra person att dela lott med.

Vonkis sa...

Bloggblad
Testa! Jag tycker det blir väldigt fint. Kom bara ihåg att lacka efteråt så det inte rinner bort när det regnar.

Anni
Det verkar som det är en skogslök. För tillfället har vi satt dem i en stor kruka i väntan på att lådorna blir färdiga.

Jag är otroligt glad över att det är just Suzan jag delar lotten med :-)