lördag, oktober 10, 2020

Melodikrysset vecka 41 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Äntligen är det lördag igen. En går och regnig lördag men lördag. Förhoppningsvis en lördag då jag kan tvätta de sista fönstren och dammtorka klart i vardagsrummet. Och kanske baka några scones till kvällsfikat.

Hm, där fick vi något att bita i. Kul! En sorts instrument, då tänkte jag sträng eller bläckblås eller något sådan. I The Music Man finns en låt som heter Seventy-six trombones, så trombon skriver vi in på lodrätt tre.

Sedan blev det lite Ebbot Lundberg med På turné.

Nat King Coles underbara stämma är svår att ta miste på, han sjöng Let's face the music and dance.

The Elephant song med Ingemar Nordströms ger oss elefanter på vågrätt tio. Det är väl bara någon vecka Eldemannen spelade Baby Elephant Walk i krysset?

Åh nej. Inte julmusik redan. Och framför allt inte Do they know it's christmas med Band Aid. Snacka om förmäten låt.

For you var Mariettes bidrag i Melodifestivalen 2018.

Jag hör bara För vi har tagit studenten...
------
Tydligen var det Taubes Vals på Mysingen som spelades.
Tack för hjälpen Anna och Christer.
------

Det är fjärde gången i år Roxette är med i någon form i Melodikrysset, andra gången med Joyride som illustration. Nog för att Roxette är bra, men vad sägs om lite Py också mellan varven?

Soloinstrumentet är en saxofon.

I Trollmors vaggsång hanteras elva små trollbarn.

Gitarrballad och en av dagens stora artister, det betyder Ed Sheeran, med Thinking out loud den här gången.

Musik från någon av Sagan om ringen-filmerna. Men vilken? Inte för att det avgör något för svaret i krysset men det vore kul att veta. 

Där var vi i mål med dagens kryss. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er i regnet så sörs vi igen nästa lördag.

snabbgenomgången
L 3 Trombon
V 9 Ebbot
V 8 Nat
V14 King
V 7 Cole
V10 Elefanter
L 5 Band
L11 Aid
V 1 Mariette
L 1 Mysingen
L 2 Roxette
V 6 Saxofon
L 4 Elva
V13 Ed
L12 Ring

94 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn regnar det och det lär eskalera. Termometern visar + 11 C.

Vonkis sa...

Christer
Regnperioden är över oss.

lasse sa...

God förmiddag vänner och Vonkis !
Kl 8 gick jag en sväng med hunden, 4 grader utomhus, nu börjas det. Kylan alltså.
Nu är det dags igen, lycka till allihop.

Vonkis sa...

lasse
Huvva, regnet kan ju vara lite mysigt men kylan är jag gärna utan.

Lena sa...

Morrn från ett trot eller ej nästan klarblå himmel och 10 gradigt Luleå. Här har regnat konstant i en vecka.

Vonkis sa...

Lena
Låter fint med den blå himlen :-)

Petra sa...

Godmorgon från ett grått och regnigt Partille. Har varit hemma i veckan på grund av att jag varit förkyld och lite hostig. Nu är jag helt bra. Kan säga att jag har klättrat på väggarna under veckan. Fördelen med att vara hemma med lättare symptom är att de går över fortare. Förkylningshosta kan sitta kvar ett par veckor hos mig men nu har den gått över på en vecka. Det har säkert att göra med att jag har varit i vila.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron plus 19, äntligen lite sol, det har regnat hela veckan.Skön morgonpromenad i soluppgången.Idag ska sista plogkäpparna upp, städdag med vägföreningen. Jag o Kevin stannar hemma, kanske lite utejobb.Idag borde nån vinna! Flitig du är, Vonkis

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...


Hej och godmorgon !
Mulet men ännu uppehåll, 9+ skulle
skvätta lite vid 10-tiden.
Nu behövs det väl inget regn.

Tur jag har dig annars skulle jag inte
klara många frågor.

Lycka till. Ha en fortsatt fin helg och vecka
🍄🌶🍏💐🍁🍂

Vonkis sa...

Petra
Skönt att det inte blev så långvarigt för dig.

Kerstin Nilsson
Oj, plogkäpparna är redan uppe hos er.
Vet inte om jag är så flitig direkt, det har tagit några veckor att tvätta fönstren och då använder jag ändå en maskin för att tvätta.

Mi
Det är tur vi har varandra.

Vonkis sa...

Alla rätt förra veckan

L 2 Washington
V14 Tron
L 1 Engelbert
V 8 Laine
L 3 Dion
V 1 Edward Blom
V 6 Gastronom
L 4 Lion
V12 Engberg
L 9 Evert
L 5 My
V11 Vårt
L 7 Dotter
V10 Potter
V15 Hair
L13 Ta

Lena sa...

Inget pris norr om Gävle!

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Västervik! Här är det bryggjobbardag idag, så jag hoppas att regnet håller upp!

Kerstin Nilsson sa...

Förra året kom första snön 1/10. Den regnade bort

Christer sa...

BASUNER

Vonkis sa...

Lena
:-(

Jo
Jag håller tummarna.

Kerstin Nilsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett blött Björkhagen. Nu kör vi.trombon ?

Mattias sa...

Skulle det inte vara i ental?

Anna Wärn sa...

Trombon

Anonym sa...

TROMBON

lasse i arbrå sa...

trombon väl

Anonym sa...

Jo Tandsbyn ligger i Östersunds trakten ��

Unknown sa...

Trombon

Christer sa...

BASUNEN

Christer sa...

Låten heter 76 basuner

Anna Wärn sa...

Ebbot

Christer sa...

EBBOT Lundberg

Christer sa...

Givetvis kan L3 vara TROMBON. Trombon och basun är samma typ av instrument

Mattias sa...

där sprack din basun Christer

Christer sa...

NAT KING COLE

Anna Wärn sa...

Nat King Cole

Christer sa...

ELEFANTER

Kerstin Nilsson sa...

Var inte den här med nyss

Anna Wärn sa...

Elefanter

Christer sa...

Elephant Song! Gillar den bättre med Kamahl!

Anonym sa...

L12 Ring

lasse sa...

L 11. Amy ?
V 13 Py ?
Kan det vara något ?

Skuttelinen sa...

Inte elefanten...elefanter. så sorglig text!!!

Christer sa...

BAND AID

Jo sa...

Band Aid

Anonym sa...

Godmorgon från ett nästan ljust Boxholm. Lyssnar, löser bakar/Brittis

lasse sa...

Min gissning sprack direkt !

Skuttelinen sa...

Band aid

Unknown sa...

Rasta valpis, fixa frukost, så nu först hann jag in här, god förmiddag från Norrtälje......😀

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Det var Baby elephant walk som var med för någon vecka sedan.

Christer sa...

MARIETTE

Anna Wärn sa...

Tack

Skuttelinen sa...

Mariette

Vonkis sa...

Unknown 10:26
Det är som vi säger, bättre sent än ännu senare :-)

Vonkis sa...

Brittis
Oj, det var många saker på en gång. Vad bakar du för gott?

Anna Wärn sa...

Mysingen

Christer sa...

MYSINGEN

Jo sa...

Roxette

Christer sa...

ROXETTE

Anna Wärn sa...

Roxette

Stina sa...

Lätt ju. Roxette

Lena sa...

Tack för Mysingen :-)

Anonym sa...

V6 = SAXOFON ?

Anonym sa...

L1 Mysingen

Mattias sa...

låga odds på saxofon

Skuttelinen sa...

Nu en lätt Roxette men L1?

Skuttelinen sa...

L4 Ella???

Vonkis sa...

Skuttelinen
Mysingen

Christer sa...

SAXOFON

Anna Wärn sa...

Saxofon

Vonkis sa...

*spara*

Annis sa...

Förhoppningsvis lite ED Sheeran på V13 😊

Anna Wärn sa...

L 4 kan de vara Ella

Skuttelinen sa...

Anonym hade rätt. Saxofon

Skuttelinen sa...

Eller OD

Skuttelinen sa...

Tack!

Anna Wärn sa...

Elva

Christer sa...

ELVA

Jo sa...

Elva små troll

Annis sa...

Nu har jag "suttit på läktaren" ett par veckor för min mobil krånglade, men kom på nu att jag kan gå in här via webversionen 😄

11 troll

Skuttelinen sa...

Elva

Vonkis sa...

Annis
Vilken tur och välkommen ut igen :-)

Christer sa...

ED

Anna Wärn sa...

Ed Sheeran

Kenth sa...

Saxofon ja. Kommer att tänka på det fyndiga namnet på en frisersalong Sax o fön. 😂

Skuttelinen sa...

Ed

Skuttelinen sa...

Du hade rätt!

Vonkis sa...

Unknown
Ha ha

Christer sa...

RING

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin helg och var rädda om er :-)

Jo sa...

Väldigt pampig musik i de filmerna!
Tack för idag, vi sörs nästa vecka!

Anna Wärn sa...

Ring
Hej och tack för mig. Ha en bra dag allihopa.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag alla.Ha det bra

Petra sa...

Tack för idag hörs nästa lördag. Önskar er alla en trevlig lördag.

Anonym sa...

Musiken i sagan om ringen är vansinnigt bra

Skuttelinen sa...

Ja då var det klart. Tack alla från ett regn i luften Lenhovda...

Vonkis sa...

Tack för idag allihop och särskilt tack för Mysingen.
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.