onsdag, oktober 14, 2020

Den tvåhundrasjätte dagen. Ett foto i timmen onsdag 14 oktober

Välkommen till FotoBloggen

Dag tvåhundrasex i isolering, det är räkmackans dag och dags för ett foto i timmen igen. För min del kommer det bli några delar jobb, några delar plugg och några delar annat.

Kl. 06. Vaknade tidigt idag och kunde inte somna om så det får bli en lång morgondusch istället.

Kl. 07. Är lite galen och tar medicinen med blåbärssoppa istället för nyponsoppa den här veckan. Man måste ju våga leva lite även i isolering.

Kl. 08. Det var en faslig oreda bland mitt studiematerial men nu har jag ordnat till det. Kursböcker, kurskompendier och arbetsböcker, nu står och ligger där de ska.

Kl. 09. Läser klart kursboken En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexander Solzjenitsyn. Den var faktiskt riktigt bra så nu funderar jag på om jag ska våga mig på att läsa något mer av Solzjenitsyn.

Kl. 10. Mellanmålar med lite tomatmackor.

Kl. 11. Läser om resandefolkets historia i Sverige. Kanske är det här vi hamnar igen om arbetsgivarna får som de vill med LAS?

Kl. 12. Glömde nästan bort det där med lunch idag igen. Tur det gick fort att värma linsgrytan från igår.

Kl. 13. Laddar upp materiel på skolans drive.

Kl. 14. Försöker, utan framgång, få kontakt med någon av kollegorna så jag kan vara med på lagmötet som började 14:30. Någon form av respons vore ju trevligt.

Kl. 15. Efter en timme fick jag till svar att en kollega skulle skicka en inbjudan. Den har inte kommit än och om 10 minuter är lagmötet och den kollegiala träffen slut. Det är ju för väl att måendet är strålande efter drygt tvåhundra dagar i isolering så man inte känner sig nedslagen efter något sånt här...

Kl. 16. Det lät som att det regnade men det var löv som blåste omkring på gatan och det lät så högt att det hördes in.

Kl. 17. Mellan varven när jag läser kurslitteraturen 
dyker det upp begrepp som jag måste googla och hipp som happ har man lärt sig vad cangue är för något.

Kl. 18. Jag måste rensa huvudet lite och då fungerar det utmärkt att spela lite Bamsespel.

Kl. 19. Konfererar med mina post-its

Kl. 20. Börjar få ner mina tankar om hur den romska diskurspositionen (vilket härligt begrepp!) märks i veckans kurslitteratur.

Kl. 21. Tar en kort paus i skrivandet. R kom med veckans matleverans och två RÄKMACKOR! Så god. Den andra sparar jag till imorgon. Visst kan man äta räkmacka till frukost?

Kl. 22. Läser några artiklar för att hitta argument mot att det går att vara både akademiker och aktivist. Blev klar med över en timme till godo. Vad är det som händer?

Kl. 23. Gick med ett glas till köket och där låg ju några kycklingfiléer jag glömt! Så det blev till att göra marinaden till Zeinas tikka masala som ska marineras över natten. Det var ju en himla tur att jag gick ut i köket.


Med det avslutar jag fotandet för den här gången. Andra som är med och fotar sin dag hittar du här.

8 kommentarer:

Annika sa...

God morgon, kikar in på dina första bilder
En lång dusch är inte att förakta, gärna med så varmt vatten att man nästan bränner sig

joakim sa...

Wild and crazy med blåbärssoppa :)
Men skönt med lite förändring.

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag!

Versch sa...

Tomatmacka på räkmackans dag funkar med. ;)
Här blev det varma mackor med ost och skinka som kvällsmat/middag.

Så trist att bli bortglömd för jämnan...

Vonkis sa...

Annika
Det var sannerligen otroligt skönt med morgonens dusch. Den var varm, om än inte brännhet.

joakim
Eller hur!

Efwa - Medea
Kika på du.

Versch
Det blev en räkmacka också till slut :-)

Ja, det är ju inte första gången det händer. Tydligen skickade en inbjudan men det kom aldrig fram till mig.

Annika S sa...

Kikar in igen för att titta på resten av din dag
och tack för titten hos mig
Musig räkmacka hos dig med ser jag :-)

C sa...

Räkmacka är en av få rätter som funkar dygnet runt. Det kanske är för att den varken är frukost, lunch eller middag eller kanske för att den har lite av allt.❤️

Vonkis sa...

Annika S
Man borde äta räkmacka oftare 🙂

C
Hm, skulle jag kanske ha en dag då jag äter räkmacka till alla måltider 😂