lördag, maj 14, 2022

ESC 2022 Final

Välkommen till EurovisionsBloggen 

Först väntar och väntar man på att Eurovision Song Contest ska komma igång, sedan hinner man knappt blinka så är vi redan i finalen. Med tanke på det som händer i Ukraina vore allt annat än en seger för Kalush Orchestra en stor skräll men Cornelia borde i alla fall kunna hamna topp fyra. Flera av de fem direktkvalificerade länderna har skickat riktigt bra låtar i år så Storbritannien, Spanien och Italien kan ställa till det för Sverige.

Är det nu jag ska vara mitt vanliga surhål och klaga på inledningen med Give peace a chance och märkligt medley med Laura Pausin och alla hennes klädbyten?

Ha ha ha, Edward som uttalar Dominik Hašeks efternamn Haseck istället för Haasek.

1. Tjeckien
We are DomiLights off
Det här är verkligen en partystartare. Med tanke på alla ballader i finalen borde den här kunna komma topp 10.

2. Rumänien
WRSLlámame
Det här är ändå bedårande på något sätt. Nej, sångaren kan inte dansa i ett dansnummer men hans totala lycka över att stå på scenen kompenserar väldigt mycket för det.

3. Portugal
MaroSaudade, saudade
Det här är ju fint och så men också väldigt intetsägande.

4. Finland
The RasmusJezebel
Är The Rasmus AIK:are? Eller kanske det är Benke Rydman, som jag har för mig koreograferat numret så hejar på Solnalaget? I vilket fall är det här en rätt bra låt som jag sitter och sjunger med lite i.

5. Schweiz
Marius BearBoys do cry
Det här är fortfarande en tråkig låt och ett tråkigt nummer. Såry.

6. Frankrike
Alvan & AhezFulenn
Tror jag får lägga in det här bidraget i kategorin udda på ett bra sätt. Jag gillar det här men jag tror Frankrike förlorar en del på att det här är första gången den stora publiken ser hela bidraget.

7. Norge
SubwoolferGive that wolf a banana
Varför har inte killarna gula skor på sig? Norge måste få en bra placering ikväll. minst topp 8.

Publiken i Turin är verkligen med på noterna ikväll. Jag tror att de har sjungit och klappat med i alla bidrag så här långt.

8. Armenien
Rosa LinnSnap
Låten i sig sticker inte ut så mycket men numret kan nog hjälpa Armenien till en hyfsad placering ikväll.

Vänta nu, fick vi en paus i finalen där de visade klipp från den första semifinalen???

9. Italien
Mahmood & BlancoBrividi
Vacker låt men är det inte lite sura toner från Blanco? Medhörningen eller nerver?

Gillar pianisten som sitter där i bakgrunden och får feeling.

10. Spanien
Chanel – SlowMo
Sanna mina ord, har vi fått en ny Fuego? Jäklar så bra!

11. Nederländerna
S10De diepte
När man inte kan nederländska är det bra att en del av refrängen består av na na na, så jag kan sitta här och sjunga med.

12. Ukraina
Kalush OrchestraStefania
Det är en mäktig inledning när de står på rad så där och sjunger samtidigt som publiken klappar med. Och avslutningen med de gula och blå färgerna samtidigt som artisterna står med höger hand knuten över bröstet.

Hjärtskärande när sångaren ropar Help Mariupol, help Azovstal right now! från scenen.

13. Tyskland
Malik Harris – Rockstars
Nej. Konstigt på ett inte bra sätt. Men nu har i alla fall mer än halva startfältet framträtt.

14. Litauen
Monika LiuSentimentai
Litauens bidrag tillhör låtarna som vuxit på mig. Den är rätt skön och jag gillar Monikas attityd på scenen.

15. Azerbajdzjan
Nadir RustamliFade to black
Han var väl inte korthårig i torsdags? 
Snyggt.

16. Belgien
Jérémie MakieseMiss you
Kisspaus.

17. Grekland
Amanda TenfjordDie together
Fint och så men även här dyker det upp några sura toner ikväll.

18. Island
SysturMeð hækkandi sól
Oj. Två av systrarna i Systur har kuppat in den ukrainska flaggan på sina gitarrer, den tredje har flaggan på sin hand.

19. Moldavien
Zdob și Zdub och Advahov BrothersTrenulețul
ÄNTLIGEN lite röj på scenen igen! 

20. Sverige
Cornelia JakobsHold me closer
Sverige drar ifrån lite i oddsen på sin andraplats. Cornelia har 13 procents chans att vinna, nyss var det 11. Ukraina leder så klart överlägset med 62%.

Jäklar så bra, jag sitter här och tokryser!

21. Australien
Sheldon RileyNot the same
Oj. Imponerande att Sheldon höll ihop det.

22. Storbritannien
Sam RyderSpaceman
I år borde verkligen inte Storbritannien hamna på sista plats. Även om Sam kändes lite övertänd var det här bra.

23. Polen
OchmanRiver
Egentligen en rätt bra låt men det är lite för många killar som ska flexa i sången ikväll.

24. Serbien
KonstraktaIn corpore sano
Un der bart!

25. Estland
StefanHope
Effektiv låt, bra nummer.

Ja ni, nu är det bara att genomlida lite mellanakter och sedan får vi se vad jurygrupper och tittare i Europa (och Australien) tycker om Cornelias prestation ikväll.

Hur många tolvor tror ni Ukraina får ikväll?

Jag har röstat på Rumänien, Norge och Serbien.

Tydligen har Damiano, sångaren i Måneskin skadat sig i foten, det är därför han rör sig så konstigt. 

Herre gud, ytterligare ett klädombyte?

Nog är det väldigt tråkigt att Mika inte sjunger live när alla tävlande måste göra det.

Jurygrupperna
Nederländerna Sverige 1p, Men Schweiz får 10 p och Belgien 6 p 12 p till Grekland
San Marino 5p Sverige, 12 p Spanien
Nordmakedonien 6p Sverige, 12 p Spanien
Malta 10p Sverige, 12p Spanien
Ukraina (som bara fått 2 p än) 4p Sverige, 12p Storbritannien.
Albanien 8p Sverige, 12p Italien
Estland, 12p Sverige!
Azerbajdzjan 8p Sverige, 12p Storbritannien.
Portugal 12p Spanien
Tyskland 7p Sverige, 12p Storbritannien
Belgien 7p Sverige, 12p Storbritannien
Norge 8p Sverige, 12p Grekland (med norsk sångerska)
Israel 12p Sverige!
Polen 10p Sverige, 12p Ukraina
Grekland 12p Azerbajdzjan
Moldavien 8p Sverige 12p Ukraina
Bulgarien 12p Grekland
Serbien, 5p Sverige 12p Azerbajdzjan
Island 12p Sverige
Cypern 5p Sverige, 12p Grekland
Lettland 10p Sverige, 12p Ukraina
Spanien 7p Sverige, 12p Azerbajdzjan
Schweiz 7p Sverige, 12p Grekland
Danmark 7p Sverige, 12p Grekland
Frankrike 12p Storbritannien
Armenien 5p Sverige, 12p Spanien
Montenegro 7p Sverige, 12p Serbien
Rumänien 10p Sverige, 12p Ukraina
Irland 10p Sverige, 12p Spanien
Slovenien 12p Italien
Georgien 8p Sverige, 12p Storbritannien
Kroatien 5p Sverige, 12p Serbien
Litauen 3p Sverige, 12p Ukraina
Österrike 7p Sverige, 12p Storbritannien
Finland 12p Sverige!
Storbritannien 12p Sverige!
Sverige 12p Spanien
Australien 10p Sverige, 12p Spanien
Tjeckien 10p Sverige, 12p Storbritannien
Italien 12p Nederländerna

Tittarrösterna
Tyskland 6p
Frankrike 8p
Island 10p
Finland 26p
Rumänien 53p
Moldavien 239p
Tjeckien 5p
Litauen 93p
Norge 146p
Armenien 21p
Estland 98p
Polen 105p
Belgien 5p
Schweiz 0p
Serbien 225p
Azerbajdzjan 3p
Australien 2p
Nederländerna 42p
Italien 110p
Grekland 57p
Portugal 36p 
Ukraina 439p!!!
Spanien 228p 
Sverige 180p lite besviken är jag faktiskt
Storbritannien 183p

Sverige var två hos jurygrupperna och sexa hos tittarna.

Grattis Ukraina, grattis Cornelia till fjärdeplatsen. Ska vi tro på att finalen av Eurovision Song Contest 2023 hålls på Ukrainas Krim?

72 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!

Då är den stora kvällen här, 25 land står i centrum i kväll. Ukraina, Sverige och Storbritannien är bland dom största favoriterna, fast mycket kan hända under kvällen, och det kan komma överraskningar.

Så ditt meddelande i kommentarsfälten på krysset tidigare i dag. Jag hade i torsdags en del problem med att kommentera, vet inte vad det var, nåt var inte som det borde vara. Hoppas det går bättre i kväll

Jag ber om ursäkt för dom många kommentarerna jag skickade torsdags, som inte kom på tryck.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Efter semifinalen i torsdags såg jag att flera av dina och Lenas kommentarer fastnat i skräpfiltret. Jag ska hålla extra koll där ikväll.

Kjell Sigbjørn sa...

Nästan som öppningsceremonin i OS när det gäller inmarschen

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Japp, men snabbare tack och lov :-)

Annis sa...

Goder afton! Jag glider in efter en längre tids tystnad 🙂
Äntligen en musikkväll!
Jag skulle kunna tänka mig rösta på Rumänien, vilken skön dansglädje!

Annis sa...

Så trivsamt att ha sällskap här, när soffan hemma inte bjuder på annat sällskap än 2 katter 😸

Kjell Sigbjørn sa...

Finlands bidrag: Enig med Linneas kommentar att även jag tycker den har vuxit under veckan.

Vonkis sa...

Annis
Kul att du kikar in!
Det är nästan så Rumäniens sångare spricker av glädje när han är på scenen.

Kjell Sigbjørn
Samma här.

Lena sa...

Nämen Norges bidrag är ju så galet härlig :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Norges bidrag: Det ryktas att TIX som var med i fjolårets eurovision befinner sig bak en av maskerna. Jag håller tummarna att de här kommer bland top 10

Vonkis sa...

Lena
Jag älskar Give that wolf a banana!

Kjell Sigbjørn
Jag håller samma tummar :-)

Lena sa...

Finlands var också helt OK....är man partisk, eller...

Vonkis sa...

Lena
I ESC får man vara huuur partisk man vill :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Ja, dom visar klipp från den första semifinalen när det är reklampaus i del länder som har det.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det hade varit roligare om de visat något vi inte redan sett :-/

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Det samma tycker jag också

Lena sa...

Det bästa med italiens bidrag är att de sjunger på italienska, inte kan väl denna vara i topp?!

Bettan sa...

Halloj hoppar in här ikväll, vi får fira min födelsedag efter tolvslaget���� Finlands låt tycker jag va en av dom bästa låtarna dom haft

Annis sa...

Nu förstår jag ju inte spanska, och vet inte om kvinnornas blottade rumpor är ngt statement... men så beklämmande med så uppenbart sexistisk klädsel.

Vonkis sa...

Lena
Jag gillade Italiens låt förutom delarna med rap.

Bettan
Grattis i förskott :-)

Vonkis sa...

Annis
Ja. Med tanke på hur obekvämt det är med stringtrosor i vardagen kan det inte vara superskönt att dansa i dem tänker jag.

Kjell Sigbjørn sa...

Både ITALIEN och SPANIEN kommer högt på listan top 6. Spanien har en bra låt

Kjell Sigbjørn sa...

Bettan:
GRATTIS på födelsedagen i förskott

Bettan sa...

Tack!
jag gillar Ukrainas låt, annorlunda men något gör att jag gillar den

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är roligt när Big 5 faktiskt satsar och skickar bra låtar till tävlingen. Ja, förutom Tyskland då.

Anonym sa...

Kommer in lite sent.
Sett delvis fr.o.m Spanien. Men ska jag sitta framför TVn.
Vonkis, vi har varit i Gideå. A hälsar!

/Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Har ni ätit surströmming nu igen?!!

Vonkis sa...

Såg ni de ukrainska flaggorna på gitarrerna och handen i Islands nummer?

Kjell Sigbjørn sa...

Fart på scenen när Moldaviens Zdob și Zdub och Advahov Brothers uppträder, jag gillar den låten

Vonkis sa...

Sverige drar ifrån lite i oddsen på sin andraplats. De har 13 procents chans att vinna, nyss var det 11. Ukraina leder så klart överlägset med 62%

Kjell Sigbjørn sa...

Hör ni publiken att dom också gillar Cornelias låt

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Så häftigt.

Lena sa...

Vilken pipa den tjejen har och en stark låt. Fantastiskt av Cornelia.

Vonkis sa...

Lena
Sannerligen.

Lena sa...

Har jag fel, men de flesta bidragen går faktiskt att lyssna på. Ingen som är direkt sopdålig...

Lena sa...

Ja, innan Australiens bidrag kom...:-)

Anonym sa...

Vonkis
Japp det har vi gjort.
Blev så otroligt glad över lampan.
Rös också under Cornelis framträdande.

/Marianne

Vonkis sa...

Lena
Det är väl Belgien, Schweiz och Tyskland som drar ner helhetsintrycket men annars är det bra nivå på bidragen ikväll.

Marianne
Hade du inte kunnat ljuga?

Lena sa...

Vonkis, yes men 3 av 23 hittills är väl fantastiskt...kommer inte ihåg att det varit så pass bra bidrag i tidigare ESC

Vonkis sa...

Lena
Det har du verkligen rätt i.

Lena sa...

..men Serbien...

Kjell Sigbjørn sa...

Jag kommer att rösta på 3 länder i kväll:
SVERIGE
ISLAND
MOLDAVIEN

Vonkis sa...

Lena
Underbart nummer. Tokälskar In corpore sano!

Kjell Sigbjørn
Tror baske mig jag ska ta och ringa på de norska bananvargarna.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Det gör du rätt i

Vonkis sa...

Tror ni det är något land som inte ger sina 12 poäng till Ukraina ikväll?

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Det förvånar mig inte.

Anonym sa...

Hoppas inte för SÅ bra var den inte

Kjell Sigbjørn sa...

Då tar jag chansen på at gissa (efter bettingen från Eurovisionworld) hur det går för kvällens bidrag, så får vi se hur resultatet om det stämmer när det 40:e och det sista landet har röstat sån ca. en halv timme in i söndagsdygnet:

• 01 UKRAINA
• 02 SVERIGE
• 03 STORBRITANNIEN
• 04 SPANIEN
• 05 ITALIEN
• 06 SERBIEN
• 07 NORGE
• 08 POLEN
• 09 GREKLAND
• 10 MOLDAVIEN
• 11 NEDERLÄNDERNA
• 12 FINLAND
• 13 AUSTRALIEN
• 14 TJECKIEN
• 15 ESTLAND
• 16 PORTUGAL
• 17 ARMENIEN
• 18 FRANKRIKE
• 19 AZERBAJDZJAN
• 20 ISLAND
• 21 RUMÄNIEN
• 22 TYSKLAND
• 23 LITAUEN
• 24 SVEITS
• 25 BELGIEN

Lena sa...

Åsch glömde byta användare. Hoppas inte på Ukraina för det finns många bättre låtar. Tragiskt med kriget men det här är musik!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag tror att både Norge och Serbien kan få bättre placeringar än oddsen visar.

Vonkis sa...

Lena
:-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Ska inte se bort från det nej. Det hoppas jag med.

Lena sa...

Bara inte Tyskland, Azerbadjan, Australien, Litauien och Serbien inte vinner 😅

Bettan sa...

Gillar inte serbien tyvärr

Lena sa...

Vad hände med Irland, Israel och Turkiet?!

Vonkis sa...

Lena och Bettan
Ni vet vad man säger.
Smaken är som röven

klöven

:-)

Vonkis sa...

Lena
Irland och Israel åkte ut i semifinalen. Turkiet har inte varit med sedan 2012.

Lena sa...

Då missade hag det, får skylla på hockeyn 🤣😝

Lena sa...

Kom igen mu!!!

Bettan sa...

ojjj

Lena sa...

Ser ju bra ut så länge..

Bettan sa...

Fy va spännande

Kjell Sigbjørn sa...

4 3 9

Vilken påängsumma til UKRAINA

Lena sa...

Så dåligt, den var definitivt inte värd att vinna..

Kjell Sigbjørn sa...

Grattis UKRAINA
Grattis til Sveriges fjärde plats

Fast det blir väl ingen final i Kiev nästa år, kanske Sverige tar över….?

Anonym sa...

Vart lite väl spännande ett tag.
Grattis till Cornelia och Ukraina.

/Marianne

Vonkis sa...

Fel låt men rätt låt vann. Hade helt ärligt hoppas på bättre poäng och placering för Cornelia men en fjärdeplats är verkligen inte fy skam det heller.

Nu håller jag tummarna för att finalen av ESC 2023 hålls på Ukrainas Krim.

Kjell Sigbjørn sa...

Men då tackar för mej i kväll och önskar er en riktig GOD NATT

Vonkis sa...

Tack för ikväll hörni, det var lika roligt som vanligt att hänga med er :-)

Lena sa...

Skitdåligt! Ukrainas låt var inge vidare. Storbritannien OK men inge vidare:
Hur blir ECS i KIYEV nästa år???

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Tack detsamma!

Vonkis sa...

Lena
Både Stockholms borgarråd och Spanien har erbjudit sig att arrangera finalen om Ukraina skulle vinna.