lördag, oktober 03, 2020

Melodikrysset vecka 40 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Ännu en vecka har gått och här hemma är det som vanligt. Efter krysset ska jag till jobbet och fixa lite saker, annars är planen att tvätta fönstret i kontoret/gästrummet. Det borde gå bra för även om det ska vara mulet hela dagen lovar prognosen att det ska vara regnfritt.

Men vilken drömstart på krysset när man får njuta av Dinah Washington som sjunger Mad about the boy.

Kungssången, ur svenska hjärtans djup och så vidare. Och kungen brukar sitta på en tron, i alla fall i sagorna.

Mer gammel-låtar och jag klagar inte. Please release me med Engelbert Humperdinck. Det blir en så skön stämning när de här gamla godingarna spelas.

Det var Cleo Laine som sjöng den första låten och sedan fick vi njuta av min vän Céline Dion som sjöng My heart will go on.

Ja just ja, Edward Blom tävlade ju i Melodifestivalen 2018 med Livet på en pinne. Det hade jag förträngt. Man kan kalla Edward för gastronom.

Elton John med sin Circle of life från den första (och i min konservativa filmögon enda) Lejonkungen, eller The Lion King som var den engelska titeln.

Lotta Engberg och Christer Sjögren sjöng Rosa på bal av Evert Taube.

Först spelades My way (ja, det är elakt av Eldemannen att ha ett svar med två bokstäver där den andra bokstaven är Y och svaret inte är Py).
------
Enligt uppgift var det Povel Ramels Vårt eget Blue Hawaii som spelades.
------

Dotter, som var min favorit i årets melodifestival, sjöng Backfire.

Filmmusik från Harry Potter, visst hörs det att det är John Williams som komponerat.

Let the sunshine in med Army of lovers, oroginalet var med i musikalen Hair.

Sommarlåten Ta mig till havet kändes på någe vis helt rätt så här första lördagen i oktober.

Både lion och Dion i krysset idag.

Nu är krysset både löst och inklickat. Tack alla som gjorde oss sällskap idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

snabbgenomgången
L 2 Washington
V14 Tron
L 1 Engelbert
V 8 Laine
L 3 Dion
V 1 Edward Blom
V 6 Gastronom
L 4 Lion
V12 Engberg
L 9 Evert
L 5 My
V11 Vårt
L 7 Dotter
V10 Potter
V15 Hair
L13 Ta


106 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är det blåsigt och himlen täckt av ljusgråa moln men solen är på väg att bryta igenom. Termometern visar + 16 C Efter krysset blir det som vanligt besök i hoddan för kaffedrickning samt lösning av världsproblem.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron plus 11, grått. Sköna vindar på morgonpromenaden. Idag ska jag plantera ljung, som jag köpte igår.

Vonkis sa...

Christer
Här är det bara molnigt, lite vind.
Är väldigt sugen på coca-cola.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Har du köpt lila ljung eller andra färger?

lasse sa...

God förmiddag ! 15 grader utanför fönstret och solen börjar titta fram mellan molnen, ser lovande ut.

Lena sa...

Morrn från ett grått 10 gradigt Luleå. Vi har vandrat i dimma sen förra lördagen.I dag blir det att göra höst på altanen.

Petra sa...

Godmorgon från Falun. Vaknar med halsont så typiskt. Jag som sett fram emot att träffa sonen. Ända anledningen till att jag nu för tiden vill åka till Falun. Det blir till att hålla sig i husvagnen. Hade hellre varit hemma, där finns det mer att göra för jag är ändå ganska pigg.

Kjell Sigbjørn sa...

Hej Gomorron
Här har det varit regnfrit en hel vecka, även i dag, fast det är molnigt +8

Bettan sa...

Godmorgon! Efter en otroligt tuff vecka så ska det bli skönt med lite ledighet!

Kerstin Nilsson sa...

Jag köpte vit/rosa tyckte dom var fina

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla krysslösare. Hos mig lyser den bleka höstsolen. Det är varmt och skönt. Perfekt när jag ska titta på barnbarnets fotbollsmatch i eftermiddag.

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 4 Sommartider
L11 Ju
L 3 Mer
L 2 Miriam
V 7 Edvard
L 8 Dick
V10 Black Jack
L10 Bo
L 5 Madonna
V 9 Min
V 1 Per
L 4 Ström
L 1 Parnevik
V 6 Rod

Jo sa...

Morrn, morrn! Idag har jag det lugnt hemma eftersom familjen kör cross. Vet inte lm jag ska ta tillfället i akt och bara vara, eller om jag ska röja... :)

Anders sa...

god morgon

Vonkis sa...

lasse
Det låter sannerligen lovande :-)

Lena
Nog för att dimman kan vara vacker men en vecka låter i lite längsta laget.

Petra
Men åh så typiskt!
Ta till alla huskurer du kan.

Kjell Sigbjørn
En hel vecka utan regn på hösten, det är inte illa :-)

Bettan
Det är du väl värd!

Kerstin Nilsson
Det låter väldigt fint.

Anna Värn
Ja då vill man absolut vara utan både regn och dimma :-)

Vonkis sa...

Jo
Jag röstar för att bara vara, efter krysset då :-)

Anders
God morgon på dig med :-)

Christer sa...

Dinah WASHINGTON

Anders sa...

L-2 = Washington

Lena sa...

Tack Christer .-)

Kerstin Nilsson sa...

Nu kom solen, det var längesen

Anna Wärn sa...

Washington

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Hälsa på den ordentligt ☀️

Bettan sa...

Tack Vonkis

Christer sa...

TRON

Anna Wärn sa...

Tron

Anders sa...

V-14 Tron

Christer sa...

ENGELBERT

Anders sa...

L-1 = Engelbert

Anna Wärn sa...

Engelbert

Kjell Sigbjørn sa...

ENGELBERT Humperdinck

Unknown sa...

L1 Engelbert

Gockieva sa...

Rullar söderut genom Sverige för att besöka föräldrarna i Varola, Västergötland. Härligt att lyssna till Engelbert.

Vonkis sa...

Gockieva
Visst är det härlig musik, både Washington och Humperdinck.

Jonas Karlsson sa...

Gissar på V1 Elwood Blues

Gockieva sa...

Ha verkligen

Christer sa...

V 8 Cleo LAINE

Vonkis sa...

Jonas Karlsson
Åh, det vore verkligen roligt!

Anna Wärn sa...

V8 Laine

Unknown sa...

V8 Cleo Laine

Anders sa...

V-8=Laine
L-3=Dion

Christer sa...

L3 Celine DION

Anna Wärn sa...

L3 Dion

Unknown sa...

L3 Dion

Gockieva sa...

Edward Blom
Gastronom

Christer sa...

EDWARD BLOM; GASTRONOM

Anders sa...

V-1 = Edward Blom
V-6 = Gastronom

Unknown sa...

V1 Edward blom

Anna Wärn sa...

Edward kock

Unknown sa...

V6 gastronom

Unknown sa...

Edward Blom

Anders sa...

L-4= Lion

Christer sa...

LION

Bettan sa...

Halvtid:
V1/ Edward-Blom
V6/ Gastronom
V8/ Laine
V10/
V11/
V12/
V14/ Tron
V15/

L1/ Engelbert
L2/ Washington
L3/ Dion
L4/ Lion
L5/
L7/
L9/
L13/

Vonkis sa...

*spara*

Jonas Karlsson sa...

LION

Jo sa...

Haha, jag är så exalterad över lugn och ro att jag frångick min väderrapport! Halvmulet är det här idag!

lasse sa...

Läste något roligt igår:
- Vem fick dig att intressera dig i teatern ?
- Det var farsgubben !

Vonkis sa...

Jo
Det gäller att passa på :-)

lasse
Ha ha

Christer sa...

ENGBERG; EVERT

Anders sa...

V-12= ENGBERG
L-9= EVERT

Anna Wärn sa...

Engberg
Evert

Kerstin Nilsson sa...

😂

Christer sa...

L5 MY

Anders sa...

L-5=MY
V-11=VART

Vonkis sa...

Vad heter den andra låten?

Anna Wärn sa...

L5 my
V11 vart

Anders sa...

Rättar V-11 VÅRT

Christer sa...

DOTTER

Anna Wärn sa...

Dotter

Anders sa...

L-7= Dotter

Vonkis sa...

Vad heter låten av Ramel?

Unknown sa...

Hej, hopp....idag blir det snabben som gäller, kunde inte skriva när körde....🌞

Christer sa...

POTTER

Anna Wärn sa...

Potter

Anders sa...

V-10= Potter

Bettan sa...

Vad heter låten till V11

Unknown sa...

V11 vårt eget blue Hawaii

Anonym sa...

Är det "vart" eller "vårt" Skriv gärna hela titeln eller mening. Eftersom något av dom är fel.

KORAY sa...

Välkommen Mr Kotter!

Christer sa...

HAIR

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

V-15 HAIR

Anonym sa...

Tack!

Unknown sa...

Tror den heter Vårt eget blue hawaii, första låten som povel gav ut

Anna Wärn sa...

Hair

KORAY sa...

Menade Potter

Rosetta sa...

Kan det ha varit vårt eget blue Hawaii med powel ramel?

Birgitta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

TA mig till havet

Anna Wärn sa...

Ta
Hej å tack för mig. Ha en bra dag allihopa.

Bettan sa...

Dagens kryss:
V1/ Edward-Blom
V6/ Gastronom
V8/ Laine
V10/ Potter
V11/ Vårt
V12/ Engberg
V14/ Tron
V15/ Hair

L1/ Engelbert
L2/ Washington
L3/ Dion
L4/ Lion
L5/ My
L7/ Dotter
L9/ Evert
L13/Ta

Anders sa...

L-13= TA

Tack för idag , sköt om er alla där ute !

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag om inget annat inträffar! Ha en bra lördag!

lasse sa...

Unknown har nog rätt. Den första melodin Povel fick utgiven heter Vårt eget Blue Hawaii.

Kjell Sigbjørn sa...

TA mig til havet

Bettan sa...

Sörs om 2 veckor, nästa helg är det jobb igen!

Lena sa...

blev det vart eller vårt på v.11?

Kjell Sigbjørn sa...

Då var dagens kryss i box
TREVLIG HELG!

lasse sa...

Ha en bra vecka allihop !

Vonkis sa...

Birgitta
Det är väl Karl Gerhards låt?

Petra sa...

Tack för idag. Hörs nästa lördag.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Vonkis sa...

Lena
Jag kör på Vårt.

Lena sa...

Då litar jag på Bettan och skickar in vårt. Tack för i dag alla, ha en fortsatt fin helg. Var rädda om er.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha det bra alla

Jo sa...

Tack för idag, vi sörs nästa helg! :)