måndag, maj 02, 2022

Det växer trots allt

Välkommen till OdlingsBloggen

De senaste helgerna har jag sagt till mig själv att jag måste plantera om mina tomatplantor. Idag blev det äntligen gjort.

Man riktigt ser hur de skriker efter ny jord. Det är drygt 6 veckor sedan jag fyllde på krukorna med jord första gången, idag byttes krukorna till större modeller.

Nästa år tänker jag dock spara ordentligt på jorden till tomaterna. Det här är plantan från det lilla frö jag först trodde att det inte blev något av så jag tog bort pluggen jag ställt i krukan. Men fröet hade ramlat ner i krukan och sedan har det mått alldeles förträffligt bra i sin kruka trotts att den haft väldigt lite jord att växa i. Den här plantan fick helt enkelt stå kvar i sin lilla örtväxt-kruka, jag fyllde den bara med ny jord.

20 av 22 tomatplantor har planterats om. Sedan tog jorden slut. Nu får de stå på köksbordet ett tag, förhoppningsvis blir det inte för mörkt för dem där. Jag hade ju inte räknat med att alla fröer skulle gro så jag har inte riktigt plats för plantorna någon annan stans. Vi har inte plats för alla plantor i växthuset heller så jag behöver ge bort en del av dem.

Även paprikorna verkar må bra, trots att de fortfarande står i sina minimala sticklingskrukor. Ja, jag ska se till att plantera om dem också.

Den ömma modern har sytt det här omplanteringsunderlägget åt mig. Det består av gamla gardiner, dubbel plastvaxduk, orangea kantband och kardborreband hon hade hemma. Det är verkligen smidigt att kunna hålla på med blommor och jord på den, så slipper jag torka upp jord från diskbänken och inget hamnar i slasken.

5 kommentarer:

Versch sa...

Wow vad det har växt! Mina tomatplantor är inte alls lika stora.

Anonym sa...

Så smart underlägg. Måste klura på något liknande. Har just handlat tomatplantor av en i byn. Inte haft ork till att så och driva med plantor i år. Kallsådde lite sommarblommor som jag lääääängtas efter

Bloggblad sa...

Äsch, jag glömde att fotografera det hemmatänkta och makebyggda halva växthuset... Men det ser ut att bli perfekt. Foto kommer nästa gång vi åker ut.
I dag gick alla rörelser i snigelfart - ben och höfter känns rätt stela efter gårdagens operation vandring.

Anni sa...

Förr hade man bakbord man lade upp på köksbänken, numera fiffiga planteringsbord! Jag använder dagstidningar när jag jobbar inne, bara att vika ihop om allt skräp sedan.

Vonkis sa...

Versh
De har trivts under växtlampan :-)

Anonym
Googla på planteringsmatta och matta repotting så får du upp några bra bilder.

Bloggblad
Vila är bra efter klättriga vandringar :-)

Anni
Jag använder tidningar om jag har några framme, gillar dock att underlägget är så smidigt att bara lägga fram även om jag har lite större krukor som behöver stå på golvet, utan att det blir blött under.