lördag, mars 12, 2016

Melodifestivalen 2016, final

Välkommen till MelodifestivalBloggen   

Det går fort när en har roligt och roligt har i alla fall jag haft de här veckorna. Finalen är här och vi ska utse vilket bidrag som ska representera oss i Stockholm 14 maj när ESC avgörs. Mycket tyder på att det blir Frans som får uppdraget men jag hoppas nog lite på Panetoz(!) eller Wiktoria.

Gina och William, nu tar norrlänningarna över! De är ju tokbra!

Alltså, Edin...

1 PanetozHåll om mig hårt
Kan ni sitta still i sofforna nu? Det kan inte jag, och ringt på det dyra numret har jag gjort. En kanonstart på finalen det här.
Nytt för finalen, bara skorna blev kvar.

2 Lisa AjaxMy Heart Wants Me Dead
Opa opa.
Nej, det här är fortfarande för mycket Azerbajdzjan för min del.

3 David LindgrenWe are Your Tomorrow
Det har snyggat till laserdelen i början men låten är ju för tråkig. Hävdar fortfarande är det den här typen av låtar som kommer ha svårt att gå vidare om typ fem år och då kommer folk säga att schlagern är död...

4 SaRahaKizunguzungu
Kizunguzungu bytyder typ du gör mig yr eller du ger mig yrsel.

5 Oscar ZiaHuman
Fin låt med budskap, sån som brukar gå hem i ESC, i alla fall när det är Ryssland som tävlar. Tror nog Oscar får svårt att vinna ikväll men det blir nog topp fyra.

6 Ace WilderDon’t Worry
Ett bidrag där själva showen är bättre än låten. Kommer femma ikväll.

Lynda Woodruff men det har varit mycket återbruk på humorinslagen i år (harkel Jonas Gardell och Helena Bergströms karaktärer).

7 Robin BengtssonConstellation Prize
Om det håller i sig för Robin ikväll tror jag absolut han kan bli trea eller tvåa.

8 Molly SandénYouniverse
Jag är ledsen men det här är för tråkigt. Det ska väl vara innerligt och lidelsefullt men jag somnar. Borde komma långt ner i resultatlistan.

Molly har diabetes och det som ser ut som ett plåster på hennes vänstra arm är en glukosmätare som håller koll på hennes sockernivå.

9 Boris RenéPut Your Love on Me
Han är som Kevin Walker men kan sjung på riktigt.
K godkänner den nya kostymen även om den röda var snyggare.

Vi gillar nog den här låten. vill börja dansa.

10 FransIf I Were Sorry
Spela Zlatanlåten, som att Frans behöver mer hjälp.
Kvällens stora favorit. Kanske är det åldern men jag förstår inte grejen med If I were sorry. Den suger ju inte men vinna, ska den verkligen det?

Skulle inte skämmas om vi skickar den här till Stockholm i maj men är lite rädd att Europa och Australien ska reagera som det gjorde när Anna Bergendahl tävlade.

Det här känns klart.

11 WiktoriaSave Me
Min andra favorit ikväll.

K och jag funderar över vad Siewert Öholm skulle säga om Gina och William fick leda alla program på SVT tillsammans från nu.

12 Samir o ViktorBada nakna
Nu är nog lilla A överlycklig i allafall.
Verkar inte Viktor lite tagen?

Känns som att jag fick se mer än jag ville nu.

K, som inte förstår att en inte kan skämta om allt, tycker att Anna Book borde fått vara med i Samir o Viktors bidrag.

Riktigt snygg version av Heroes.

Bosnien
8 Ace Wilder
10 Oscar Zia
12 Frans

Cypern
8 Robin Bengtsson
10 Oscar Zia
12 Frans

Vitryssland
8 Ace Wilder
10 Wiktoria
12 Oscar Zia

Nederländerna
8 Robin Bengtsson
10 Frans
12 Ace Wilder

Estland
8 Ace Wilder
10 Molly
12 Frans

Israel
8 Frans
10 Oscar Zia
12 Wiktoria

Italien
8 Oscar Zia
10 Frans
12 Ace Wilder

Slovenien
8 Wiktoria
10 Oscar
12 Ace Wilder

Frankrike
8 Wiktoria
10 Robin
12 Frans

Norge
8 Molly
10 Oscar
12 Wiktoria

Australien
8 Wiktoria
10 Oscar
12 Ace Wilder

Adrenaline med DJ Mendez, det var inte igår inte. Och Bröderna Rongedal fick vara med på ett hörn. Mariette var min favorit ifjol med Don't stop believing.

Timotejs Kom får vara med två gånger ikväll alltså. Gillade Dramatenversionen bättre.

Brandsta city släckers,d et blev ju lite av en skandal när de var med, i alla fall tyckte Magnus Carlsson det. Han tävlade för övrigt i Ö-vik med Live forever och åkte ut mot Måns.

Linus Svenning med Bröder och ett hjärta som blöder. Den har inget att hämta mot Moving on. Inga stövlar på fötterna för Carolina af Uggls

NEJ! Inte Andreas Johnson, men gissar att Andelieb blev glad. Men vad har Nanne på huvudet? Hade hon sett ut så där när hon tävlade med Håll om hade hon nog vunnit. Om Andelieb blev glad nyss blev K väldigt lycklig nu är Anton Ewald sjöng Begging igen.

Martin Rolinski! Jag menar, BWO. Att de aldrig vann är lika märkligt som att Alcazar inte heller gjort det någon gång. Varför fick inte Charlotte Perrelli låna David Lindgrens laser som han lånade av henne?

Och så litet tröstpris för After Dark och Christer Lindarw.

5,9% 28p David Lindgren
6,7% 31p Samir och Viktor
6,9% 33p Lisa Ajax
7,4% 35p Boris Rene
7,4% 35p Ace Wilder
n,n% 36p SaRah
7,8% 37p Molly Sandén
n,n% 39p Panetoz, helt ok.
9,0% 43p Robin Bengtson
9,1% 43p Oscar Zia
9,5% 45p Wiktoria
14,9% 68p Frans

Grattis till Frans.

#Blogg100
7/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

21 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Jag är med och tittar i kväll. Finalen visas även i Norge på norsk tv (NRK3) för första gången seden någon gång på 60-talet. Har följt med på alla semifinaler dom sista veckorna.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Kul att du är med!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Har du någon favorit?

Kjell Sigbjørn sa...

Samir & Victor samt den första med Panetoz. Många andra bra bidrag också.

Vonkis sa...

Jag håller på Panetoz ikväll.

Kjell Sigbjørn sa...

Har lite tro även på Robin Bengtsson med "Constellation Prize" kommer högt på listan.

Anonym sa...

Här håller vi p Ace Wilder, ZaHara, hon ned klänningen som projektorduk, och Frans. Utan nämnd ordning. Någon av oss håller på tre av dom 😄 // Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Men vilken röstar ni på om ni bara för rösta på en. Och vilka är det mer än du och faderskapet som tittar?

mossfolk sa...

Jag skulle nog faktiskt skämmas om vi skickar Frans. Kan då rakt inte förstå hur han kan ha blivit så populär...

Vonkis sa...

mossfolk
Vad är det vi har missat när det kommer till Frans???

Anonym sa...

Nu är alla 4 överens om Wiktoria! Har varit gubbens favorit sedan hon sjöng första ggr.
Det är C och U
A oc I ser hemma.
//Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Bra, då hoppas jag ni ringer och röstar på henne :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Om jag fick rösta med dom internationäle poängerna - så blev det så här:

12 poäng : 01 Panetoz – Håll om mig hårt
10 poäng : 12 Samir o Viktor – Bada nakna
08 poäng : 07 Robin Bengtsson – Constellation Prize
07 poäng : 03 David Lindgren – We are Your Tomorrow
06 poäng : 11 Wiktoria – Save Me
05 poäng : 09 Boris René – Put Your Love on Me
04 poäng : 04 SaRaha – Kizunguzungu
03 poäng : 05 Oscar Zia – Human
02 poäng : 08 Molly Sandén – Youniverse
01 poäng : 06 Ace Wilder – Don’t Worry

Anonym sa...

Altså, näst intill alla jag pratat med gillar Frans starkt (vuxna, inkl mina föräldrar o min man, tro det eller ej) så tror absolut inte det är en åldersgrej. Tror mng gillar enkelheten i allt flashigt i melodifestivalen. I år är den dessutom den enda lugna. Tycker årets startfält är extremt jämnstarkt. Skulle ge de flesta låtar 7 av 10 poäng.

Tror Robin o Zia kan hota Frans pga utlandsrösterna. Tror de kommer så pass högt i Sverige att mng poäng av utlandet samtidigt som om Frans skulle få dåligt av utlandet kan bli ett hot.

Miyala

Anonym sa...

Har lytt dig!
//Mariann

Anonym sa...

Då är det klart! Ingen kan ta Frans nu. I ärlighetens namn har det gått mkt bättre för Sverige sen vi införde den utländska juryn, den visar väldigt bra hur de kommer att rösta i esc... Av 5 år har vi två första platser o två tredje...

Miyala

Anonym sa...

Hur kommer det att gå Dååå ??
Håller rösterna än ?
Uffe i Arboga

Kjell Sigbjørn sa...

Aja, aj, aj - så blev det "Frans" som kammade hem segern i år - inte min favorit

Anonym sa...

Håller med dej Kjell..inte min heller ..Hmm
Uffe i Arboga !

Vonkis sa...

Får trösta mig med att Wiktoria fick rätt bra poäng i alla fall.

Anonym sa...

Last just följande gällande spotify:

Frans has placed in the top 3 in Switzerland and Taiwan, top 10 in Iceland and the top 40 in Uruguay, the United Kingdom, Spain, Norway, France, Denmark, Turkey and Germany.

Sa, katastrofalt dåligt gar det nog inte :).

Maste kolla om den spelas pa radion här...

Miyala