lördag, mars 11, 2017

Melodikrysset vecka 10 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Det är lördag igen och idag tror jag verkligen att någon av oss vinner en skärbräda. Annars då? Jo, det finns en chans på Py, däremot kan vi idag få skriv in både Elvis, Stefan och/eller Demert, så det kan verkligen bli ett bra kryss idag!

Det lät som det var Mikael Samuelsson som sjöng Birger Sjöbergs fina Den första gång jag såg dig.

Dramatiskt värre var det med musiken från Kvitt eller dubbelt.

Mel Brooks har gjort många Det våras för-filmer av skiftande kvalité, en av dem heter Det våras för Frankenstein. Har sett den för länge sedan men kommer inte ihåg om den var något att ha.

Du är min sommar, Marie.

Hipp hurra för Bamsefar, det är en av många fina visor från Klas Klättermus och alla de andra djuren i Hackebackeskogen.

Och så lite Elektrisk med fenomenet Marcus och Martinus.

Jag måste lyssna mer på Ella Fitzgerald, en fantastisk sångerska. Hennes version av Beatles Hey Jude slår det flesta.

Roger Moores Helgonet som körde runt i en Volvo om jag inte missminner mig.

Fred Åkerström sjöng Balladen om Eken som är skriven av Ruben Nilson.

Vi ska hand i hand genom livet du och jag.
I ABBAs Ring, ring väntar de på att någon ska ringa.

Leo Sayer var det som sjöng When I need you.

Men åååh. Guld är inte allt som glimmar från Kråkguldet. Minns den som en väldigt spännande serie jag såg som barn. Visste inte att sångaren hette Thorstein Bergman. Ni ser vad en lär sig genom att lösa Melodikrysset.

Det var dagens kryss det. Nu är det löst och efter vissa bekymmer inklickat. En borde väl ta och ge sig ut en stund i solskenet, om inte annat så för att handla inför kvällen. Kommer ni att se melodifestivalfinalen? Oavsett svaret på den frågan hoppas jag att ni tar hand om er så att vi sörs igen nästa lördag.

Snabbgenomgången
L 2 Mikael
V10 Eller
L 1 Frankenstein
L13 Min
L 3 Mus
L 5 Marcus
V 5 Martinus
V 6 Ella
L 4 Helgonet
V11 Nilson
L 9 Fred
V 8 Gå
V 7 Ringa
L12 Leo
V14 Thorstein


#Blogg100
11/100
Antal giraffkalvar födda - 0

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

105 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn lyser solen ochh termometern visar + 5 C.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG igår var det rena vårvädret och det verkar bli vårligt idag också.

Jo sa...

Morrn, morrn från en solig E6! Sitter i bilen på väg till Båtmässan i Stockholm (Älvsjö). Får se hur mycket kryss det blir med en fyraåring i bilen... :)

Unknown sa...

Morsning från Torsång, Dalarna, -1 grad men soligt och underbart väder nästan ingen vind alls.

Vonkis sa...

Christer
Det låter som ni kommer få en fin dag idag. Sol och plusgrader är ju inte helt fel så här i mars.

Janne
Skönt att det håller i sig. Här har det toksnöat ena dagen och varit vårfin dagen efter.

Jo
Brukar ju ge rådet att låsa in barn, husdjur, besökare etc. på toaletten under krysset men det blir ju svårt om ni sitter i en bil :-D

Åke Finn
Jag tror att du vinner en skärbräda idag!

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Väderrapport:
Soligt.+22 grader. Idag blir det nog runt 30.
Lite knöligt med uppdateringarna, Bettan har lovat att sköta dem.

Bettan sa...

Är på plats, fixar det Olle =)

Christer sa...

Vonkis: Vi hoppas att våren har anlänt. Nästa månad startar badsäsongen, med bad i Öresund, som varar fram till mitten av oktober.

Vonkis sa...

Olle B
Åh så skönt det låter. Kul att du kikade in från värmen :-)

Bettan
Superduper! :-)

Christer
Men huvva, bada redan i april! Ni är då verkligen inga badkrukor ni inte!!!

Calle sa...

God morgon alla melodikryssare, soligt och några plusgrader här i Medelpad.

Vonkis sa...

Calle
Hur är snöläget hos er nu?

Bettan sa...

Förra veckans rätta svar:
L 4 Titanic
V 6 Tulpan
L 7 Lennon
L10 Per
V11 Clowner
L 5 Zara
V 9 Nunna
V 8 Nio
V12 Amy
L12 As
L 3 Ishockey
L 1 Min
V 4 Twin Peaks
L 2 Parnevik

lasse sa...

Är med !

Vonkis sa...

lasse
Toppen!

Calle sa...

@vonkis det är kanske ett par decimeter. Fortfarande vitt.

Vonkis sa...

Calle
Oj, det var inte dåligt!

Unknown sa...

Vonkis:
Nä du, ingen bricka idag heller. 😟

Vonkis sa...

Åke Finn
Men då, jag var så säker på att det var din tur idag.

Janne sa...

kan det vara Anders?

lasse sa...

Anders Börje

Unknown sa...

Mikael Samuelsson

Unknown sa...

Vår snart fyraåring har lärt sig att "när han pratar, då måste man vara tyst" /Petra

Janne sa...

Vackert Lasse han träffade jag en gång på hotell i sthl det var länge sedan.

Christer sa...

Tusen

Vonkis sa...

Petra
Ha ha ha
Ja, de är lättlärda barn :-D

Unknown sa...

Kvitt ELLER dubbelt "eller"

Christer sa...

Tusenkronorsfrågan

Anonym sa...

Frankenstein

Anne B sa...

Nu kom jag in sent pga telefonsamtal..men det här var väl frankenstein?

prettygutegirl sa...

Sven BERTIL Taube

Anonym sa...

Diktatorn

Vonkis sa...

Anne B
Japp.

prettygutegirl
Sångaren på första frågan heter Mikael Samuelsson.

Unknown sa...

L 13 "Min"

Anonym sa...

Mikael
Eller
Frankenstein

prettygutegirl sa...

Sven BERTIL Taube

Unknown sa...

L 13 "Min"

prettygutegirl sa...

Tack

Anonym sa...

Mus (Klas klättermus)

Anonym sa...

KlätterMUS

Jo sa...

Gissar på Martinus på V5 :)

Vonkis sa...

Jo
Ja jägarns.

Christer sa...

Martin och Martinus

Jo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jo sa...

Och Marcus på L5

Vonkis sa...

Jo
Snyggt där!

Christer sa...

Vonkis: Nej, några badkrukor är vi inte. Vi startar och slutar säsongen när vattnet är +8C.

Unknown sa...

Då blir det Mikael Samuelsson 😀

Bettan sa...

V5/ MARTINUS
V6/
V7/
V8/
V10/ ELLER
V11/
V14/

L1/ FRAKENSTEIN
L2/ MIKAEL
L3/ MUS
L4/
L5/ MARKUS
L9/
L12/
L13/ MIN

Anonym sa...

Martinus och Markus

Anonym sa...

Marcus och Martinus

Unknown sa...

L5 Marcus
V5 Martinus

Jo sa...

Vonkis: Plötsligt händer det! ;)
Fyraåringens favoritlåt just nu :)

Christer sa...

Visst är det Marcus på L5. Jag tänkte fel.

Vonkis sa...

Christer
Ojojoj. Då har jag ingen tanke på att en doppa tårna :-)

Omar Camporese
Det blir det :-)

Marcus stavas med c.

Jo sa...

Bettan: Marcus med C. :)

Janne sa...

c eller k på l5?

Vonkis sa...

Jo
Då går det bra att lyssna på krysset i bilen gissar jag :-)
Förstår att fyraåringen gillar låten, det svänger om den.

Vonkis sa...

Janne
c

Janne sa...

Ella

Unknown sa...

Ella

Janne sa...

hon har jag alltid gillat.

Vonkis sa...

Jäklar vad bra hon är Elle Fitzgerald!

Unknown sa...

Den låten har jag aldrig hört med Ella förut, annars lyssnar jag på allt med henne.

Olle B sa...

Undrar hur lång fördröjning det är att lyssna på Webben?
Ni har ju svaret innan frågan ens är ställd i min mobil.

Christer sa...

Helgonet

Anonym sa...

Helgonet

Unknown sa...

Helgonet

Janne sa...

Ella har jag set live och det glömmer jag aldrig

Bettan sa...

Olle: SR appen är det olika fördröjningar på,

Vonkis sa...

Olle B
Har aldrig klockat men tror att det rör sig runt halvminuten vi ligger efter.

Vonkis sa...

Janne
Åh!

Janne sa...

Fred

prettygutegirl sa...

Fritjofs Nilsson
Fred.

Bettan sa...

Någon som vet vad V11 blir

prettygutegirl sa...

Nilson

Bettan sa...

V11/ Nilson
L9/ Fred

Christer sa...

Ruben NILSON + FRED Åkerström

Janne sa...

Unknown sa...

Pretty_good sa...

Ringa

Christer sa...

Gå + Ringa

Anonym sa...

v14 Thorstein?!

Unknown sa...

Ringa

kerstin sa...

Leo

Unknown sa...

Leo

Christer sa...

Leo

Annis sa...

Vilken Leo? Jag tror er, men är nyfiken :)

Unknown sa...

Ung prästdotter kommer hem på morgonkulan och möts
av rasande fader.
- God morgon, du djävulens dotter.
Dottern svarar lungt:
- God morgon, pappa.

lasse sa...

Avsluttningen blir Thorstein, tror jag !

Erica sa...

Sayer

Vonkis sa...

Åke Finn
He he

Vonkis sa...

Vilken Thorstein tror ni på?

Christer sa...

Thorstein

Bettan sa...

Dagens kryss är klart!

V5/ MARTINUS
V6/ ELLA
V7/ RINGA
V8/ GÅ
V10/ ELLER
V11/ NILSON
V14/ THORSTEIN

L1/ FRAKENSTEIN
L2/ MIKAEL
L3/ MUS
L4/ HELGONET
L5/ MARCUS
L9/ FRED
L12/ LEO
L13/ MIN

lasse sa...

Åke !
Den här uppfinningen röntgen är otrolig, när manröntgar armarna så
ser man benen.

Calle sa...

V 14 THORSTEIN Bergman

Therese sa...

Thorstein Bergman

Christer sa...

Klart och inskickat. Tack för idag allesammans! Vi sörs nästa vecka. Ikväll får man hålla tummarna så att Rödkökarna spöar Luleå. Nu ner till fiskehoddorna för att dricka kaffe och lösa världsproblem.

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs om 2 veckor, jobbhelg nästa helg =)

Janne sa...

Tack Bettan,Vonkis och alla andra vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Ses vi under finalen ikväll?

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner.
Nu blir det långpromis, längs sandstranden.
Vi sörs med fördröjning nästa helg.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa!
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka!

lasse sa...

Tack själv !

Vonkis sa...

lasse
:-)

Christer
Nja, där håller jag på Luleå. Men det betyder å andra sidan att en av oss kommer vara nöjda med resultatet oavsett hur det går :-)

Bettan
Tack för idag, jobba lugnt :-)

Janne
Det gör vi sannerligen :-)

Olle B
Ha det riktigt skönt där i värmen!