fredag, mars 03, 2017

Illustrera ordspråk

Välkommen till OrdspråksBloggen

Ibland blir en lektion så mycket bättre än en vågat hoppats.

Här om dagen skulle klassen ha bild och jag kände mig rätt rådvill över vad eleverna skulle få för uppgift. Pratade med kollegan och kom fram till att en bra uppgift skulle vara att låta eleverna illustrera olika ordspråk.

Jag arbetar på en mångkulturell skola och i många av hemmen pratas inte bara svenska så det här med liknelser och att prata i bilder kan vara svårt. Därför började jag med att prata med eleverna om vad ordspråk är. Sedan gick vi igenom några olika ordspråk, exempelvis Små grytor har också öron. Vad är en gryta och vad är det ordspråket vill säga oss.

Eleverna var jätteengagerade, de hade många funderingar både kring enskilda ord och betydelser. Mer än en gång fick jag säga att vi inte kunde fastna vid just det ordspråket vi pratade om utan att vi måste vidare. Helt underbart!

Så vi fick en bildlektion där eleverna både fick vara kreativa och utveckla sina förmågor att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap samt utveckla sitt språk. Framförallt hade vi en lektion som engagerade eleverna.

Elevernas bilder kommer till veckan. Skulle ha fotat dem idag men skolan var ju stängd.


#Blogg100
3/100
Antal giraffkalvar födda - 0

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

Inga kommentarer: