lördag, maj 01, 2021

Melodikrysset vecka 17 2021

 Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Sköna maj, välkommen! här ska maj firas in med att montera odlingslådor och gräva på odlingslotten. En superdag alltså. Men först ska det lösas melodikryss, så klart.

Den internationella artisten med Afterglow, det var Ed Sheeran det.

I Jules Sylvains vals sjunger man Det är våren.

Sinead O'connor med Nothing compares to you, som Prince skrev.

Fy fasen Eldemannen, nu gör du så där igen. Spelar Stad i ljus, Py Bäckmans fina bidrag som vann Melodifestivalen 1988. Men inte kund Py eller Bäckman få vara svaret inte. Nej då.

Ja ni, snart kommer Tomas Ledins Sommaren är kort spelas var och varannan dag igen.

Det lät allt som Stig Olins Jag tror på sommaren det där.

Sångerskan heter Jeja Sundström och revymannen lär vara Tage Danielsson.

Anton Ewald med New religion från årets melodifestival.

Vårsång (Glad så som fågeln) är skriven av prins Gustaf av Sverige och Norge.

Arja Saijonmaa sjöng en av Edith Piafs låtar, C'est à Hambourg, fast på svenska då.

Beatles-låten heter Free as a bird.

Vi avslutar starkt med Falco och Rock me Amadeus.

Dagens kryss är löst och inklickat. Tacka alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 3 Ed
L 4 Det
L 9 Är
V10 Prince
L 2 Stad i ljus
L 7 Ledin
V 8 Olin
L11 Jag
L 5 Tage
V11 Jeja
V 6 Anton Ewald
V14 Gustaf
L10 Piaf
V12 Arja
L13 As
L 1 Falco

125 kommentarer:

Christer sa...

God morgon från ett soligt Limhamn! Himlen är klarblå och termometern visar + 7 C och lär enl. prognosen stiga till + 14 C under dagen. Senare under dagen skall jag köra till Staffanstorp för att fira min underbara dotters 36-årsdag.

Annis sa...

God morgon! Idag blir det att prioritera båtfix före MX med er. Hoppas ni får lika trevligt som alltid.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon och Trevlig 1a: Maj från ett kyligt Norge +3 och solen tittar fram bland molnen

Lena sa...

Morrn från ett soligt Luleå +4 grader visar termometern. I går firade vi 36- årig bröllopsdag. Dock inte med någon majbrasa, men med äldsta sonen och hans familj.

Vonkis sa...

Christer
Det låter som en toppendag på flera sätt. Hälsa grattis till dottern :-)

Annis
roligt för dig, tråkigt för oss. trevlig helg på dig!

Kjell Sigbjørn
Det finns hopp om livet med andra ord :-)

Petra sa...

Godmorgon från Stråvalla. Det blir en lugn helg med mycket vila. Då jag inte sover så bra på grund av bältros.

lasse sa...

Morron !
Ligger här i sängen och är redo för ett nytt X. Äntligen är det maj och snart kommer värmen, hoppas jag ! ����

Anders sa...

god morgon.

Vonkis sa...

Lena
Grattis i efterskott!

Petra
Åh fy fasen! Jag fick bältros som ett bälte över rygg och midja för tre år sedan så jag lider verkligen med dig.

Vonkis sa...

lasse
Det hoppas jag med :-)

Anders
God morgon :-)

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett vårlikt Björkhagen. Har återhämtat mig från vaccinationen. Var extremt trött hela veckan. Men nu är allt som vanligt . Nu kör vi 🎶

Bettan sa...

Förra veckans svar:

L 5 GES
V 4 Vårat gäng
L 3 Agnes
V 8 Os
L 8 Olsson
L 6 Vi
V 7 Spanien
L 1 På spåret
V10 Rydberg
V11 Roos
V12 Åtta
L 2 Zara
L 9 Odla

Vonkis sa...

Anna Wärn
Skönt att det blivit bättre :-)

Bettan
God morogn på dig :-)

lasse sa...

Petra : Jag vet också hur Du har det ! Det är hemskt ! Fick det ett halvår efter transplantation, det slutade med plattor
på ryggen för att lindra smärtan.

Christer sa...

ED Sheeran

Anna Wärn sa...

Ed

Stina sa...

Godmorgon från Lidköping. Ed

Vonkis sa...

Stina
God morgon :-)

Skuttelinen sa...

Godmorgon från ett mulet Lenhovda...kram

Jos Pouwels sa...

Soligt i Nederländerna. I mitten av två veckor semester. Efter det en vecka examträning och sen börjar alla examen, som håller på till slutet av juli, eleverna får fler chanser, p.g.a. corona.
Min sista examen. Efter 40 år slutar jag som Engelsk lärare. Jag fortsätter med massage, reiki och som bandledare, men då pensionerad.😎

Lotta sa...

God morgon från ett soligt Ärtholmen I Malmö🥰

Anders sa...

V-3= ED sheeran

Petra sa...

Fick tipset av en camping kompis att dubbla dosen av allergimedicinen. Det verkar som det hjälper, klådan är inte lika intensiv. Det är den som är värst, mår annars ganska bra och jobbar som vanligt.

Skuttelinen sa...

Skönt. Jag var bakfull i 2 dagar...

Christer sa...

DET ÄR våren

Vonkis sa...

Skuttelinen
God morgon på dig med :-)

Jos Pouwels
Oj, hur känns det att sluta efter så många år?

Anna Wärn sa...

Det är våren

Skuttelinen sa...

Stackare!!!

Wolger sa...

Det är...

Jo sa...

Morrn, morrn lite sent från ett soligt Borås! Idag firar vi sambon som fyller år med traditionsenlig "finfrukost", så jag hann inte hit i tid idag. :)

Anders sa...

L-4= DET
L-9= ÄR

Christer sa...

PRINCE

Bamse sa...

Prince

Jos Pouwels sa...

Det känns bra, fast anledning är inte bra, min fru har dementi.

Anders sa...

V-10= PRINCE

Petra sa...

Prince

Stina sa...

Prince

Asse sa...

V10/ Prince

Asse sa...

V10/ Prince

Asse sa...

V10/ Prince

Anna Wärn sa...

Prince

lasse i arbrå sa...

Trond-Erics V6

Jos Pouwels sa...

Allt der andra kan jag göra hemifrån, så det är bra.

Christer sa...

L 2 STAD I LJUS

Petra sa...

Stad i ljus

Skuttelinen sa...

Idag blir det fix o don. Återvinning måste jag också till...förstår inte hur mkt man samlar på sig på ngn vecka...kram

Lotta sa...

Björn?

Anna Wärn sa...

L2 stad i ljus

Lena sa...

Synd att det inte var låtens upphovskvinna som efterfrågades :-D

Kjell Sigbjørn sa...

STAD I LJUS

Jo sa...

Ledin

Lotta sa...

Ledin

Petra sa...

Ledin

Anders sa...

L-2= STAD I LJUS
L-7= LEDIN

Christer sa...

LEDIN

Stina sa...

Stad i ljus o Ledin

Anna Wärn sa...

L7 Ledin

Kjell Sigbjørn sa...

Thomas LEDIN

Skuttelinen sa...

Dessa var väl i lättaste laget...

Vonkis sa...

Lotta
God morgon :-)

Petra
Jag körde stenhårt med xylocain.

Christer sa...

V8 OLIN

Lena sa...

Vad är detta?

Christer sa...

L 11 JAG tror på sommaren

Anna Wärn sa...

??

Kjell Sigbjørn sa...

V8 OLIN

Anders sa...

V-8= OLIN
L-11= JAG (tror på sommaren)

Vonkis sa...

Jo
Du vet vad vi säger, bättre sent än ännu senare.
Hälsa grattis.

Anna Wärn sa...

Tack

Lotta sa...

Du e bäst Christer🌞

Petra sa...

Vonkis/ en kollega sa till mig. Du skall se att det försvinner 10 juni.

Anders sa...

L-5= TAGE
V-11= JEJA (sundström)

Christer sa...

TAGE; JEJA Sundström

Kenth sa...

V11 Jeja Sundström? Jojo?

Anonym sa...

Måste fråga är det nåt speciellt med Py Bäckman eftersom ni tar upp henne varje veck

Anna Wärn sa...

V11 Jeja

Stina sa...

Jeja Sundström sjunger

Bettan sa...

Halvtid:
V3/ ED
V6/
V8/ Olin
V10/ Prince
V11/ Jeja
V12/
V14/

L1/
L2/ Stad I Ljus
L4/ Det
L5/ Tage
L7/ Ledin
L9/ Är
L11/ Jag
L13/

Stina sa...

Tror det blir Anton Ewald på våg 6

Anna Wärn sa...

V5 hasse och TAGE

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Beklagar.

Skuttelinen
Jag håller med dig. Jag tycker inte man hinner mer än komma tillbaka till återvinningen innan det är dags att åka dit igen.

Lena
Eller hur! Mer Py i krysset!!!

Anonym 10:28
Det är ju Py, hon är fantastisk :-)

Anders sa...

V-6= ANTON EWALD

Christer sa...

Rätt Stina: ANTON EWALD

Petra sa...

Anton Ewald

Stina sa...

Javisst hade jag det

Vonkis sa...

*spara*

Kristina sa...

Anton Ewald

Christer sa...

GUSTAF

Kristina sa...

Gustav?

Anders sa...

V-14= GUSTAF

Lena sa...

Vilken Gustaf?

Anna Wärn sa...

Gustaf

Stina sa...

Prins Gustaf

Kjell Sigbjørn sa...

GUSTAF

Anders sa...

L-10 edit PIAF

Christer sa...

Lena: Prins GUSTAF av Sverige och Norge

Kristina sa...

Piaf

Anders sa...

V-12= ARJA sajoma

Christer sa...

L10 PIAF V12 ARJA

Stina sa...

Piaf o Arja

Anna Wärn sa...

L10 Piaf

Anna Wärn sa...

V1 Arja

lasse sa...

ARJA SAJONMA

Kristina sa...

Arja

Christer sa...

Free AS a bird

Anders sa...

L-13= AS

Anna Wärn sa...

Tack

Jo sa...

Falco

Lotta sa...

Tack alla kryssade för idag🥰
Falko

Christer sa...

FALCO

Anders sa...

L-1= FALCO

Stina sa...

Falco

lasse sa...

Du är så snabb Christer !

Bettan sa...

Veckans svar
V3/ ED
V6/ Anton-Ewald
V8/ Olin
V10/ Prince
V11/ Jeja
V12/ Arja
V14/ Gustaf

L1/ Falco
L2/ Stad I Ljus
L4/ Det
L5/ Tage
L7/ Ledin
L9/ Är
L10/ Piaf
L11/ Jag
L13/ As

Kjell Sigbjørn sa...

FALCO

Anna Wärn sa...

Tack å hej för mig. Ha en bra dag.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en skön 1:a maj allesammans!

Lena sa...

Å vem är det????Nå hur som helst tack för Falco :-)
Ha en fortsatt fin helg och vecka. Var rädda om er.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Kristina sa...

Falco

lasse sa...

Tack för idag vänner !
Sörs om en vecka !

Christer sa...

Lasse: Jag har jobbat med musik tidigare och det är för mig ett intresse fortfarande.

Anders sa...

Sköt om er och tänk avståndet i 1 maj firandet. Så hörs vi nästa helg

Kjell Sigbjørn sa...

Då var det löst även på självaste 1 maj.
Tack för i dag
TREVLIG HELG

Kristina sa...

Falco är en rocksångare från Wien

Petra sa...

Tack för idag