onsdag, april 22, 2020

Den trettioförsta dagen: Ett foto i timmen onsdag 22 april 2020

Välkommen till FotoBloggen

Dag trettioett i isolering. Det är även dags för Ett foto i timmen igen. Häng med på min hemmajobbs-dag.

Kl. 05. Har sovit väldigt bra i natt och vaknade av mig själv en halvtimme innan innan klockan skulle ringa. Tidigt men jag är pigg och utvilad.

Kl. 06. Järngrytan som tillbringat natten på balkongen har fått komma in igen. Jag skulle göra lasagne men mjölken tog slut och jag kan inte bara gå till affären och köpa en liter. Samtidigt höll bäst före datumet på att gå ut (idag) så igår kväll ställde jag mig och stekte ett kilo köttfärs för att göra lasagnen idag då A ska handla åt mig.

Kl. 07. Dags att börja jobbat. Datorn är igång, det som ska rättas ligger framme och på tv:n visas Den stora älgvandringen.

Kl. 08. Behöver kontrollera en sak i bedömningsanvisningen.

Kl. 09. Rättar, rättar, rättar.

Kl. 10. Under förmiddagsrasten passar jag på att kika lite på facebook och fastnar en stund på Lundby trädgårds uppdatering. Åh, vad jag vill åka dit.

Kl. 11. Mäktiga djur de där älgarna.

Kl. 12. Lunchar i sällskap med Hem till gården.

Kl. 13. Rättar och skriver kommentarer.

Kl. 14. Lagmötet startar och jag är med via länk.

Kl. 15. Fortfarande lagmöte via länk.

Kl. 16. Mötet är inte slut än. Det simmade förbi en rocka på tv:n och jag skulle ta en bild på rockans ansikte. Det gick ju bra.

Kl. 17. A har handlat och levererat maten, Det ska bli kött och klyftpotatis imorgon eller på fredag och då behövs det timjan, bara så att ni vet.

Kl. 18. Bakar lite tomater som ska ner i lasagnen.

Kl. 19. Tomaterna ska vara en timme i ugnen men nu åker de rakt ner i järngrytan för att koka ihop med körtfärsen.

Kl. 20. Som jag skrivit i tidigare inlägg så går det inte fort när jag gör saker nu för tiden. Måhända påverkades jobbhastigheten en aning av att jag pratade med Den ömma modern samtidigt som jag rev osten, rörde i köttfärssåsen, kokade vitsåsen och skar till lasagneplattorna. Men nu ska den i alla fall in i ugnen.

Kl. 21. Avslutar efit-dagen med dokumentär på svtplay. Världens undergång: Hitlers uppgång och fall.

Jag vill även passa på att rekommendera Eriks gästinlägg, där han berättar som sin erfarenhet av Covid-19.

Andra som är med och fotar idag hittar du här.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

16 kommentarer:

Annika sa...

God morgon, det blir lite ledsamt att inte få gå till jobbet

joakim sa...

Isoleringens tid 2020. Hoppas det går bra med lasagnen :)

Karoleen sa...

Ja, livet är ju lite annorlunda och svårare nu.... Trist, men jag hoppas att det går bra med lasagnen!

Anonym sa...

Hos oss blev det kok av nöt högrev, som annars skulle gått ut. Har ute på bron, men ska bli dillkött i dag till lunch.
//Marianne

Vonkis sa...

Annika
Ja, jag saknar att få träffa elever och kollegor men är väldigt tacksam över att få jobba hemifrån i alla fall.

joakim
Vi får hålla tummarna.

Karoleen
Hoppas det inte blir allt för långdraget detta. Lasagnerapport kommer i eftermiddag.

Marianne
Åh, gud så gott!

Annika sa...

Tittar in på din dag så långt. Hoppas du trivs lite bättre än min Sambon med att jobba hemma. Han är ju van att flänga runt halva landet i sitt jobb, så han blir lite less mellan varven på den rådande situationen.

joakim sa...

Där jag växte upp kunde man stöta på älgar inne i samhället på vintern som åt vinterfrukt. Man var inte så kaxig då utan vände och går en lång omväg :D

Micke sa...

Jag flänger ju runt i jobbet som vanligt jag.. Men man håller ju lite distans till annat folk.

Vonkis sa...

Annika
Det är helt ok att jobba hemifrån men jag saknar interaktionen med eleverna något enormt.

joakim
Nej hjälp, de är både stora och kan bli väldigt aggressiva älgarna så jag hade inte varit kartig om jag mött en på riktigt.

Micke
Ja ditt jobb är nog aningens svårt att göra på distans :-)

Anonym sa...

Använder du färska tomater i lasagnen? Verkar gott. Kan du ge receptet? Har glutenfria plattor hemma.
I vinter hade vi älg på tomten några ggr. En kväll tyckte jag att jag hörde nåt utanför fönstret, men var lite feg att kolla. Kom på att det snöat tidigare på kvällen så man kunde se spår (trodde på människa). Såg djurspår bara någon meter från huset där jag suttit. Kollade lite mer och upptäckte en vuxen älg och två kalvar som åt på björkar vid tomtgränsen.

// Marianne

Micke sa...

Gått bra med skallen, men så fort det är minsta lilla kör whiplashskadan igång lite för mycket..

Mindre trafik på vägarna, mindre även på parkeringar, mackar osv.. Har besökt IKEA Sundsvall 3ggr på 2-3 veckor också och första besöket var parkeringen typ halvfull men de 2 senare (sista igår) var det väldigt tomt.

Vonkis sa...

Marianne
Du vet det där med recept... Jag gör en köttfärssås med sånt jag har hemma men eftersom jag vill ha mer vätska i lasagnen testar jag att göra de ugnsbakade tomaterna jag gjort hemma förut och dryga ut köttfärssåsen med.

Annika sa...

Bakad tomat lät gott

Caroline sa...

Bra att det fungerar att jobba på distans för dig, kan ju vara lite segt ibland hemma.
Lasagne är så gott!

Anni sa...

Lurigt det där med att hela tiden behöva planera sina inköp och matplaner så ordentligt. Hoppas att lasagnen blev riktigt god när du fick vänta så länge på att den skulle bli klar!

De rosa marängerna jag hade på födelsedagen var från Lidl.

Karoleen sa...

De bakade tomaterna såg goda ut! Mums!