lördag, mars 12, 2016

Melodikrysset vecka 10 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och andra kryssare som hittat hit! Idag är jag lite sen med kryssandet eftersom jag har besök, men under lösande ät jag er hundra procent.

Jag ser att Eldemannen har gjort ett konstruktionsfel i kryssplanen idag, så vi får nog skriva in PyB-äckman på lodrätt två.

Mmm, Circle of life från Lejonkungen. Måste dock säga att jag gillar den pampiga filmversionen av låten bättre även om Elton John inte går av för hackor han heller. När Lejonkungen släpptes på video gick jag på gymnasiet. Vi fick se den på engelska, tyska och spanska. Japp, jag läste tre språk.

Det där lät nästan som midifil-versionen av Jag vill ha en egen måne.

Ison och Fille tolkar Taube som tolkat Adolphson, en skön version av Nu har jag fått den jag vill ha.

Siw Malmkvist har sjungit Här är korsvägen, den svenska versionen av At the crossroad. Fred Åkerström sjöng I've never seen anything like it.

Sockerbagaren bakar och jag gissar att underlaget hen bakar på är ett bord.

Staffan Percy sjöng fina Drömmens skepp (Vindarna vaknar och vänder) med text av Bo Setterlind.

Åh, David Bowie, det var väl verkligen på tiden.

Jag älskar Mot alla vindar, eller Against the wind som serien med John English heter i original. Köpte den på DVD för något år sedan och sträcksåg den med mamma. Underbar serie.

2014 tävlade Ace Wilder i Melodifestivalen med Busy doin' nothin och slutade tvåa efter Sanna Nielsen. Jag tror inte det kommer gå lika bra för Ace i kvällens final.

Låten av Jules Sylvain handlar enligt uppgift om solen.

Det är väl Peter Dalle som varit med och skrivit Skenbart?

Krunegård! Som i Norrköpingssonen Markus med Go Johnny go, ett härligt avslut på dagens kryss.

Då var krysset både löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er i solen och dimman så sörs vi igen om en vecka. Och så hoppas vi att rätt låt vinner ikväll.

Snabbgenomgången
V 7 Lejonkungen
L 6 Egen
L 3 Ison
L 9 Fille
V 8 Siw
V 9 Fred
L 4 Bakar
L11 Bord
V11 Bo
V 1 David Bowie
L 5 Wind
L 2 Ace Wilder
L 8 Sol
V10 Dalle
V12 Krunegård

#Blogg100
7/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

123 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Umeå råkallt -3,5 grad.

Aurora sa...

Godmorgon!
Idag får Py lagom plats på V11, de andra svaren vill jag inte sia om. Än.
Baconfrukosten är nästan klar - livet leker!

Janne sa...

God morgon från ett dimmigt lila London som vi kallar GBG i går var det rena vårvädret i GBG.

Unknown sa...

Tjingeling från Torsång, Dalarna. Kanonväder, -7,5 i morse, strålande sol, inga mygg i farten ännu men svartmyrorna har kommit in och meddelat att våren är här.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett 3-gradigt Kungsladugård. Endast en Py-chans idag. Vi hejar idag på BK Häcken i Svenska cupen i fotboll då man möter Halmstad i kvartsfinal. Har ni sett att Sverige redan är favorit i Eurovision bland vadslagningsfirmorna, vi håller tummarna för Frans!

Unknown sa...

Godmorgon. Nu vill jag skryta lite, imorgon är det två veckor sen jag drog mitt sista bloss och det har gått jättebra faktiskt.

T sa...

Här... här.... här.... vinkar jag in

Unknown sa...

Grattis till Sonja, slutade själv med tobak 1969, det bästa jag gjort i mitt liv.

Bettan sa...

Godmorgon! Denna vecka är jag hemma, blir nog någon tur ner till västkusten om några veckor

Unknown sa...

Tack :)

lasse sa...

Morsning på Er !
Är idag hemma i Gävle med temperaturskillnader, 1 grad på ena sidan och i solen + 16 grader.

Janne sa...

Min favorit klubb GAIS fyllde 122 år igår fredag med tårtkallas på GAIS;gården.

Unknown sa...

God förmiddag Vonkis och alla kryzzare. "Som i en dimma, tog jag tunga steg..." (Uppvärmning: Vad heter gruppen?)
Råkyligt, väntar på påstådda solen.

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
L 2 Robert
V 9 Stripper
L 8 Per
L 1 Vreeswijk
V 1 Värmebölja
L 3 Europe
L 5 Johanna
V 8 Prag
V 7 Hög
V 6 Ekborg
V10 Ring
L12 Isen
L11 Jan
V13 Johansen

Vonkis sa...

Olle B
Vad du är ute och åker :-)
I Nkpg är det lite smådimmigt även idag men det ska nog lätta vad det lider.

Aurora
Och leka som är så roligt :-)
Heja Py!

Janne
Igår, idag och imorgon :-)
Kanske blir det regn på tvären senare?

Åke Finn
Oj, ar de vaknat till liv redan. Fram med kanelen då.

Peter Larsson
Är det Svenska cupen varje helg?
Har missat hur Sverige ligger till inför ESC faktiskt, de är nog bara snälla mot oss. Frans, förstår inte riktigt grejen. Låten är inte usel men inte är det så bra heller.

Sonja Björk
Men vad bra gjort! Det är klart du måste få skryta om det. Grattis!

T
Gör som Ria och vinkar tillbaka.

Åke Finn
Grattis till dig med :-)

Aurora sa...

Instämmer med Åke; Grattis Sonja! Belöna dej själv!

Unknown sa...

God morgon från ett strålande soligt Stockholm, det ska bli +8 i eftermiddag.

Ina sa...

God morgon från ett -4gradigt dimmigt Norrbotten. Dimman ska lätta och då kommer solen. Idag ska vi hänga upp köttet till torkning, vi saltade det i går, det blir gott.
Lycka till alla

Vonkis sa...

Bettan
Låter bra, hoppas din mamma kryar på sig.

lasse
Oj, det var ingen dålig temperaturskillnad inte.

Janne
Hälsa grattis :-)
Hoppas tårtan var god.

kent hasselgren
God möra, kommer inte på gruppen tyvärr.

Bettan sa...

Nu vill jag för sjutton vinna igen!! Vill ha brödkorgen

Stefan Bergen sa...

God morgon från Järvsö -9 alldeles nys

T sa...

Lejonkungen så klart

Unknown sa...

Lejonkungen?

Bettan sa...

Lejonkungen

Anonym sa...

Lejon kungen

Unknown sa...

Vonkis: "Som i en dimma" spelades av gbgbandet Motvind...

Bettan sa...

Vonkis, tack men det dröjer ett bra tag innan hon blir ba.

Bettan sa...

bra***

Aurora sa...

Hörde en bra grej på radion i morse, i Ring så spelar vi - en pappa till en 10-månaders dotter som sa att det är som att vara back när Zlatan är med o spelar; man kan inte släppa koncentrationen en enda sekund...

Unknown sa...

Circle of Life ur The Lion King med Elton John

T sa...

vonkis:
Tack! Du gör väl som Ria, dvs vinkar med bakvänd hand

Vonkis sa...

Thomas Lidforss
Låter härligt.

Ina
Hur länge ska köttet torka?
Just nu tittar faktiskt solen fram här utanför. Kan bli en fin dag det här.

Unknown sa...

Hahaha stämmer

T sa...

Jag vill ha en EGEN måne

Unknown sa...

Egen

Unknown sa...

- Vet du vem som skrev Yes we have no banans?
- Jag gissar på Mozart.
- Mozart, det fanns väl inga bananer på hans tid.
- Nej, det är ju det dom sjunger om!

Anonym sa...

Egen

Petra sa...

Godmorgon, idag är jag med passivt eftersom vi snart skall sätta oss i bilen och åka till campingen med lite saker. Med andra ord löser vi krysset i bilen.

Låten Jag vill ha en egen måne.

Vonkis sa...

Bettan
Den är jag också väldigt sugen på.

Stefan Bergen
God morgon, låter lite småkallt.

kent hasselgren
Där ser man, då har jag lärt mig något idag med :-)

Bettan
Du får hälsa ett stort krya på dig från oss nästa gång du talar med henne.

Aurora
Ha ha ha

T
Faktiskt var det precis så jag gjorde.

T sa...

Kaffebryggaren påslagen OCH TIMERN. Wienerbröd från konditoriet i Helsingör framsatt.

Bettan sa...

Ison och Fille

Anonym sa...

FFFFFYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY! Vad det låter hemskt! >þ

Unknown sa...

Tack Bettan, inte en susning. Inte min musik.

T sa...

Ison & Fille

Unknown sa...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ison_%26_Fille ISON och FILLE hip-hopare

Bettan sa...

Sonja: inte min heller, men såg pogrammen

Olle B sa...

V8/ SIW Malmkvist

Olle B sa...

V9/ FRED Åkerström

Unknown sa...

Fred åkerström?

Unknown sa...

I den svenska versionen
V8 Siv Malmqvist
V9 Fred Åkerström

Ina sa...

Vonkis 3-4 veckor beroende på vädret förra året blev det perfekt.Hade med mig till södra Sverige alla tyckte om det, det var roligt.Min första resa på egen hand, det var spännande.

T sa...

Wienerbrödet faller sönder i bitar och jag blir kladdig om fingrarna

Unknown sa...

Bakar
Plåt

T sa...

BAKAR och BORD

Aurora sa...

Nämen - finskt uttal? (Pord)

Janne sa...

Bo

T sa...

Bo
kan inte bli något annat

Olle B sa...

Melodikrysset V10, 12 mars 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V7/ LEJONKUNGEN
V8/ SIW
V9/ FRED
V10/
V11/ BO
V12/

LODRÄTT
L2/
L3/ ISON
L4/ BAKAR
L5/
L6/ EGEN
L8/
L9/ FILLE
L11/ BORD

T sa...

De är glasyren som är kladdig, men även fyllningen

Aurora sa...

Han heter Setterlind - underbar text och melodi!

Anonym sa...

Bo Setterlind

T sa...

Kvar nu är smulor och kladdiga fingrar

Olle B sa...

T/ Hur gick det med tangentbordet med kladdiga fingrar?

T sa...

Även örat på kaffekoppen är kladdig nu, klibbar när man tar på den

Unknown sa...

T: Usch - måste tillhöra avdelningen "Ilandsproblem". :)

Anonym sa...

DJ intressant vi gissar här annars i fall du inte visste det

Unknown sa...

David Bowie...

Anonym sa...

David Bowie

T sa...

David Bowie

Hellen sa...

V.1 David Bowie

Anonym sa...

L2: ALE MÖLLER kanske?

Unknown sa...

Nu MÅSTE det vara dags för Palmen snart!

Vonkis sa...

*spara*

Unknown sa...

Dollar Days heter låten med David Bowie inte en av de mer kända låtarna

Bettan sa...

Wind

T sa...

kent hasselgren:
Ja, det kan man lugnt säga.

WIND

Anonym sa...

L5 Wind

Unknown sa...

Ace Wilder

Unknown sa...

ace wilder?

Anonym sa...

Ace Wilder

Unknown sa...

Ace wilder

Unknown sa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Against_the_Wind_(miniseries) L5

T sa...

Ace Wilder

Anonym sa...

Ha ha. Synd, hade varit kul att höra Ale. :)

Unknown sa...

Busy doin' nothing med ACE WILDER

T sa...

Olle B:
Lillfingrarna har klarat sig än så länge så det blir lillfingervalsen på tangentbordet

T sa...

vonkis:
Bra att du vinkade rätt, jag var orolig en stund

Unknown sa...

Sol

T sa...

SOL

T sa...

Peter DALLE

Unknown sa...

Dalle?

Janne sa...

Dalle?

T sa...

Tur att man har några Wiibroe Pilsner och Wiibroe Porter i kylskåpet

Vonkis sa...

Japp, Dalle.

Unknown sa...

Då behöver du inte gå ut idag T ;)

Olle B sa...

T/ Att skölja fingrarna med??

Unknown sa...

L8 Sol ute, sol inne. Vals (Jules Sylvain)
V10 Skenbart. Komedi från 2003 av Peter Dalle med Gösta Ekman och Lars Amble.

T sa...

Fick igår reda på av krogägaren i Helsingör att Wiibroe har bryggt den första och sista satsen av Flaggöl för detta året, den Flaggölen som är så god och populär. Hur kan ett bryggeri behandla människor så illa?

Vonkis sa...

Någon införgissning på v12?

Vonkis sa...

Krunegård!

Olle B sa...

Melodikrysset V10, 12 mars 2016

VÅGRÄTT
V1/ DAVID-BOWIE
V7/ LEJONKUNGEN
V8/ SIW
V9/ FRED
V10/ DALLE
V11/ BO
V12/ KRUNEGÅRD

LODRÄTT
L2/ ACE-WILDER
L3/ ISON
L4/ BAKAR
L5/ WIND
L6/ EGEN
L8/ SOL
L9/ FILLE
L11/ BORD

T sa...

Krunegård

Martin sa...

Krunegård

Anonym sa...

Kan inte låta bli att kommentera dig vonkis!
"Köpte DVDn för något år sedan" 😃Skulle tro att det är 10-15 år sedan. Men åren går fort när man har kul. Underbar serie!
// Marianne

Unknown sa...

Tack för idag. Alltid lika trevligt.

Unknown sa...

Tack för idag kryssarvänner, sörs nästa lördag. Det blir mycket idag, både fotboll och Melodifestivalen!

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
schhhhh

Anonym sa...

V11 bord inte bo ?

Janne sa...

Jag tyckte det var svårt idag men som tur är har jag er hjälp så tack alla vi sörs nästa kryss.

Unknown sa...

Markus Krunegård
Sångare-låtskrivare
Anders Markus Krunegård, född 6 april 1979 i Norrköping, är en sverigefinsk sångare och låtskrivare. Innan han blev soloartist sjöng han i grupperna Laakso och Hets. Wikipedia
Född: 6 april 1979 (ålder 36), Norrköping
Album: Mänsklig värme, Markusevangeliet, Rastlöst blod, mera...
Band: Laakso, We Are Serenades
Nomineringar: Grammis för årets låt, Grammis för årets nykomling, mera...

Unknown sa...

Jaha, omgången Palm idag men man får väl stå ut med det också. För övrigt tack till Vonkis och all andra kloka medverkande, idag kunde jag inte så mycket själv.

Bettan sa...

Sörs nästa vecka, jobbhelg då men jobbar kväll så jag hinner med krysset

lasse sa...

Tack o hej, vänner !
Sörs !

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner.
Vi sörs nog nästa lördag.
Ha en bra helg, nu ska vi åka hem till Sundsvall.

Bettan sa...

Anonym 10,52 L11 BORD V11 Bo

Vonkis sa...

Tack för idag hörni, vi sörs nästa lördag igen så ta hand om er!

Aurora sa...

Tack för idag, nu ska jag preppa för reprisen av Let's Dance... ser programmet så många gånger det går.

T sa...

Det var ägaren Carlsberg som bestämde det till anställdas protester på Wiibroe-bryggeriet

T sa...

Hur kan Carlsberg behandla människor så illa!

tingeling sa...

Bra! Fortsätt så, lycka till!

Unknown sa...

SOL UTE SOL INNE, VONKIS. ÄR SVARET PÅ MELODIN MED JULES SYLVAIN.

Unknown sa...

TACK DETSAMMA. HA EN TREVLIG MELLO KVÄLL. JAG HEJAR PÅ DAVID LINDGREN MED WE ARE YOUR TOMORROW.

Agneta sa...

Gomorron från Dalarna.