torsdag, april 30, 2020

På blomfronten en del nytt

Välkommen till BlomBloggen

Det har hänt lite med mina blommor senaste tiden så vad sägs om en lite blomuppdaterad. Klicka på bilderna så blir de större.

Jag var både skeptisk och nervös när jag klippte ner den enda palettblomman som överlevde vintern. Det var en brutal klippning men den har inte bara klarat sig, den verkar må väldigt bra också.

Sticklingarna som blev när jag klippte ner satte jag ner direkt i jord utan att passera något vattenglas. Hittills har alla överlevt, till och med sticklingen som tappade alla blad och bara var en pinne ett tag. Att de har en sådan växtkraft är imponerande.

För snart ett år sedan fick jag en liten Mårbackapelargon av M. Under vintern sköt den lite på höjden så i början av april klipptes även den ner. Den första bilden har en sådan oskärpa så man skulle kunna tro att det är Den ömma modern som tagit den men hon är oskyldig den här gången.

De två toppa som klipptes av satte jag ner i jord men båda dog, trots att jag kollade på youtube hur jag skulle göra. Däremot frodas originalplantan så där kommer det nya blad på båda förgreningarna.

Avslutar med en bild på orkidéen jag fick av mamma och pappa när jag fyllde år senast. Det är lite svårt att se men en stängel har fått två nya förgreningar och totalt är det 16 blomknoppar på den!


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Mia sa...

Imponerande att du lyckas med orkidéerna. Det är en växt jag absolut inte lyckas med. Ormbunkar är bra luriga också.

Anonym sa...

Skönt att jag var oskyldig till det kortet 😅
/Den ömma modern

Vonkis sa...

Mia
Det är första gången det hänt för mig att en orkidé som tappat blommorna kommit igen. Ormbunkar har jag gett upp, det spelar ingen roll hur jag gör, de bara dör ändå.

Den ömma modern
Sannerligen :-)

Anni sa...

Palettblad är verkligen helt otroliga! Dem kan du ha på balkongen i sommar, de kanske hinner föröka sig tillräckligt för att din balkong ska fyllas :-)