tisdag, maj 10, 2022

ESC 2022 semifinal 1

Välkommen till EurovisionsBloggen 

Men som jag sett fram mot denna dag och äntligen har det blivit dags för den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2022 från Turin! Ikväll tävlar Norge, jag har spelat deras bidrag Give that wolf a banan många gånger redan. Förhoppningsvis går det vidare till lördagens final.

I år får vi tre programledare, Mika, Laura Pausini och Alessandro Cattelan, förstår dock inte varför det var en berättare i inledningen. Men men, Nuuuu kör vi!

1. Albanien
Ronela HajatiSekret
Nedtonat eller inte, vilken start på semifinalen. Och jag gillade det här faktiskt. Låten svänger och numret var snyggt. Ja, jag skrev snyggt. Det här borde gå till final.

2. Lettland
Citi ZēniEat your salad
Nja. Det här känns bara tramsigt men numret är glatt och trams brukar ju kunna gå hem i den här tävlingen.

3. Litauen
Monika LiuSentimentai
Litauen kommer inte vinna i år heller.

4. Schweiz
Marius BearBoys do cry
På tal om Appenzell så har jag varit där, 2007 närmare bestämt. Men nog om Appenzell, den här låten var rätt tråkig och numret lika så.

5. Slovenien
LPSDisko
Där kom det en tempoväxling, men när en stor discokula är det intressantaste i ens nummer, då är det inget bra.

6. Ukraina
Kalush OrchestraStefania
Ikväll sitter Ukrainas kommentator Tymur Miroshnichenko i ett skyddsrum i Lviv och kommenterar semifinalen. Vilket stöd de har i arenan. Det kanske inte blir en totalseger, men till finalen är de självklara. Slava Ukraini.

7. Bulgarien
Intelligent Music ProjectIntention
Nej. Då brukar jag ändå gilla 80-talsrock.

8. Nederländerna
S10De Diepte
Jag förstår att publiken sjunger med i De diepte, den är fin och melodisk. Gissningsvis skulle bågarna i bakgrunden inte ha varit svart i det här numret men det fungerar ändå.

9. Moldavien
Zdob şi Zdub & Frații AdvahovTrenulețul
Glädje och fart, det kommer man långt med i esc, speciellt när det är många lugna och avskalade låtar de tävlar mot.

10. Portugal
MAROSaudade, Saudade
Stämsång! Men varför står de i en cirkel vända mot varandra och sjunger?

11. Kroatien
Mia DimšićGuilty pleasure
Glömde de sätta på ljuset i början av numret?
Anonymt var rätt ord för att beskriva det här.

12. Danmark
REDDI - The Show
Suck, en låt som är två låtar i en. Om Danmark går vidare till finalen med den här låten blir jag förvånad.

Varför ska Mika hålla ett sånt här löjligt anförande?

13. Österrike
LUM!X feat. Pia MariaHalo
Aj, det var länge sedan någon sjöng så här surt en hel låt, även i esc. Det passar i och för sig in i temat med eurotechno.

14. Island
SysturMeð Hækkandi Sól
Deras bror är också med på scenen. Det här var verkligen något annat än Daði og Gagnamagnið. Rätt finstämt. Publiken i arenan är helt klart på, kanske kan Island skrälla lite och gå vidare?

15. Grekland
Amanda Georgiadi TenfjordDie together
Vilken röst och numret är både snyggt förstärker låten på ett effektivt sätt.

16. Norge
SubwoolferGive that wolf a banana
Vargarna är fortfarande okända men tydligen är det Tix, som tävlade för Norge ifjol, som gömmer sig under astronautens hjälm.

Hur kan man inte älska det här numret?

17. Armenien
Rosa Linn - Snap
Sitter och gungar med, snyggt och lite annorlunda nummer.

Jag tror, och hoppas, att det är Ukraina, Norge, Grekland, Albanien, Nederländerna, Portugal, Armenien, Moldavien, Lettland och Island som går vidare till lördagens final ikväll.

Arkiv X i Eurovision, och Blue. Där ser man.

Gud så mäktigt när publiken sjunger med Diodato i Fai rumore! Italien har verkligen skickat bra bidrag till Eurovision Song Contest 2011.

Nej men se där, Måns Zelmerlöw fick vara med på ett hörn i årets ESC ändå.

Till finalen
Schweiz, wtf?
Armenien, kul.
Island, ja!
Litauen, vad händer?
Portugal, bra.
Norge, Ja!
Grekland, bra.
Ukraina, halleluja. 
Moldavien, starkt jobbat.
Nederländerna, bra!

Åtta av tio är ändå helt ok, men tråkigt att Albanien åkte ut. Och till förmån för Schweiz och Litauen dessutom. Den sved.

Free Dawit
SD i Riksdagen - Nej tack!

36 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i majkvällen
Ja nu är det dags igen for Eurovision Song Contest - delfinal 1
I kväll tävlar Norge och Danmark av dom nordiska länderna.
Klart NORGE går vidare, fast DANMARK kan vi vinka farväl till tror jag.
UKRAINA Kommer att få mycket sympatiröster från manga länder runt i Europa.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Island tävlar också ikväll :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Javisst det glömda jag. Kanske dom får en plats i finalen?

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag tror det blir svårt för både Island och Danmark ikväll men Norge är självklara i finalen.

Lena sa...

se på Tv4, där är det ett program nu om "Massor med schlager" om bl.a. Lasse Holm och Torgny söderberg .-)

Vonkis sa...

Lena
Aha.

Lena sa...

Kicki Danielsson fyller 70 år i dag :-)

Lena sa...

Jättebra tillbaka blickar på schlager i programmet...

Vonkis sa...

Lena
Grattis Kikki!
Jag får titta på play sedan.

Vonkis sa...

Vad tycker ni så här långt?

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Något bra,Albanien bäst hittills, Bulgarien sämst av dom sju första jag har sett och hört till nu.

Lena sa...

Ingen av de hittills har varit några säkra kort

Lena sa...

Heja Moldavien :-)

Anni sa...

Moldavien levererar alltid! 😍

Kjell Sigbjørn sa...

Amanda Tenfjord som sjunger för Grekland ikväll är halvt norsk. Halvgreken Amanda Tenfjord är bland kvällens största favoriter att ta sig vidare till Eurovision Song Contest-finalen på lördag,

Lena sa...

Island är vacker

Lena sa...

Greklands liknar Sveriges

Kjell Sigbjørn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lena sa...

Haha, Norge. Ni har överträffat er själva. skithäftig låt :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Ja, då är det mitt hemland NORGE, hur tycker ni andra om låten…?
Är säker på att den kommer till finalen på lördag

Kjell Sigbjørn sa...

Lena: ❤️

Vonkis sa...

Lena och Anni
Zdob și Zdub kan sina grejer :-)

Kjell Sigbjørn
Grekland tar sig absolut till finalen.
Jag har älskat Norges bidrag sedan jag såg det första gången för tre månader sedan.

Vonkis sa...

Jag tror, och hoppas, att det är Ukraina, Norge, Grekland, Albanien, Nederländerna, Portugal, Armenien, Moldavien, Lettland och Island som går vidare till lördagens final ikväll.

Kjell Sigbjørn sa...

Gissar på att dom här 10 länderna kommer sig vidare till den stora finalen på lördag:
• UKRAINA
• GREKLAND
• NORGE
• NEDERLÄNDERNA
• ARMENIEN
• PORTUGAL
• MOLDAVIEN
• ALBANIEN
• LETTLAND
• ÖSTERRIKE

Dom här länderna får sätta sig på flygplanet i morgon och resa hem till sina hemland:

• SCHWEIZ
• LITAUEN
• ISLAND
• KFROATIA
• DANMARK
• SLOVENIEN
• BULGARIEN

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag hoppas verkligen att Island tar sig till finalen istället för falsksjungande Österrike.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Det hade jag hoppas på att dom gör, fast är redd dom inte gör det, tyvärr…

Anni sa...

Ukraina, Moldavien, Litauen och Bulgarien får mina röster. Övriga sex som går vidare? Spelar mig ingen roll. Nej, jag gillar inte vargarna utan tycker att mormor kan få bananen. 🙄

Kjell Sigbjørn sa...

Jag röstade på ISLAND, GREKLAND och MOLDAVIEN

Kjell Sigbjørn sa...

Här i Norge kan vi rösta i kväll, men inte på torsdag

Vonkis sa...

Anni
Bulgarien men inte Nirge???
Och för sig, smaken är ju som röven

klöven.

Vonkis sa...

Det var det det. Tack för ikväll. Vill ni så sörs vi igen på torsdag och lördag.

Kjell Sigbjørn sa...

Bommade på tre länder:

Schweiz, Litauen och Island kom med

Ut med Albanien, Lettland og Österrike

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Vi hörs på torsdag
Heja SVERIGE
Hyvä SUOMI

Lena sa...

Norge och Moldavien klart bäst i kväll :-)

Lena sa...

Ses på Torsdag då vi hejar på Cornelia Jacobs och Luleaå Hockey :-)

Bloggblad sa...

Jag såg bara "Hitlåtens historia" när jag kom från kören igår - och andra delen efter kören ikväll. Jag som aldrig älskade schlager förr, blir så nostalgisk och minns ... och sjunger med och känner att jag älskar de där gamla hitsen.

Men nya ... njäe... Det tar nog 30-40 år till - och då är det för sent.